Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite mysko är det allt att Canon inte har testat bättre, för det får man väl anta att de inte har gjort om alla rapporterna om överhettning är korrekta?

Det kanske trots allt var ett marknadsföringsövervägande. De visste att Sony var på G äntligen med SIII och såg möjligen en poäng i att bli först och maffigast när Sony beslutat att släppa en fjösig 4G enligt ryktena. Hade det funkat hade de säkert setts som smart men nu blev det ett rätt oförklarligt magplask istället.
 
Senast ändrad:
Att det tagit Sony x antal år nu för att äntligen kunna släppa sIII visar väl att det är en väldig utmaning att kunna bemästra värmeutveckingen i dessa små och mycket täta kamerahus när man samtidigt ska hantera allt större datamängder och inte minst mäta och styra optiken med väldigt mycket tätare frekvens än man behövt tidigare. Att R5 överhettar enbart vid frekvent stillbildstagande är nog värre än vad någon trott om det är sant.

Kommenterar mig själv här.

Det är väldigt konstigt att Sony tillåtit sig en så lång produktcykel som med A7sII. Det finns ett dåligt underbyggt rykte på SAR som vill hävda att Sony tänkt lansera en sIII redan 2018, men avstått "för att de inte såg något hot mot sII på marknaden då". .... men det var väl inte Canon de skulle haft koll på då utan Panasonic. Är inte Panasonics utmanare i vissa avseenden vassare än nya sIII?

Fem år i dessa sammanhang är nästan en evighet?
 
Lite mysko är det allt att Canon inte har testat bättre, för det får man väl anta att de inte har gjort om alla rapporterna om överhettning är korrekta?
De tider som först publicerades kommer ju från Canon själva, så att kameran har ett värmeproblem kan ju inte vara alltför överraskande för dem. Däremot står det nog inte att kameran kräver grillhandskar även efter sammanhängande stillbildsfotografering. Möjligen missbedömde Canon hur stor reaktionen på begränsningarna skulle bli.

Dock tycker jag att de delvis har sig själva att skylla, för de drev ju upp förväntningarna inför lanseringen på en kamera som skulle filma 8K utan begränsningar. Egentligen har de väl inte sagt riktigt så, men om man bara fäster sig vid vad det sagt och inte även vid vad de inte sagt så...
 
Jag tycker att dpreview gör en ganska bra recension av EOS R5. Både hur den fungerar för stillbild och video.
Frågan är nu hur kunderna kommer att reagera med floppen i form av överhettning.
De allra flesta struntar väl helt och hållet att filma i 8K. Professionella eller avancerad filmare som har råd kör väl med fler kameror än en. Vilket kan dämpa problemet med överhettning i viss mån.
Det känns ändå lite underligt att de släpper en kamera med detta problem, nästan lite desperat. Det var väl dags att komma med en nyhet efter EOS R och RP.
 
Tycker att både R6 och R5 verkar vara intressanta kameror den dag jag slitet ut min 5D MKIV. Vilket lär ta lång tid.

Tror jag som en majoritet av de som använder riktiga kameror inte regelbundet filmar videos.

Även Tony Northrup var inne på var inne på att han och hans gelikar har en väldig makt och påverkan på tillverkarna samt hur en kamera uppfattas och vilken image den har när vanliga konsumenter skall investera i en ny kamera.

Jag hör till kategorin som till långt över 90% tar bilder och ytterst sällan ägnar mig åt video. Att skapa en hyfsad video är bara meningsfullt om man har ett syfte och något att berätta. Det är ett betydligt större projekt än att gå ut och ta ett antal bra porträtt eller landskapsbilder.

Tycker det skulle vara intressant att göra en undersökning bland fotosidans medlemmar om hur många som regelbundet använder videofunktionen och filmar längre avsnitt.

Jag misstänker de är i kraftig minoritet och att överhettningsproblematiken är ett icke problem för de flesta.
 
