Annons

Canon US Motor

Produkter
(logga in för att koppla)

yonetmen

Medlem
Hejsan!

Jag känner en person som sitt canon usm (ultra sonic motor) objektiv gick sönder ute pga. kallt väder. Jag undrar om någon vet under vilken minus grad objektivets us motor går sönder?

/Kasim
 
Hejsan!

Jag känner en person som sitt canon usm (ultra sonic motor) objektiv gick sönder ute pga. kallt väder. Jag undrar om någon vet under vilken minus grad objektivets us motor går sönder?

/Kasim

Tillverkarna brukar inte lova mer än till ca noll (0) grader celsius, men kyla gör sällan skada.

Smutsiga (oljiga) bländarlameller kan frysa fast vid kyla. Det gäller även andra rörliga delar. Mycket ovanligt dock.

Hur kan du/han veta att det var kyla som var orsaken?
 
Saker och ting går i sönder i alla möjliga temperaturer. Bara därför det råkade gå sönder vid 17 minusgrader visar ingenting.
Kamera och objektiv tillverkarna anger väldigt konservativa värden för speciellt minusgrader. Det innebär inte att grejorna inte håller för mycket mer.
Jag har själv fotat med Canonobjektiv och kameror i plus 50 grader i skuggan i New Delhi och minus 35 grader i Norrland utan att något gått sönder.
USM motorn brukar inte vara något problem i kylan. Största problemet brukar vara att batterierna snabbt kroknar när de blir kalla.
Ett som hålls varmt i innerfickan och ett som sitter i kameran tills det lägger av, och sedan växla mellan dem brukar fungera.
 
Kanske hade det gått sönder om det var +20 också. Har aldrig hört talas om något liknande. Kanske hade han fått vatten i fokusmotorn så att den bröt sönder sig själv när den startade. Vem vet.

Nåväl, du behöver inte oroa dig att använda utrustningen i kyla.
Däremot kan det lätt bildas kondens när du går in i värmen igen.

Ta ur batteriet och lämna utrustningen i väskan så att den sakta återfår rumstemperatur. Det minskar risken.
Man kan också lägga utrustningen i en plastpåse INNAN man går in. Släng gärna i ett par silica gel-påsar i plastpåsen också.
 
När skall flok lära sig att det är värre när man går ut. Då finns den varma innehusluften inne i kameran efter några dagar inomhus.
När kameran blir kall utomhus sätter då fukten i den varma luften av sig på de kalla ytrna inne i kameran.
När man går in med en kall kamera sätter sig den den högre luftfuktigheten i inneluften av sig på utsidan av kameran.
Ingen fukt sätter av sig inne i kameran. Skalet fungerar på samma sätt som en skyddande plastpåse eller kameraväska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.