Annons

canon Två månader med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte Arctic Butterfly utan den enkla portsen med 36 mm bredd. Denna laddar jag med tryckluft på burk, typ "Hama".
 
Calle S skrev:
Menar du vad jag sade? I sådana fall; det var rent allmänt, inget specifikt. Kanske en reaktion på att 5D enligt vissa har ganska medioker af. Men det är inget jag prioriterar

Eos 5D är ingen medioker kamera. Den levererar en fantastisk bildkvalitet. MEN den är inte en universalkamera som passar alla.

Hade jag inte hållt på med press utan mest lugnare jobb hade 5D varit perfekt.

Eos 5D passar dig Calle, men det gör nog D200 också.
 
Re: Re: Re: Re: canon Två månader med 5d

starnut skrev:
Varför ska man jämföra 5Ds autofocus med 1-serien? Kamerorna ligger i olika segment och riktar sig mot olika typer av fotografer. Klart att den kunde ha varit ännu bättre, men det kan man ju isåfall säga om allting som ligger under 1-serien. Jag skulle givetvis också tycka att det vore schyst med ännu bättre af, men jag tycker inte att jämförelsen här är riktigt schyst.

Båda kamerorna riktar sig till yrkesfotografer, även om Eos 5D även är en entusiastkamera.

Jag får många frågor av människor som undrar om Eos 5D räcker för dem och då är det intressant att veta skillnaderna. Är det lönt att lägga några extra slantar?

För mig är det också en påtaglig skillnad eftersom jag använder 5D och 1D parallellt liksom många andra yrkesfotografer. Tyvärr har jag inte råd med 1Ds mark II.
 
Re: Sensor rengöring

Kristofer Sjöström skrev:
Alltså de där med sensor rengöring. Använd ALDRIG en sådan "klämpuff" eller vad man ska kalla dom för. I en sådan behållare drar du logiskt in luften i rummet. Och i luften finns en massa dammpartiklar. Så du gör inte dig av med damm på sensorn utan du blåser bort de gamla grova dammet och tillför fint damm som sedan kommer klumpa sig och bli dammfläckar som syns igen. Har en kollega som talade med Canon om detta och fick rekomendationer att använda en luft tub med ihop pressad luft. Man skulle låta flaskan stå still i 30 minuter för att den vätska som finns på insidan av tubens väggar skulle rina ner till botten. Sedan skulle man ta kamerahuset framför flaskan och bara trycka lite varsamt så man blåser bort allt från utrymmet där sensorn är. Detta är de effektivaste som ger längre tid utan damm. Allt hänger på om man byter objektiv och har damm avvisande obejektiv.

Jag vill gärna veta vem som rekommenderar luft på burk. För det fösta beror det på tillverkaren hur bra/ren hans kompressorutrustning är -vid analys av renhet från dessa burkar så har man sett oljerester vilket gett en oljefilm på provglas.

Drivgasen kan även den ge fula fläckar.

Exempel: Fotograf i Såne använde sin luft på burk enligt instruktionerna. Resultat, oljeliknande stänk vilket resulterade till att kameran Fuji S2 fick demonteras och sensorn rengöras. Det gick inte att rengöra kameran på vanlig väg, dvs alkohol tvätt med fullgott resultat..

Att använda handblås typ Hamas blås fungerar mycket väl och ger inga fläckar,varken från drivgas eller microskopiskt små oljerester som kommer från tillverkarens kompressor om man har otur.

Testa själv: Ta en flaska och rengör ett Hoyafilter genom att spruta, själv fick jag flera fläckar


Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:

Sedan är jag inte lika positvit inställd som du är till 24 x 36 mm sensorn storlek pga sämre helhetsupplösning över hela bildytan och dagens vidvinkelzoomar,

Vad menar du med sämre helhetsupplösning? Jag har inte sett någon Nikon som överträffar den upplösning jag får med en EOS-1 Ds mk II tillsammans med bra optik. Jag, liksom många andra testare, har väl varit överraskade över att D2X har kommit så nära den upplösning som EOS-1:an ger, trots den mindre sensorn. Men inte ger Nikon bättre upplösning

Stefan
 
Kolla hur skärpan ser ut mot hörnen (mer vidvinkliga objektiv, typiskt <50 mm). kombinationen sensor och objektiv ser då normalt sett sämre ut än D2X. Men i mitten ger 1 Ds mkII en liten aning bättre upplösning. Som helhet tycker jag de är jämbördiga, men beroende på var i bilden man tittar så ger den ena eller andra bättre upplösning.
 
Johan Lindroos skrev:
Kolla hur skärpan ser ut mot hörnen (mer vidvinkliga objektiv, typiskt <50 mm). kombinationen sensor och objektiv ser då normalt sett sämre ut än D2X. Men i mitten ger 1 Ds mkII en liten aning bättre upplösning. Som helhet tycker jag de är jämbördiga, men beroende på var i bilden man tittar så ger den ena eller andra bättre upplösning.

