Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom Canon har redovisat vilka parametrar som gäller för överhettning så är det väl lämpligt att välja sådana som inte gör att man riskerar överhettning? Ingen kan väl bli speciellt överraskad att kameran blir överhettad om man överskrider de av Canon specificerade parametrarna?

Välj verktyg efter uppgift, alltså.

Problemet är ju inte att de har redovisat det, det ska canon ha cred för.

Problemet som jag ser det är att tillverkare brukar överdriva sina siffror eller att de är gjorda i ett labb ( inte sagt att canon gör det) men det gör mig oroväckande, kanske är jag det i onödan. Men flera frågor är obesvarade?

Omgivningstemperatur
Står du i skuggan eller solen, lampor alstrar värme, miljö, luftfuktighet osv. Hur mycket påverkar det de borde göra tester för olika temperaturer?


Standbytid
Om kameran är i standby alltså inte REC:ar men fortfarande igång, den alstras värme från display, cpu osv. Även om du bara fotografera så blir kameran varm min sony a7rIII brukar vara ganska varm efter några hundra bilder. Hur mycket påverkar det?


Övrig utrustning
Cage, sändare till mikrofoner, stativplatta, monitor, followfocus. Dessa saker alstrar värme eller blockerar värmen fårn att komma ut eller kanske till och med hjälper till. Hur mycket påverkar denna utrustning tiden?



 
Vanlig 4K 30p har ingen begränsning pga av överhettning.

Nä kanske inte vid rumstemperatur men vad händer när det är 30 grader eller mer i direkt solsken? Men sånt kan man väl fixa med solparasoll. Jag vet ju när kritiken av Sony A6300 var som värst så pekade fler än en på det faktum att A6300 kroknade klart snabbare vid högre utetemperaturer och i soligt väder än om man höll till inomhus i 20-22 grader.
 
MLs hack förlitar sig inte på video i vanlig mening.
Inte?
Nu blir det off topic men ML-hack använder likande sätt som canon spelar in video för att läsa ur bilder eller film ( raw)


Men om du vill diskutera vidare på detta så starta en tråd, svarar gärna där då jag tycker ML är mycket intressant.
 
Kommentar till inlägg #41.

Vad står det i Canons dokument? Om de inte redovisar vid vilken omgivningtemperatur specifikationen gäller så får de förstås bakläxa.

Även standby-tid borde vara med i specifikationen, det håller jag med om. Är det inte det?

Övrig utrustning är ingenting som Canon kan påverka så det kan de förstås inte ge några specifikationer om.
 
Senast ändrad:
Här är ett test på a7sII i 32 grader då får personen 45min inspelningstid.

Är väl inget vetenskapligt. Jag har i princip filmat konstant med a7sII i 1,5h. några korta pauser i en vanligt lägenhet. kan det varit 21-24 grader där. Var i sent aug. Så om man ska dra något slutsats av detta så yttertempen påverkar. tiden.
 
Vad står det i Canons dokument? Om de inte redovisar vid vilken omgivningtemperatur specifikationen gäller så får de förstås bakläxa.

Även standby-tid borde vara med i specifikationen, det håller jag med om. Är det inte det?

Övrig utrustning är ingenting som Canon kan påverka så det kan de förstås inte ge några specifikationer om.
Det står tydligt i löptexten och i tabellen i PDF:en som denna tråd handlar om. Nämns fyra gånger. :)


"
Canon has published and included below the approximate recording and estimated recovery times for 23°C / 73°F environments and ensure that the camera will warn users when it is getting too hot. Additionally, tips to reduce overheating as well as recovering time are listed below. "
 
Denna men är den jag syftar på som gör mig orolig

How can you reduce heat buildup in the EOS R5?
  1. Set Overheat Control function to "ON" (default). When the overheat control function is enabled, the movie size and frame rate are automatically changed while the camera is in standby mode to suppress the rise of the internal temperature
  2. Between recordings, it is recommended to turn off the camera
  3. Position the camera out of direct sunlight
  4. Use an external fan to dissipate heat


1. Detta kan vara riktigt farligt. Dels kanske man inte ser saker om upplösning är lägre. Men om fps ändras kan vara riktigt farligt då man inte upptäcker flicker från olika ljuskällor.
2. Detta låter oroväckande kan inte minnas att jag sett någon skriva detta.
3. Detta är standard i alla elektronikprodukter.
4. Canon kanske kommer släppa en canonbrandad fläkt till R5. 😂 😂
 
1. Om man inte förstår konsekvenserna av det så ska man nog inte syssla med videoinspelningar. Det är ett val man gör. Inte en tvingande funktion.
 
