Annons

canon Två månader med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Med risk för att det här blir en Macintosh/PC-diskussion så vill jag ändå kommentera två invändningar.

macrobild skrev:
Autofokus: Kameran har uppenbara svårigheter att ställa in sin autofocus i lågljus, svaga kontraster i motivet, en förbättring vore önskvärd.
Har nu plåtat med 5D inomhus (Stockholms Stadshus) sedan november och har ännu så länge inte stött på någon situation där AF inte gör som jag vill. Har inget att jämföra med men kan i alla fall konstatera att det finns en hel del mörka rum i det här huset ;)

macrobild skrev:
Batterikapacitet: Här önskar jag bättre batterier eller så får jag montera på batteripack. Vitsen med en lättare och smidigare kamera går då förlorad.
Jag använder BG4 så gott som hela tiden när jag arbetar med den i huset (eftersom jag använder stativ spelar det ingen roll). På semester däremot är det en fördel om kameran blir mindre, men då har jag å andra sidan med mig laddaren så att batteriet är fräscht varje morgon. Minst 300 (kanske fler) bilder kan jag ta med ett batteri. Räcker gott för en heldag tycker jag.

MVH
Ulf
 
Re: Re: Re: canon Två månader med 5d

froderberg skrev:
Jämfört med 1D-kamerorna är Eos 5D betydligt sämre i svagt ljus. Jag upplever den som ungefär lika som 20D.
Fast hur man än vänder och vrider på det börjar 5D bli mer och mer attraktiv för mig...Fasiken....
 
Jag vet inte vad du nu syftar på??
Är det detaljupplösningen? så har jag inte nämt ett ord om den.

Talar vi däremot om i kameran inlagda tonkurvor, kontrast, detaljåtergivning från mörka partier samt färgåtergivning så diskuterar jag det gärna, dvs skillnaderna mellan en jpg fil från kameran och en rawfil. men först tycker jag att du själv skall testa så du vet vilka skillnader vi talar om.
Mvh
Mikael

ps detta var svar till Tommy Carlssons tidigare inlägg
 
macrobild skrev:
Jag vet inte vad du nu syftar på??
Är det detaljupplösningen? så har jag inte nämt ett ord om den.
Menar du vad jag sade? I sådana fall; det var rent allmänt, inget specifikt. Kanske en reaktion på att 5D enligt vissa har ganska medioker af. Men det är inget jag prioriterar.

Talar vi däremot om i kameran inlagda tonkurvor, kontrast, detaljåtergivning från mörka partier samt färgåtergivning så diskuterar jag det gärna, dvs skillnaderna mellan en jpg fil från kameran och en rawfil. men först tycker jag att du själv skall testa så du vet vilka skillnader vi talar om.
Var det där också riktat till mig?

Edit: "ps detta var svar till Tommy Carlssons tidigare inlägg"

Nu ser jag....!
 
Flera av er kan gärna tycka att kameran räcker till , till det ena eller andra vad det gäller autofocus prestandan. Jag har noterat efter mycket användande att den inte klarar samma situationer som min d2x . Magnus berättar också om sina erfarenheter jämfört med den kameran han annars använder. Vi kan nog därmed fastställa att 5d autofocus går att förbättra.

Mikael
 
Re: mikael damm

altrax skrev:
Hejsan! varför blås om kring dammet istället för att inte suga upp det. Testa ..damsugarmetoden..
Det borde vara en bättre metod. kan kanske vara svårt att hitta något effektivt och känsligt sätt. känns som att om man bara blåser omkring dammet så kommer en del av ammet att finnas kvar där, även om det just inte är på sensorn.

Hej
Jag har testat de flesta metoder eftersom jag var tidigt ute med kameror som tycker om damm.
Fördelen med nya Hama blåsen som kom förra året är att den är i princip är ofarlig men har tillräckligt bra tryck.
Jag vill ogärna gå ner med något som rör filterytan framför sensorn. Tvättat sensor ytor har jag gjort ett hundratals gånger på olika sätt.
Problemet är att har man otur så är sealingen inte tillräcklig tät runt sensorn och vätska,smuts kan komma mellan sensorn och filtret.

Som någon nämde, du skapar undertryck likväl med att dammsuga, detta betyder att dammvirvlar uppstår

Alla sätt är bra utom de felaktiga- till dit hör luft på burk, för högt blåstryck.

Mikael
 
Re: Re: canon Två månader med 5d

Artificiell skrev:
Med risk för att det här blir en Macintosh/PC-diskussion så vill jag ändå kommentera två invändningar.


Har nu plåtat med 5D inomhus (Stockholms Stadshus) sedan november och har ännu så länge inte stött på någon situation där AF inte gör som jag vill. Har inget att jämföra med men kan i alla fall konstatera att det finns en hel del mörka rum i det här huset ;)


Jag använder BG4 så gott som hela tiden när jag arbetar med den i huset (eftersom jag använder stativ spelar det ingen roll). På semester däremot är det en fördel om kameran blir mindre, men då har jag å andra sidan med mig laddaren så att batteriet är fräscht varje morgon. Minst 300 (kanske fler) bilder kan jag ta med ett batteri. Räcker gott för en heldag tycker jag.

MVH
Ulf

Hej Ulf

Var i Stockholm och arbetade tre dagar förra veckan, jag fick ut ca 140 rawbilder, blandat och taget inomhus och utomhus i kylan med 5d. Normalt kan jag också få ut ca 300exponeringar.
Mina Nikonkameror ger betydligt fler exponeringar. d2x kan ge upp till 800-900 raw exponeringar på en laddning, med d70 har jag klämt ut ungefär detsamma . Även mina mer vana Canonkollegor säger att 5d batterikapacitet är lite snålt tilltagen.

(men skall man sätta 5d batterikapacitet i jämförelse med d1x så är den dubbelt så bra, så återigen beror det på vad man jämför med)

Mikael
 
Senast ändrad:
När vi ändå talar om batterikapacitet. Detta kom från Nikon för några minuter sedan.

Fastän du kanske redan har kontrollerat partinumret på ditt EN-EL3 batteri i din kamera och inte har hittat det i listan över möjligtvis defekta batterier, vill vi be dig läsa detta brev noga och kontrollera ditt batteri en gång till eftersom vi har fastställt att ytterligare partinummer är drabbade utöver dem som vi identifierat tidigare.

Alla som har d70, d70s kolla era batterier.Nya defaekta serier har upptäckts
Mikael
 
Ville bara tacka macrobild för en mycket saklig och bra subjektiv upplevelsebeskrivning av 5d, du bemöter även de åsikter som inte riktigt håller med på ett föredömligt sätt.
 
Re: Re: Re: canon Två månader med 5d

froderberg skrev:
Jämfört med 1D-kamerorna är Eos 5D betydligt sämre i svagt ljus. Jag upplever den som ungefär lika som 20D.

Varför ska man jämföra 5Ds autofocus med 1-serien? Kamerorna ligger i olika segment och riktar sig mot olika typer av fotografer. Klart att den kunde ha varit ännu bättre, men det kan man ju isåfall säga om allting som ligger under 1-serien. Jag skulle givetvis också tycka att det vore schyst med ännu bättre af, men jag tycker inte att jämförelsen här är riktigt schyst.
 
Jag har nu sedan en månad själv en 5D + 24-105.

Även jag upplever autofokushastigheten som störande slö i svaga ljussituationer. Autokusen brukar slött jazza fram och tillbaks mellan ändlägena och sedan hitta rätt. Då menar jag alltså oavsett prisklass! Störande slö helt enkelt. När det gäller autofokushastighet är mer ljus, tycker jag autofokushastigheten är tillfyllest.

Obs! Jag är själv bara en glad amatör och alltså ej sportfotograf.
 
Det är dessa skillnader som jag har kommit fram till när jag jmf 5d med exv min d2x. Dock ej att den är så störande slö
Om ljus=kontrast är tillräcklig fungerar autofocusen bra, inga direkta focuseringsfel med skärpan lagd framför eller bakom.
Eftersom fotograferande inte alltid försegås där ljuset är bra , då har 5d problem med kasande, kan inte låsa där d2x låser utan att tveka. I en 300000:- kamera kunde autofocusen vara snäppet bättre.

Mikael
 
Batterikapaciteten i 5D kunde förstås ha varit bättre, men den är inte så usel att det blir ett oöverstigligt problem i vardagen. Dessutom finns ju alltid möjligheten att koppla på BG4, varpå uthålligheten (men även kamerapaketets storlek) blir ungefär lika omfattande som en 1D alternativt D2x. De senare kan likafullt inte strippas vid behov. Den enda kameran som skulle kunna mäta sig med 5D:s flexibilitet (i kombination med kvalité) är möjligtvis D200. Jag skulle dock inte kunna ge avkall på fullformatets fördelar, särskilt inte med tanke på vidvinkelmöjligheterna.

Avslutningsvis några funderingar. Varför är det överhuvudtaget så många som jämför 5D med D2x? Borde inte de självklara jämförelserna vara 1D / D2x respektive 5D / D200, typ?

Att döma av många 'jämförelsetrådar' förefaller - generellt sett - Nikon överlägsen Canon. Men hur kommer det sig att så många ändå väljer Canon (det kan väl inte bara ha att göra med utbudet av objektiv)?
 
Artificiell skrev:
Avslutningsvis några funderingar. Varför är det överhuvudtaget så många som jämför 5D med D2x? Borde inte de självklara jämförelserna vara 1D / D2x respektive 5D / D200, typ?

Jo, absolut. Men det är väl prisnivån som gör att de ofta jämförs.
 
Artificiell skrev:
Batterikapaciteten i 5D kunde förstås ha varit bättre, men den är inte så usel att det blir ett oöverstigligt problem i vardagen. Dessutom finns ju alltid möjligheten att koppla på BG4, varpå uthålligheten (men även kamerapaketets storlek) blir ungefär lika omfattande som en 1D alternativt D2x. De senare kan likafullt inte strippas vid behov. Den enda kameran som skulle kunna mäta sig med 5D:s flexibilitet (i kombination med kvalité) är möjligtvis D200. Jag skulle dock inte kunna ge avkall på fullformatets fördelar, särskilt inte med tanke på vidvinkelmöjligheterna.

Avslutningsvis några funderingar. Varför är det överhuvudtaget så många som jämför 5D med D2x? Borde inte de självklara jämförelserna vara 1D / D2x respektive 5D / D200, typ?

Att döma av många 'jämförelsetrådar' förefaller - generellt sett - Nikon överlägsen Canon. Men hur kommer det sig att så många ändå väljer Canon (det kan väl inte bara ha att göra med utbudet av objektiv)?

För min del gör jag den /jämförelsen eftersom jag har ett antal Nikonkameror.
Sedan är jag inte lika positvit inställd som du är till 24 x 36 mm sensorn storlek pga sämre helhetsupplösning över hela bildytan och dagens vidvinkelzoomar, och med tanke på de zoom objektiv som finns idag och skall utgöra stommen i Canons vidvinkel program. Att springa omkring och byta mellan fasta gluggar tilltalar inte mig, dvs 24/1.4 35/1.4 osv. Det finns mao både postiva och negativa sidor med en stor sensor och dagens objektiv.
En av fördelarna enligt min mening med Canon 1dsmk2 och 5d är det enstående resultat jag får från ca 600iso och uppåt med Canon 5d och raw. I detta 600-1600 iso område ger kameran idag oöverträffad bildkvalitet i RAW vad det gäller så brusfria bilder och detaljåtergivning i lågdager som möjligt pga sin cmos konstruktion.
En annnan fördel är den större sökaren som ger samma närhet och känsla som mina analoga kameror gör.

Mikael
 
Senast ändrad:
Sensor rengöring

Alltså de där med sensor rengöring. Använd ALDRIG en sådan "klämpuff" eller vad man ska kalla dom för. I en sådan behållare drar du logiskt in luften i rummet. Och i luften finns en massa dammpartiklar. Så du gör inte dig av med damm på sensorn utan du blåser bort de gamla grova dammet och tillför fint damm som sedan kommer klumpa sig och bli dammfläckar som syns igen. Har en kollega som talade med Canon om detta och fick rekomendationer att använda en luft tub med ihop pressad luft. Man skulle låta flaskan stå still i 30 minuter för att den vätska som finns på insidan av tubens väggar skulle rina ner till botten. Sedan skulle man ta kamerahuset framför flaskan och bara trycka lite varsamt så man blåser bort allt från utrymmet där sensorn är. Detta är de effektivaste som ger längre tid utan damm. Allt hänger på om man byter objektiv och har damm avvisande obejektiv.
 
Om du blåser med en flaska så kommer du ändå att dra med dig en del luft som finns i rummer, som sugs med in i luftstrålen, alltså får man samma fenomen där.
 
Men det behöver inte betyda att det fastnar lika mycket damm efteråt som där fanns innan. Det är ju efter-resultatet man är intresserad av.
 
Jag använder borstar från visibledust.com till min 1Ds det funkar perfekt. Enkelt och helt riskfritt. Finns i storlekar för de flesta sensorer.
 
Den borsten tycker jag också verkar mycket smart i och med att den är antistatisk. Det är bara att hoppas att den inte orsakar repor på lång sikt.

Edit:
P.S. Jonas, jag antar att du menar deras produkt "Arctic Butterfly". D.S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.