Jag har gjort det med riktigt bra vidvinklar och sett att resultatet då blir alldeles utmärkt. För mig innebär det att jag inte har blivit övertygad om att det finns något problem med en fullformatssensor. Att det ställer krav på utomordentligt bra objektiv är en annan sak.

Sedan var de utskrifter som jag jämförde mellan dessa två kameror märkbart bättre från Canon i centrum. En liten aning tycker jag nog är ett försiktigt uttryck.

Stefan
 
Jag har bara baserat det på vad jag sett i testerna av dessa båda kameror på DPReview.

Kanske kan vi vara eniga om det mesta av de olika resulten är objektivberoende.

Exempelvis har inte 24-105:an lyckats övertyga mig ännu om sina eventuella(?) kvaliteter.
 
Det man betalar för i en 5D är ju den stora sensorn, vill man dessutom ha toppklass af och vädertätning ja då får man väl helt enkelt slå till på en 1dsMkII.
 
stefohl skrev:
Vad menar du med sämre helhetsupplösning? Jag har inte sett någon Nikon som överträffar den upplösning jag får med en EOS-1 Ds mk II tillsammans med bra optik. Jag, liksom många andra testare, har väl varit överraskade över att D2X har kommit så nära den upplösning som EOS-1:an ger, trots den mindre sensorn. Men inte ger Nikon bättre upplösning

Stefan
Vad jag menar med helhetsupplösning är att jag fortfarande får sämre kant och hörn skärpa med 5d och de objektiv jag har testat än vad jag får med d2x och god optik.. Med ett relativt billigt Nikonobjektiv har jag samma skärpa , dvs detaljåtergivning i mitt som kant. Jag visade med bilder i en annan tråd att med en 18-35 Nikonzoom inställd på 35 mm och nerbländare till 8, och en 5d med fast 50/1,4 nerbländad till 8 uppvisade 5D inte samma detaljåtergivning i kanter och hörn som i mitten . D2x uppvisar ingen synbar skillnad mellan mitt och hörn.
Jag har även testat min 100mm macro, inte ens den uppvisar ute i hörnen samma detaljåtergivning som i mitten på bländare 8.
Fotograferar jag med micro-nikkor 60mm nerbländad till 8 så har jag lika god detaljåtergivning över hela bilden.
Detta har jag ännu inte uppnått med 5d vad det gäller följande optik 24-70, 50mm/1,4 , 100mm macro och 70-200. samtliga objektiv nya.


Mikael
 
Senast ändrad:
En positiv sak med 5d är att jag får synbart skarpare bilder handhållet än vad jag kan få med d2x. Detta beror sannolikt på att 5d spegel slår mjukare än vad d2x gör.Jag kan alltså handhålla 5d (liksom d70) utan att få samma grad av synbar skakningsoskärpa som jag får med d2x.

(flera trådar har skrivits på dpreview om just "skakningsfenomenet" och d2x)

Mikael
 
Angående sensorrengöring med pensel, jag läste på en pensel tillverkares sida att vissa kameror har en oljefilm på baffeln runt sensorn, och dom varnade för att använda penslar på dessa kameror då det var lätt att penselhåren förde över olja på sensorn.

Nu skriver dom inte vilka kameror som har den här oljefilmen runt sensorn, så jag undrar om någon här vet ? Själv skulle jag vilja veta om D2x är en utav dessa kameror, har du någon aning om D2x är en utav dessa Mikael ?

Länk till pensel tillverkaren, står längst ner på höger sida...

http://www.photosol.com/brushproduct.htm

m.v.h Kent.
 
macrobild skrev:
En sak som den stora sensorn är betydligt bättre på än de mindre är att samla damm.
Jag behöver sällan rengöra min d2x, men med 5d är en städning av sensorn nödvändig minst en gång i veckan beroende på hur ofta jag byter objektiv.
År 2001 skrev Lars Kjellberg och jag en artikel om städning av sensorer i Photodo. Här på FS finns det ett antal liknande, skall därför fatta mig kort och göra reklam för en blås som jag alltid har med ute på jobb.
Hama gummiblås, som inte släpper smuts från egna gummit och dessutom är ofarlig.Det skall vara den med rundad röd pip och inte den gamla med spetsigare pip.
Den gamla är dessutom kass vad det gäller lufttryck.
Samtidigt som jag nu blåser 5d så vill jag varna för all luft på burk, drivgaserna (oavsett vad de säger) kan ge mycket fula fläckar på filtret framför sensorn och som då måste tvättas bort.
Se bild på ett billigt verktyg att blåsa bort damm med . Hama med den rundade pipen
Mikael

Det är inte den här blåsbälgen från Hamas alltså:

http://www.turascandinavia.com/showimage.asp?pic=5610.jpg

Jag är inne på tura.se och kollar på Hamas prylar, men jag hittar ingen sån där blåsbälg som du visar på bilden.

Var köpte du din?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.