1. Om man inte förstår konsekvenserna av det så ska man nog inte syssla med videoinspelningar. Det är ett val man gör. Inte en tvingande funktion.

Nu vet varken du (gissar på att du inte testat den) eller jag hur det fungerar eller om det varnas. Nu är det ju inte säkert att det är ett väl om man vill att den inte ska överhetta. Oavsett så är det extremt farligt att den ändrar fps vid standby, hur ska du kunna upptäcka LED-fillmer om FPS ändras. Detta kanske någon med låg nivå accpeterar SVT-nyheter eller liknande men har du vissa typer av flimmer i materialet är det förstört eller i alla fall kvalitet sänkt om du försöker ta bort det.
 
Jag utgick bara från vad du skrev och antog att det var en korrekt beskrivning av vad som kan hända om man sätter "Overheat Control function" till "ON".

Man bör läsa kamerans manual och notera vilka inställningar som är bra för ens egen användning och vilka som kan vara problematiska.

Återigen: om man vill spela in video i 8K så rör man sig i teknikens absoluta framkant och man bör läsa på ordentligt.
 
Om man ofta filmar längre sekvenser än 20 min borde man inte satsa på en dedikerad filmkamera i stället? Dom här kamerorna är väl i första hand stillbildskameror med en videofunktion att leka med, och inte professionella videokameror, eller är det bara vanligt gnäll från avundsjuka fan-boys eller från dom som inte har råd att köpa dom som den här kritikstormen handlar om?
 
Senast ändrad:
Om man ofta filmar längre sekvenser än 20 min borde man inte satsa på en dedikerad filmkamera i stället? Dom här kamerorna är väl i första hand stillbildskameror med en videofunktion att leka med, och inte professionella videokameror, eller är det bara vanligt gnäll från avundsjuka fan-boys eller från dom som inte har råd att köpa dom som den här kritikstormen handlar om?

Det finns absolut en del som använder denna typ av kameror för längre produktioner, den stora frågan är dock om värmeutvecklingen är ett problem i realiteten. Jag tror Canon slängde in 8K för att vara "först" i segmentet. Det ligger mycket psykologi i det. Låt vara att den inte klarar av inspelning särskilt länge i produktionssammanhang, men vem bryr sig? Faktum är att Canon i april menade på att kameran mer skall ses som en "sidekick" till sin professionella C300


Övriga spekulanter - dvs de allra flesta? Idag sitter man med 4K i TVn om man har en modern burk. Visst, 8K TV finns men kostar därefter och det kommer dröja en kamerageneration innan 8K ens börjar närma sig standard. Först skall priserna ner, sedan skall tillräckligt många anse att det är dags att byta ut sin gamla trötta 4K (eller kanske lägre än så).

När allt detta skett så har man alldeles säkert klurat ut en vettig kylning utan att bygga ett anmärkningsvärt större hus. Däremot tror jag att Canon inte kommer vara först med detta i kommande modeller. Nu finns en smashboll för Sony och den tänker dom inte missa. Frågan är som sagt bara om det spelar någon roll.

Ingen såg 8K komma i R5:an. De flesta tappade hakan och hade nästan svårt att få grepp om specifikationerna. Ha lite sund distans till denna specifika begränsning och var nöjda med det faktum att en ny dörr öppnats för film och att Canon lanserat en i övrigt synnerligen spännande och kompetent kamera med teknik i framkant på riktigt. Det har Canon-marknaden inte varit bortskämd med.
 
Senast ändrad:
Om man ofta filmar längre sekvenser än 20 min borde man inte satsa på en dedikerad filmkamera i stället? Dom här kamerorna är väl i första hand stillbildskameror med en videofunktion att leka med, och inte professionella videokameror, eller är det bara vanligt gnäll från avundsjuka fan-boys eller från dom som inte har råd att köpa dom som den här kritikstormen handlar om?
Om du läst tråden så handlar det inte enbart om att tag en tagning i 23 grader. Har du helt missat historien från 5dmsrkIi, Sony a7s, panasonic gh4, gh5, Sony a7sii och s1h och de som använder dessa kameror för video?

