ANNONS
Annons

Canons garantireparation drar ut på tiden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var kvick att köpa mig en Canon EOS 70D hos JapanPhoto precis när den släpptes i Sverige. Jag hämtade ut mitt exemplar den 21/8.
Tyvärr hann jag inte använda kameran i mer än lite drygt en vecka innan ett fel uppstod mitt under en fotografering på helgen. En horisontell linje går nu tvärs över bildytan och syns både på bilder, film och i live view.

Jag tog med kameran direkt på måndagen (2/9) till JapanPhoto's butik här i Göteborg. De skulle försöka returnera kameran till Canon som DOA och jag skulle få en ny kamera direkt från centrallagret två dagar senare. Ingen hörde dock av sig från JapanPhoto under veckan, så på fredagen mailade jag deras kundtjänst som då svarade att det inte var möjligt att returnera den som DOA om jag inte hade kvar kartongen.
Tyvärr var jag snabb och slängde kartong och annat direkt vid uppackningen (något jag aldrig gör om), så enda möjligheten var nu att skicka kameran till Canons verkstad. Nu var det ju dock fredag, så kameran skulle inte lämna JapanPhoto förrän måndagen 9/9. JapanPhoto lovade att göra vad de kunde för att den skulle hanteras så snabbt som möjligt.

Efter flertalet e-mail och telefonsamtal har jag fått reda på att Canon har hög belastning och har skickat kameran till Intervision i Malmö. Intervision har haft den under flera dagar, men det är först nu som de gått med på att "prioritera" kameran. Vad det innebär har jag bett att få svar på eftersom det inte säger mig någonting om vilken reparationstid jag kan förvänta mig.

Det har nu snart gått tre veckor sedan jag tog kontakt med JapanPhoto och två veckor sedan kameran skickades iväg. När jag kontaktar JapanPhoto lovar de att kontakta verkstaden och sedan återkomma till mig med besked. Återkopplingen är oftast dålig och jag får höra av mig flera gånger och påminna.

Jag är säkert en väldigt besvärlig kund som är påstridig och hör av mig flera gånger i veckan. Men jag hade hoppats på en snabb och smidig hantering när ett så allvarligt fel uppstår så tidigt.

Är det någon mer som har erfarenhet av hur garantiärenden hanteras (speciellt på en nästan ny produkt)? Vad kan man förvänta sig av JapanPhoto och Canon? Hur lång tid kan anses som skäligt innan man ska kräva att köpet hävs?
 
Tre veckor är länge men inte länge för att vara en kameraverkstad. Att slänga originalkartongerna var dumt, men gjort ät gjort. En vecka till får du nog ge dig till tåls innan du drar igång för mycket.
 
Är det någon som funderat på skillnaden mellan USA och deras Där verkar man kunna lämna tillbaka sin nya kamera om man den inte motsvara ens förväntningar och få pengarna tillbaka.
Är det fel på kameran får man genast en ny.
I Sverige får man acceptera att leverantören har 3 försök innan man kan få kameran utbytt. Så man måste acceptera att ens kamera kan tillbringa flera månader på verkstad innan man får en felfri kamera eller pengarna tillbaka.
Varför har vi inte ett bättre konsumentskydd i detta land som är bäst på allt?
 
Är det någon som funderat på skillnaden mellan USA och deras Där verkar man kunna lämna tillbaka sin nya kamera om man den inte motsvara ens förväntningar och få pengarna tillbaka.
Är det fel på kameran får man genast en ny.
I Sverige får man acceptera att leverantören har 3 försök innan man kan få kameran utbytt. Så man måste acceptera att ens kamera kan tillbringa flera månader på verkstad innan man får en felfri kamera eller pengarna tillbaka.
Varför har vi inte ett bättre konsumentskydd i detta land som är bäst på allt?

Och sedan säljer de tillbakalämnade, använda grejerna till nya, intet ont anande kunder som tror att de köper helt nya grejer. Jag är glad att vi inte har den ordningen i Europa.
 
Jag känner till begreppet "refurbished". Är inte det såna grejer som lämnats tillbaka och sen gjort en verkstadsvända för att åter igen säljas men det brukar väl som sagt var specificerat.

Det är så det borde vara, men refurbished är ofta trasiga grejer som lämnats in och reparerats. De är som nya och har inga spår av användning. Däremot hela saker som bara lämnas tillbaka trots användning säljs (förstås) igen, det framgår av åtskilliga trådar på utländska forum med de som fått använda grejer när de köpt nytt. Men skulle ju vara ogörligt att göra annat med det systemet utan att höja priserna för att kompensera detta.
 
Det är så det borde vara, men refurbished är ofta trasiga grejer som lämnats in och reparerats. De är som nya och har inga spår av användning. Däremot hela saker som bara lämnas tillbaka trots användning säljs (förstås) igen, det framgår av åtskilliga trådar på utländska forum med de som fått använda grejer när de köpt nytt. Men skulle ju vara ogörligt att göra annat med det systemet utan att höja priserna för att kompensera detta.