Jag tror det stormar över och de flesta kommer nöja sig med hög kvalitet i små snuttar och lägre kvalitet när de behöver filma länge. R5 är ju främst en spegellös 5dmkV och som sådan gör den inte bort sig. Det går inte att bortse i längden från allt som rättats till. Sensorn är äntligen i klass med konkurrenternas bästa. Ibis finns nu som dessutom är bättre än konkurrenternas. Fantastisk af både för stillbild och video. Bra ergonomi och användarvänliga menyer. Roterbar touchskärm, bra evf osv osv. Många Canonfotografer vågar nu gå över till spegellöst och tror även en del kommer tillbaka från Sony. Det lär bli en bra affär för Canon.

Däremot är det synd med överhettningen för några tunga blivande ambassadörer lär stanna kvar med sina nuvarande märken. Jag håller även med Martin om att det blev olyckligt med så mycket fokus på 8K video. Samtidigt vet jag inte hur Canon skulle agerat annorlunda. De har ju dementerat begränsningsryktena ända från 8K timelaps fram till att de medgav 8K raw med full sensorutläsning och fungerande dpaf. Däremot har de inte bemött funderingarna kring hur all värme som genereras ska lösas i ett vädertätat hus. Vid lanseringen klargjorde de däremot direkt gällande överhettningsproblemen och gav ungefärliga inspelningstider. Självklart hade det varit jättekul om Canon löst något som ingen klarat hittills men så var det inte. R5 har fokus foto och så kan den dessutom leverera högsta kvalitet på video i små portioner. Möjligheten för oss vanliga dödliga att se kvalitetsskillnader gällande video kanske skapar begär som framöver säljer dedikerade videohus om inte annat.
 
Tror jag som en majoritet av de som använder riktiga kameror inte regelbundet filmar videos.

Jag hör till kategorin som till långt över 90% tar bilder och ytterst sällan ägnar mig åt video. Att skapa en hyfsad video är bara meningsfullt om man har ett syfte och något att berätta. Det är ett betydligt större projekt än att gå ut och ta ett antal bra porträtt eller landskapsbilder.

Tycker det skulle vara intressant att göra en undersökning bland fotosidans medlemmar om hur många som regelbundet använder videofunktionen och filmar längre avsnitt.
En R5 som inte kunde filma en sekund och där stora kostnader (antar jag) kunde sparas...hade varit mer intressant för undertecknad...
 
Hårdvarumässigt sparar de inte särskilt mycket på att inte ha någon videofunktion. En sådan kamera skulle inte bli såpass mycket billigare att särskilt många skulle köpa den istället för modellen med video. Dessutom är det dyrare för Canon att ha fler modellserier igång och den kostnaden skulle också tas ut.
 
Innan kameror började få "elekroniska slutare" så fanns det nackdelar med att en bildsensor behövde kunna användas för video förutom stillbild, men det är kanske överspelat i dagens läge.
 
Innan kameror började få "elekroniska slutare" så fanns det nackdelar med att en bildsensor behövde kunna användas för video förutom stillbild, men det är kanske överspelat i dagens läge.
En spegellös kamera som inte kan filma hårdvarumässigt torde bli svart i sökaren...
 
Tycker att både R6 och R5 verkar vara intressanta kameror den dag jag slitet ut min 5D MKIV. Vilket lär ta lång tid.

Tror jag som en majoritet av de som använder riktiga kameror inte regelbundet filmar videos.

Även Tony Northrup var inne på var inne på att han och hans gelikar har en väldig makt och påverkan på tillverkarna samt hur en kamera uppfattas och vilken image den har när vanliga konsumenter skall investera i en ny kamera.

Jag hör till kategorin som till långt över 90% tar bilder och ytterst sällan ägnar mig åt video. Att skapa en hyfsad video är bara meningsfullt om man har ett syfte och något att berätta. Det är ett betydligt större projekt än att gå ut och ta ett antal bra porträtt eller landskapsbilder.

Tycker det skulle vara intressant att göra en undersökning bland fotosidans medlemmar om hur många som regelbundet använder videofunktionen och filmar längre avsnitt.

Jag misstänker de är i kraftig minoritet och att överhettningsproblematiken är ett icke problem för de flesta.

Frågan är vad som kom först hönan eller ägget. Vad ville Canon att den samlade pressen skulle eka? Ekade inte den som vanligt vad leverantörerna ville att de skulle eka. Hur många av oss har inte läst exakt samma ordvändningar i mängder av "reviews" efter ett kamerasläpp?