Det har gjorts holywoodproduktioner, tv serier, musikvideos, dokumentärer etc på dessa kameror.

Kamerorna används ofta till gimbal, crashcam etc.

Tror snarare det är personer som inte har en aning om vad de snackar om eller ens varit ute och kollat vad som används för kameror använder argument som ” använd en riktig filmkamera” dessutom att inte nämna vilken kamera man anser är lämplig. Det av något är gnäll från någon inte vet vad personen gnäller på.
 
Om du läst tråden så handlar det inte enbart om att tag en tagning i 23 grader. Har du helt missat historien från 5dmsrkIi, Sony a7s, panasonic gh4, gh5, Sony a7sii och s1h och de som använder dessa kameror för video?

Det har gjorts holywoodproduktioner, tv serier, musikvideos, dokumentärer etc på dessa kameror.

Kamerorna används ofta till gimbal, crashcam etc.

Tror snarare det är personer som inte har en aning om vad de snackar om eller ens varit ute och kollat vad som används för kameror använder argument som ” använd en riktig filmkamera” dessutom att inte nämna vilken kamera man anser är lämplig. Det av något är gnäll från någon inte vet vad personen gnäller på.

Den enda som gnäller i den här tråden är du själv. Alla andra verkar mer än nöjda över vad de nya kamerahusen erbjuder.
 
Att kalla det för överhettningsproblem tycker jag är att ta i. Canon är ju helt klart öppna med begränsningarna. Är huvudfokus filmning bör man välja en videokamera istället eller en annan modell som passar ändamålet.

Man måste tänka på att det är en stillbildskamera som även har potenta videofunktioner. Bör passa bra för de flesta som behöver videofunktionaliteten för lite intervjuer eller hobbyfilmande etc ibland. Även för viss professionell filmproduktion.

Att börja prata fläktar och försämrad vädertätning tycker jag är löjligt. Vädertätning är något många med mig eftersträvar i en stillbildskamera. Annars hade jag blivit begränsad pga avsaknandet av det i mitt fotande. Vill inte heller ha fläkt som väsnas och gör kameran större än nödvändig.

Sen förstår jag att Canon väljer att marknadsföra videospecarna hård. Svårt att sälja in att den har 45 mpx sensor osv.
 
Tror stillbildskamera är fel benämning på hybridkamera sen en tid tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli ;-)
 
Den enda som gnäller i den här tråden är du själv. Alla andra verkar mer än nöjda över vad de nya kamerahusen erbjuder.
Nu pratar vi i denna tråd om problemet men överhettning och det är ingen som publicerat något test än förutom Canon själva. Så vilka andra är det du pratar om som är mer nöjda med överhettningen?

Cinema5d, EOSHD, Dpreview har skrivit artiklar om detta det har till och med gjorts meme om detta. Så langa fram en källa där någon har testat videktoionen i kameran under riktigta omständigheter och inte Canons annars får du nog stoppa tillbaka det tar påstående där det hör hemma.
 
Nu pratar vi i denna tråd om problemet men överhettning och det är ingen som publicerat något test än förutom Canon själva. Så vilka andra är det du pratar om som är mer nöjda med överhettningen?

Cinema5d, EOSHD, Dpreview har skrivit artiklar om detta det har till och med gjorts meme om detta. Så langa fram en källa där någon har testat videktoionen i kameran under riktigta omständigheter och inte Canons annars får du nog stoppa tillbaka det tar påstående där det hör hemma.

Okej, lite för sent inser jag att du bara är ett troll som saknar förmåga att formulera argument. Trevligt trollande!
 
... så vilka andra är det du pratar om som är mer nöjda med överhettningen?...

Ingen kommer ge dig svaret "jag är nöjd med överhettningen".
Borde inte interfera dialogen, men man behöver inte vara nöjd med temperaturbegränsning för att inte se det som ett megadunderstort problem?
Efter release så kommer ingen bry sig då de som köpt den arbetar med känd förutsättning ändå, proffs, entusiaster, hobbyfotografer och annat löst folk.
Och de som tycker den suger kommer köpa annan kamera.
Du verkar smått arg på Canon?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.