Ok, vad synd
 
En liten uppdatering.
I förra veckan fick jag beskedet från Japan Photo att de hade kontaktat Intervision i Malmö för att få en statusuppdatering. Intervision hade dock inte uppfattat att kameran skulle prioriteras utan den har legat hos dem i några dagar och inväntat registrering och undersökning. Efter Japan Photos samtal lovade de dock att prioritera upp kameran och undersöka den omgående.

I måndags hade de till slut börjat titta på kameran, för då kom beskedet att de inte hade verktyg för att utföra reparationen, så kameran har nu skickats tillbaka till Canon i Mölndal igen.

Man börjar ju bli lite trött på det här nu...
 
Jag kommer inte ihåg hur det är skrivet men konsumentköplagen ger rätt att häva köp o få pengarna tillbaka men du får kolla hur. Det finns säkert ngn tidsklausul.

Kartongerna vet jag inte om de kan kräva att få tillbaka.
Men om du på stående fot köper en ny i samma butik o ger butiken kartongen så kan det inte bli ngt problem med det.
 
Tråkigt att din reparation tar så lång tid. Om du har "otur" eller jag har haft tur vet jag inte, men min 7D fick fel på slutaren (Error 30) för ca. 2 år sedan. Jag lämnade in den för garantireparation på Rajala, där jag köpt kameran. De skickade kameran till Canon för reparation. Minns inte på dagen hur lång tid det tog men det var i alla fall mindre än 14 dagar från att jag lämnat in kameran tills jag fick ut en reparerad och fungerande kamera.
 
Jag kommer inte ihåg hur det är skrivet men konsumentköplagen ger rätt att häva köp o få pengarna tillbaka men du får kolla hur. Det finns säkert ngn tidsklausul.

Kartongerna vet jag inte om de kan kräva att få tillbaka.
Men om du på stående fot köper en ny i samma butik o ger butiken kartongen så kan det inte bli ngt problem med det.

Jag försökte med det, men tyvärr märker Canon sina kartonger med kamerans serienummer just för att förhindra detta.
Konsumentköplagen säger att reparationen ska ske "inom skälig tid". Det verkar råda lite olika uppfattning om hur länge detta är, men jag kan tycka att när kameran fungerat 1 vecka och varit på reparation i 4 veckor börjar det bli längre än skäligt.
 
Tråkigt att din reparation tar så lång tid. Om du har "otur" eller jag har haft tur vet jag inte, men min 7D fick fel på slutaren (Error 30) för ca. 2 år sedan. Jag lämnade in den för garantireparation på Rajala, där jag köpt kameran. De skickade kameran till Canon för reparation. Minns inte på dagen hur lång tid det tog men det var i alla fall mindre än 14 dagar från att jag lämnat in kameran tills jag fick ut en reparerad och fungerande kamera.

Skönt att höra att det finns positiva erfarenheter också. Får hoppas att det här är en dålig kombination av hög belastning och dåliga rutiner hos Canon.
Men man blir inte så sugen på att gå och köpa något nytt från Canon när man fått den här erfarenheten.
 
Jag försökte med det, men tyvärr märker Canon sina kartonger med kamerans serienummer just för att förhindra detta.
Konsumentköplagen säger att reparationen ska ske "inom skälig tid". Det verkar råda lite olika uppfattning om hur länge detta är, men jag kan tycka att när kameran fungerat 1 vecka och varit på reparation i 4 veckor börjar det bli längre än skäligt.

Med skälig tid menas oftast 30 dagar..
Sen kan man ju diskutera om det är skäligt eller inte..
För 15-20 år sen kanske.. Idag skulle jag nog kalla 14 dagar skälig tid...
Men det är som du säger.. Det är duktigt luddigt...
 
Konsumentmakt har aldrig varit högt på våra politikers agenda.Våra rättigheter ligger årtionden efter vad som finns i många andra länder och vad de borde vara för att motsvara dagens samhälle.
 
Fick ett förhoppningsvis positivt besked i eftermiddags. Canon har beslutat att byta ut kamerahuset mot ett nytt och med lite tur är det framme hos Japan Photo redan imorgon.
Att det tog Canon fyra veckor att ta ett sådant beslut tycker jag är under all kritik. Tänker driva frågan vidare mot Canon direkt - mest för att jag vill att de ska få vetskap om hur dåligt ärendet har skötts och förhoppningsvis försöker de förbättra sig.
 
Fick fel på min Nikon D90, efter ungefär ett års användning.
Körde till Nikons egen verkstad och lämnade in kameran en dag före lunch.
"Vi hör av oss med ett e-mail när kameran är klar."

Dagen efter, vid 14-tiden, kom mejlet och nästföljande dag hämtade jag hem kameran igen.

Vackert jobbat !!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.