Anders74
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Då får du nog läsa på lite vad en enskild pixelstorlek betyder och när diffraktion inträder .
Mikael
Förklara gärna Mikael, jag ser inte heller problemet med Martins resonemang.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Då får du nog läsa på lite vad en enskild pixelstorlek betyder och när diffraktion inträder .
Mikael
Jag vet vad diffraktion är. Jag har läst tillräckligt med fysik på högskolenivå för att greppa det. Det inträder inte vid en viss pixelstorlek, men det syns vid en viss pixelstorlek.macrobild skrev:
Makten skrev:
Jag vet vad diffraktion är. Jag har läst tillräckligt med fysik på högskolenivå för att greppa det. Det inträder inte vid en viss pixelstorlek, men det syns vid en viss pixelstorlek.
Diffraktion uppträder i kanten av bländaren och blir värre ju mindre öppningen är. Sedan måste sensorn ha tillräckligt hög upplösning för att den oskärpa som detta resulterar i ska spela någon roll på pixelnivå. Att se högre upplösning som en nackdel för att diffraktionen syns verkar dumt. Vid samma visningsstorlek av bilden syns den givetvis inte alls mer för den delen.
Precis, alltså syns det inte;-) Frågan återstår nu varför man skulle se det som en nackdel att upplösningen är så hög att diffraktionen syns per pixel. Man kan ju låta bli att skriva ut bilderna större än man hade gjort med kameran med lägre upplösning om man vill, och således slippa se diffraktionen.macrobild skrev:
Nej det inträder inte vid en viss pixelstorlek,ljusspridningen är ljusspridning men en enskild pixel med större yta klarar av en större spridning av ljuset
Makten skrev:
Precis, alltså syns det inte;-) Frågan återstår nu varför man skulle se det som en nackdel att upplösningen är så hög att diffraktionen syns per pixel. Man kan ju låta bli att skriva ut bilderna större än man hade gjort med kameran med lägre upplösning om man vill, och således slippa se diffraktionen.
Edit: D2X har ju en mindre sensor, vilket förstås är värre än en större. Det blir ju fler pixlar per ytenhet vid samma totala antal.
Jeppe skrev:
"Vi" kan inte räkna med någonting. Men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte lanseras i år. Det skiljde 8 månader mellan 1D MkII och 1Ds MkII. Så även om det inte är Photokina i år så är augusti-oktober en het gissning. Men vem vet.. Canon kanske slår med storsläggan och lanserar den under PMA.
Man behöver ju inte blända ner tills diffraktionen syns, eller hur? ;-)macrobild skrev:
Men det är ju dit jag vill komma- varför 24Mpix???
Jag menar att sensorformatet avgör när diffraktion blir ett problem.Och det sista med d2x begriper jag inte vad du menar
Precis.om du menar att d2x upplösning lider mer av nerbländning till bl 11 än exv 5d gör så förstår jag
Makten skrev:
Man behöver ju inte blända ner tills diffraktionen syns, eller hur? ;-)
Men ja, det verkar extremt onödigt med så hög upplösning.
Jag menar att sensorformatet avgör när diffraktion blir ett problem.
Precis.
Ja, men det är precis det jag menar. Om man vill ha ett visst antal megapixlar så blir det ju sensorns storlek som avgör när problemen börjar. Alltså är man mer begränsad vad gäller maxupplösning ju mindre sensorn är.macrobild skrev:
Sensorformatet avgör inte när diffraktion blir problem, det gör den enskilda pixelns storlek, det är inget problem att blända ner en d1x till bl 11 pga av den stora enskilda pixelns storlek hos d1x, likaså exv 5d, 1dmk2
Det förvånar mig.macrobild skrev:
förstår inte vad du skriver
Anders74 skrev:
Sammanfattad fråga:
Är det rimligt med ett tillfälle någon månad efter PMA, eller är draghjälpen av mässan större än bristen på medieutrymme med flera modeller samtidigt?
Makten skrev:
Det förvånar mig.
Nån annan som förstår?
Jag menar samma sak hela tiden, och det är samma sak som du menar.macrobild skrev:
förstår inte vad du skriver, nu blandar du och ger, nyss sa du att sensorstorleken hade betydelse.
Det är den enskilda pixelns storlek, oavsett om den sitter i en aps stor sensor eller i en större 24 x36
Ja, precis. Men optiken är antagligen bäst lite nedbländad, alltså vid f/4-5,6 eller så. När diffraktion syns redan innan optikens maximala prestanda har inträtt så är ju upplösningen onödigt hög, eller hur?macrobild skrev:
Det är inget större problem med en kompaktkamera som har 10 miljoner pixlar - mer än att du kan inte blända ner den mer än till ca bl 4 samt att brusnivån är hög, och det dynamiska omfånget är mindre pga liten enskild pixelyta/signalnivå, undet idealiska förhållanden som en solig sommardag och bl 2.8 - bl4 fungerar den utmärkt.
Jeppe skrev:
Nej, jag tror inte det är rimligt. EOS-systemet fyller 20 år i mars och släpper knappast 1Ds MkIII nu, de vill naturligtvis lägga fokus på 1D MkIII nu. Låta marknaden suga i sig kameran och berömma? den.
Jag tror att det kan komma en 40D eller vad den nu komemr att heta omgående, då denna inte alls är riktad till samma målgrupp och därmed stjäler den inte utrymme såsom en ny 1Ds hade gjort.
Men detta är naturligtvis bara spekulationer från min sida, men kanske rimliga sådana?
Danlo skrev:
Slutsatsen i er diskussion om diffraktion är alltså att det alltid är bättre med fullformat? Färre pixlar per ytenhet?
Danlo skrev:
Slutsatsen i er diskussion om diffraktion är alltså att det alltid är bättre med fullformat? Färre pixlar per ytenhet?