Nu undrar jag om du inte är ute och cyklar. Tråden handlar väl om EF-objektiv?
Till TS: vad som är ett bra komplement till 70-200 beror ju på vad du har för kamera, FF eller aps-c. I det senare fallet är EF 17-55/2,8 riktigt bra.
Visst Erland men många lever i en brytningstid nu, vilket framgår rätt tydligt av bl.a. följande skrivningar:
Martin J O:
"Sedan är även fråga om kompatibiliteten. Canon objektiv kommer att fungera även med en nyare kamera än den du har idag. Det kanske inte gör Tamron.
Själv upplevde jag den typen av problem med Sigma och efter det använder jag endast Canon objektiv. "
Min kommentar till detta är ju att även de problem både Canons och Nikons DSLR:er och även Sonys DSLR:er och SLT-modeller må ha haft tidigare med framför allt Sigmas och möjligen också Tamrons AF, så har väl det visat sig att dessa problem ofta försvunnit på spegellösa hus som ju mäter AF mot huvudsensorn och inte en fristående ofta dåligt synkad dedikerad AF-sensor.
Daniel B skriver generellt om Tamron:
"Jag har inget förtroende för Tamron, jag köper inte deras produkter. "
Min kommentar riktar sig bl.a. mot den typen av generella sågningar av Tamron på deras gamla meriter, när de faktiskt är på god väg att skaffa sig nya som redan imponerat på många. Tamron gör en del spännande och lite egna saker just nu som redan imponerat på många.
När jag testade Sigmas och Tamrons gamla A-mount objektiv med Bertil N för några vintrar sedan på min då hyfsat nya A7 III, så funkade alla Sigma inklusive mitt eget Sigma 150-500mm klockrent, men det gjorde inte alla Tamron som bl.a. hade svårt med Eye AF. Dessa problem finns inte ett spår av idag med de nya dedikerade E-objektiven. Så Tamron kanske visar sig bli ett riktigt bra tillskott för Nikon också precis som det blivit för Sony och är på väg att bli även för Fuji. Jag skulle bli förvånad om Canon kostar på sig lyxen att avstå från det utbudet som alla andra kommer ha.
Förr eller senare kommer även Canon-användarna att köpa nya kamerahus och då kan det ju vara intressant för många om det finns fler alternativ att välja mellan än bara ett när man ska köpa nya objektiv. Fler och fler kommer precis som Sony-användarna att upptäcka att de nya objektiven har ett antal fördelar som faktiskt kan vara bra att beakta även om många säkert kommer välja den billigaste vägen och behålla sina gamla objektiv och köra dessa med adapter.