robinbergqvist
Medlem
Jag var kvick att köpa mig en Canon EOS 70D hos JapanPhoto precis när den släpptes i Sverige. Jag hämtade ut mitt exemplar den 21/8.
Tyvärr hann jag inte använda kameran i mer än lite drygt en vecka innan ett fel uppstod mitt under en fotografering på helgen. En horisontell linje går nu tvärs över bildytan och syns både på bilder, film och i live view.
Jag tog med kameran direkt på måndagen (2/9) till JapanPhoto's butik här i Göteborg. De skulle försöka returnera kameran till Canon som DOA och jag skulle få en ny kamera direkt från centrallagret två dagar senare. Ingen hörde dock av sig från JapanPhoto under veckan, så på fredagen mailade jag deras kundtjänst som då svarade att det inte var möjligt att returnera den som DOA om jag inte hade kvar kartongen.
Tyvärr var jag snabb och slängde kartong och annat direkt vid uppackningen (något jag aldrig gör om), så enda möjligheten var nu att skicka kameran till Canons verkstad. Nu var det ju dock fredag, så kameran skulle inte lämna JapanPhoto förrän måndagen 9/9. JapanPhoto lovade att göra vad de kunde för att den skulle hanteras så snabbt som möjligt.
Efter flertalet e-mail och telefonsamtal har jag fått reda på att Canon har hög belastning och har skickat kameran till Intervision i Malmö. Intervision har haft den under flera dagar, men det är först nu som de gått med på att "prioritera" kameran. Vad det innebär har jag bett att få svar på eftersom det inte säger mig någonting om vilken reparationstid jag kan förvänta mig.
Det har nu snart gått tre veckor sedan jag tog kontakt med JapanPhoto och två veckor sedan kameran skickades iväg. När jag kontaktar JapanPhoto lovar de att kontakta verkstaden och sedan återkomma till mig med besked. Återkopplingen är oftast dålig och jag får höra av mig flera gånger och påminna.
Jag är säkert en väldigt besvärlig kund som är påstridig och hör av mig flera gånger i veckan. Men jag hade hoppats på en snabb och smidig hantering när ett så allvarligt fel uppstår så tidigt.
Är det någon mer som har erfarenhet av hur garantiärenden hanteras (speciellt på en nästan ny produkt)? Vad kan man förvänta sig av JapanPhoto och Canon? Hur lång tid kan anses som skäligt innan man ska kräva att köpet hävs?
Tyvärr hann jag inte använda kameran i mer än lite drygt en vecka innan ett fel uppstod mitt under en fotografering på helgen. En horisontell linje går nu tvärs över bildytan och syns både på bilder, film och i live view.
Jag tog med kameran direkt på måndagen (2/9) till JapanPhoto's butik här i Göteborg. De skulle försöka returnera kameran till Canon som DOA och jag skulle få en ny kamera direkt från centrallagret två dagar senare. Ingen hörde dock av sig från JapanPhoto under veckan, så på fredagen mailade jag deras kundtjänst som då svarade att det inte var möjligt att returnera den som DOA om jag inte hade kvar kartongen.
Tyvärr var jag snabb och slängde kartong och annat direkt vid uppackningen (något jag aldrig gör om), så enda möjligheten var nu att skicka kameran till Canons verkstad. Nu var det ju dock fredag, så kameran skulle inte lämna JapanPhoto förrän måndagen 9/9. JapanPhoto lovade att göra vad de kunde för att den skulle hanteras så snabbt som möjligt.
Efter flertalet e-mail och telefonsamtal har jag fått reda på att Canon har hög belastning och har skickat kameran till Intervision i Malmö. Intervision har haft den under flera dagar, men det är först nu som de gått med på att "prioritera" kameran. Vad det innebär har jag bett att få svar på eftersom det inte säger mig någonting om vilken reparationstid jag kan förvänta mig.
Det har nu snart gått tre veckor sedan jag tog kontakt med JapanPhoto och två veckor sedan kameran skickades iväg. När jag kontaktar JapanPhoto lovar de att kontakta verkstaden och sedan återkomma till mig med besked. Återkopplingen är oftast dålig och jag får höra av mig flera gånger och påminna.
Jag är säkert en väldigt besvärlig kund som är påstridig och hör av mig flera gånger i veckan. Men jag hade hoppats på en snabb och smidig hantering när ett så allvarligt fel uppstår så tidigt.
Är det någon mer som har erfarenhet av hur garantiärenden hanteras (speciellt på en nästan ny produkt)? Vad kan man förvänta sig av JapanPhoto och Canon? Hur lång tid kan anses som skäligt innan man ska kräva att köpet hävs?