Det märkliga i detta fall var ju att testarna faktiskt testade för en gångs skull. Det märkliga var ju också att man inte lyfte fullt ut hur pass bra mycket annat för stillbildsfoto ändå verkade vara som IBIS och inte minst AF samt bildkvalitet utan att videoproblemen fick dränka allt annat. De har t.o.m. nästan lyckats sluta det DR-gap på ca två hela steg som uppstod för nära 10 år sedan, när Sony tog fram en ny sensor som bl.a. Sony 580 och Nikon D7000 utrustades med.

Det enda Canon i realiteten hade att göra var att pudla och göra om och göra mer rätt innan man släpper iväg några kameror ut på marknaden.

Det här kommer att svida, för Canons chansning visade sig inte hålla alls. De har uppenbarligen varit väldigt pressade och de har tagit alldeles för stora risker. Jag kan inte påminna mig något tekniskt fiasko i fotovärlden som varit i närheten av detta de senaste 10 åren men det är väl trots allt en piss i Nilen i jämförelse med Volkswagens vurpa med dieselbilarna och det har väl blåst över det med numera, så Canon är säkert tillbaka på banan om ett kvartal.
 
Senast ändrad:
Kommenterar mig själv här.

Det är väldigt konstigt att Sony tillåtit sig en så lång produktcykel som med A7sII. Det finns ett dåligt underbyggt rykte på SAR som vill hävda att Sony tänkt lansera en sIII redan 2018, men avstått "för att de inte såg något hot mot sII på marknaden då". .... men det var väl inte Canon de skulle haft koll på då utan Panasonic. Är inte Panasonics utmanare i vissa avseenden vassare än nya sIII?

Fem år i dessa sammanhang är nästan en evighet?

Jag vill tror att Sony tvekat av det enkla skälet att finns det ett behov av ytterligare en modell i dessa svårsålda kamera tider, A9II borde nog ha fått det nya av förbättringar som tex nu 1DXII fick.
 
Den nya ögon/ människa/djur fokus lär vara helt enastående enligt Northrup, tar ögat på trollsländor, Northrup är närmast chockad över autofokusen med R5.
 
Den nya ögon/ människa/djur fokus lär vara helt enastående enligt Northrup, tar ögat på trollsländor, Northrup är närmast chockad över autofokusen med R5.

Nu va det ju inte direkt ögat den fångade upp utan huvudet. Men absolut imponerande. Spännande framtid kamera världen har framför sig.
 
Jag får inte ihop snacket om tekniska jättemisslyckandet men har kanske missat något. Om jag förstår det rätt så är R5 i stil med a7r4 när det gäller 4K 60p och 4K 30p. Dessa lägen använder pixelbin och kvaliteten blir därför något sämre. Jag vet inte om a7r4 överhettar vid 4k 60p så möjligen är den lite bättre (kanske olika bitrate? Canon har haft högre än Sony tidigare). Canons 4K 30p bör mao hålla rimlig kvalitet då jag inte hört något skrik om misslyckande gällande a7r4:s 4K. 4K 30 p kan användas utan överhettning även när huset värmts upp av mer krävande inspelningslägen. Jämfört med nya a7siii blir det nästan löjligt att jämföra då den har 1/4 av mängden pixlar och inte kommer i närheten av r5 som stillbildskamera. Den är främst riktad mot video. Självklart fixar den därför längre tider med högre kvalitet på 4K. Panasonics alternativ har fläkt inbyggd vilket ger liknande fördelar men även nackdelar.

Canon r5 ska väl jämföras mot a7r4 i första hand och då tycker jag möjligheterna gällande video är bra på R5. Den ger möjligheter att testa riktigt hög kvalitet som inte någon annan systemkamera klarar samtidigt som den har 4K med brukskvalitet. Var i ligger det stora misslyckandet? Jag vet inget företag som före lansering fokuserar på deras produkts nackdelar? Både Sony,Panasonic och Canon ligger på gränserna för tekniken men lägger fokus olika helt enkelt.

Har någon hittat något bra på nätet om kvaliteten på Canons 4K 30p förutom TN som dissar allt som bara andas pixelbin.? Det är ju lägre kvalitet men hur mycket skiljer det i realiteten? Är det sämre 4K än den i R?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.