Annons

Canon till Nikon-adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är rädd för att det nog inte blir så bra.
Eftersom avståndet från "kameraänden" av objektivet till bildplanet är mindre hos Nikon än Canon så måste det finnas ett linselement i adaptern vilket försämrar kvaliteten. Jag har i och för sig inte prövet själv men sett flera diskussioner om detta. Det omvända, d.v.s. att använda Nikon-optik på Canon fungerar dock alldeles utmärkt.
Hoppas att någon med praktisk erfarenhet kan fylla på med information.

Är rädd för att det nog inte blir så bra.
Eftersom avståndet från "kameraänden" av objektivet till bildplanet är mindre hos Nikon än Canon så måste det finnas ett linselement i adaptern vilket försämrar kvaliteten. Jag har i och för sig inte prövet själv men sett flera diskussioner om detta. Det omvända, d.v.s. att använda Nikon-optik på Canon fungerar dock alldeles utmärkt.
Hoppas att någon med praktisk erfarenhet kan fylla på med information.

Tyvärr beskriver du hur det i praktiken fungerar.

Avståndet mellan kamerafattning och sensorplan är större hos Nikon än hos Canon (jag vände först på detta, sorry!). Det innebär att när man sätter ett Nikon-objektiv på en Canon-kamera så finns det utrymme (några millimeter) för en tunn adapter. Men även om man får ett Canon-objektiv att passa på en Nikon så blir det som om objektivet är monterat med en tunn mellanring (det sitter lite för långt från sensorplanet) vilket gör att man tappar oändlighetsfokus. Ett sätt att kringgå detta är att göra en adapter i form av en telekonverter (typ 1,1x eller 1,2x) men det blri antingen rätt dyrt eller inte så bra.

Men, och ett viktigt men: MP-E är ju just ett närbildsobjektiv och då är ju sällan oändlighetsfokus speciellt prioriterat. Fanns det en tunn mellanring som passar på en F-bajonett i kameraänden och Canon-objektivet i den andra änden så skulle ju det kunna vara användbart. Det gör MP-E:n ännu lite extremare, men det kanske man kan leva med :)

Senast ändrad:
Nja, var det inte rätt från början?
Avståndet är väl större hos Canon, det är ju därför det "finns plats" för en adapter utan linser?

Nja, var det inte rätt från början?
Avståndet är väl större hos Canon, det är ju därför det "finns plats" för en adapter utan linser?

Nä, ett canonobjektiv sitter närmare sensorn på en canonkamera än ett nikonobjektiv på en nikonkamera. Dett innebär att man med en tunn mellanring på ett canonobjektiv kan montera canonobjektivet på samma avstånd från sensorn på en nikonkamera som ett nikonobjktiv.

Nikon har ett registeravstånd på 46,5mm medan Canon har 44mm. Vilket betyder att man kan använda ett Nikonobjektiv på en Canonkamera med en adapter som är 2,5mm tjock. Tvärt om går däremot inte, då skulle man teoretiskt sätt behöva sticka in Canonobjektivet 2,5mm innanför Nikonkamerans fattning vilket är fysiskt omöjligt. Inte minst för att Canons fattning är större.

Adaptern du länkar till är för Canon fd-objektiv om jag förstår saken rätt. Det är alltså Canons gamla fattning som fanns innan autofokus infördes.

Nikon har ett registeravstånd på 46,5mm medan Canon har 44mm. Vilket betyder att man kan använda ett Nikonobjektiv på en Canonkamera med en adapter som är 2,5mm tjock. Tvärt om går däremot inte, då skulle man teoretiskt sätt behöva sticka in Canonobjektivet 2,5mm innanför Nikonkamerans fattning vilket är fysiskt omöjligt. Inte minst för att Canons fattning är större.

Helt rätt! På en canonkamera kan man bruka objktiv från de flsta tillverkare som har ett större registeravstånd, men inte tvärt om. Beklagar min felinformation ovan...

Det finns billiga adaptrar för att montera EF-objektiv på F-fattning på ebay. Dessa är oftast (och ska i ditt fall vara) av typen utan optik som gör att du flyttar fokusområdet närmare kameran.

De kan vara väl värt att testa med just MP-E.

Det finns billiga adaptrar för att montera EF-objektiv på F-fattning på ebay. Dessa är oftast (och ska i ditt fall vara) av typen utan optik som gör att du flyttar fokusområdet närmare kameran.

De kan vara väl värt att testa med just MP-E.

Det var en adapter av den typen jag for efter i mitt tidigare inlägg, alltså en mellanring som dubblerar som adapter. För makroobjektiv (som M-PE) är ju det som du också är inne på en helt ok lösning.

Alternativa lösningar?

Hejsan!

Generellt verkar Canon-produkter inte fungera så bra ihop med Nikon även med hjälp av adapter.

---
Länk: http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...yes&N=0&O=&Ntt=Yashuhara+Nanoha+x5+macro+lens

Är det samma eller finns det bättre redskap för att använda Sony-/Micro 4/3-produkter på en Nikonkamera med hjälp av en passande adapter?

---
Hittade ett 5:1 macro mwed inbyggt LED-ljus för ca: 5000 SEK.
Vad tror ni, är detta jämförbart med Canons MP-E 65mm även fast detta är nästan 50% billigare än MP-E:n.

---
Om jag har förstått rätt så är konstruktionen av ett MP-E uppbyggt med hjälp av en inbyggd bälg typ som är den bidragande faktorn till den höga förstoringsgraden. Om det nu är så, borde man ju kunna prestera samma med objektiv + bälg / objektiv och justerbar mellanring.

Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Nej, bildcirkelns diameter hos micro 4/3-systemet är hälften så stor som småbild. Och registeravståndet är mindre än hälften, så det lär knappast gå. Om du vill nå höga förstoringsgrader, så råder jag att titta på makroobjektiv för småbild, för enkelhetens skull Nikons egna, även om det finns många bra alternativ, och så en bälg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto