Annons

Canonoptik vs nikonoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
inte kommer vi att hata dig...

alla Nikonister däremot kommer att hata mig när jag säger att Canon har mest prisvär Optik

Canon är generellt lite billigare, framför allt på telesidan och Canon har fler objektiv i "mellanklass" som väl kanske är mer realistiska för amatörer/entusiaster.
Sen finns det ju ett otal mycket bra objektiv från 3:e-partstillverkare åxå, för båda fattningen.
Så det beror lite på vilka objektiv man har i tankarna åxå.

Nikonoptik tenderar dock att vara billigare begagnat.

Canon har nog kommer lite längre, då dom använder sin USM i så gott som nästa varenda objektiv, dock så knappar nikon in o dom har väl inte släppt ett nytt objektiv dom sneaste 5 åren som inte haft AFS undataget 10.5mm DX är det enda ja kommer på...
För topp optiken så får man betala lika mycket hos canon som hos nikon är det ja har fått för mig ivarje fall.
Canon 300f2.8IS kostar 45 995,00 kr
Nikon 300f2.8VR kostar 43 995,00 kr

Osv... det blir rätt jämt.
Sen att nikonobjektiv är snyggare jaa det är väl en personlig åsikt, men visst är nikons 70-200 snyggare en motsvarande canon!?
*sorry var tvungen bara*;)

Men optiskt bäst då? Vem "vinner" den matchen till rimligt pris?
Beror på vad du ska ha. Sigmas 70-200/2.8 är utan tvekan mer prisvärt för de flesta jämfört med motsvarande hos Canon.

På Macrosidan har du Tamron 90 och Sigma 105 och 150 som hårda konkurrenter till orginalen. Så även på många andra håll.

I flera fall så är tredjepartstillverkarna lika bra och till och med bättre, i andra fall inte.

Optikteknologin har kommit så himla långt nu så att skillnaderna mellan olika fabrikat är marriginell. Hur petig får man vara egentligen? Jat tror inte att man kan fastställa en vinnare i den frågan, vilket objektiv är bäst beror helt enkelt på fotografens behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar