ANNONS
Annons

Canon speedlite 580EX eller speedlite 430EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dividera ledtalet 58 resp 43 med bländaren så får du fram räckvidden i meter med blixtarna å ISO 100.
Det är stor skillnad.
Jag fotar ofta bröllop i kyrkan och där räcker 580 men absolut inte 430. Eftersom jag anser att den stora fördelen med en blixt är att den kan studsas mot tak och vägar så krävs det än mer kraft. Om takhöjden är tex tre meter så krävs det att blixten klarar ca tio meter; upp och ner plus lika mycket till i förluster.
Jag har aldrig själv behövt använda garantin för någon Canonblixt. Jag har aldrig heller hört talas om någon som byter bort en 580 mot en 430, men motsatsen är vanlig.
Jag köpte en aningen beg 580 mk2 här på FS för 3000 spänn nyligen.
Det är samma historia när folk köper sitt första stativ, det är alltid för litet och för klent.

Man ser inte behovet innan man provat och vet vad det handlar om.
Jag har två 580 mk2 + en rad andra blixtar, men inga kommer i närheten av 580. De är mina favorittillbehör och inte till salu.

Ja, jag vet ju inte än om jag vill fota bröllop och så vidare, men aet är ju dumt att begränsa sig om man ändå kan få dem till samma pris. Du rekommenderar alltså 580 EX.
 
Vädertätningen på en 430 EX II är inte i samma klass som på 580 EX II. Exempelvis saknas gummitätningen runt blixtfoten.

Modellerna 270 EX, 430 EX II och 580 EX II kan samtliga styras via kamerans menysystem. Man kan inte göra mycket där, som inte går att göra på blixten själv, men speciellt för nybörjaren är det betydligt enklare att ställa in blixten när man kan läsa i klartext vad det är man gör, istället för att titta på krumelurerna på blixtens display. Detta går alltså inte med 580 EX.

Alla blixtarna kan vara slavar till en 7D. Somliga 7D exponerar inte rätt under vissa förhållanden med denna typ av styrning.'

Helt ovanligt är det inte att jag vill studsa i takvinkeln bakom mig, även i porträttläge, en situation som alltså kräver en 580 för att kunna vrida blixthuvudet dit.

Unna dig en semesterresa till USA. Det billigaste jag köpt en 580 EX II för där var 2240 kronor. Något att fotografera får du ju på köpet.
 
Helt ovanligt är det inte att jag vill studsa i takvinkeln bakom mig, även i porträttläge, en situation som alltså kräver en 580 för att kunna vrida blixthuvudet dit.
Inte riktigt, det går att vrida kameran åt andra hållet (avtrycket nedåt istället för uppåt i porträttläge), så fungerar det med den mindre blixten också.

Det är inte optimalt och naturligtvis inte speciellt roligt för er med batterigrepp men det bör i alla fall vara möjligt att ta bilden under de förutsättningar du beskriver med annat än 580EX.

Mitt resonemang ovan gäller dock bara under förutsättning att 430EX inte har sämre huvudvridningsmöjligheter än 420EX, som är den enda jag har erfarenhet av.

Med 7D och dess fjärrstyrningsmöjlighet blir dessutom den här begränsningen ännu mindre och möjligheterna större även för 430EX.
 
Vädertätningen på en 430 EX II är inte i samma klass som på 580 EX II. Exempelvis saknas gummitätningen runt blixtfoten.

Modellerna 270 EX, 430 EX II och 580 EX II kan samtliga styras via kamerans menysystem. Man kan inte göra mycket där, som inte går att göra på blixten själv, men speciellt för nybörjaren är det betydligt enklare att ställa in blixten när man kan läsa i klartext vad det är man gör, istället för att titta på krumelurerna på blixtens display. Detta går alltså inte med 580 EX.

Alla blixtarna kan vara slavar till en 7D. Somliga 7D exponerar inte rätt under vissa förhållanden med denna typ av styrning.'

Helt ovanligt är det inte att jag vill studsa i takvinkeln bakom mig, även i porträttläge, en situation som alltså kräver en 580 för att kunna vrida blixthuvudet dit.

Unna dig en semesterresa till USA. Det billigaste jag köpt en 580 EX II för där var 2240 kronor. Något att fotografera får du ju på köpet.


Jag ska nog passa på att säga igen att 580 EX II inte är något riktigt alternativ.

Någon resa till USA blir det inte. Hade jag råd med det hade jag lika gärna kunnat köpa en 580 EX II här i sverige direkt. Jag går fortfarande på gymnasiet, så, som sagt.. några större inkomster har jag inte. Speciellt inte efter mitt smått ogenomtänkta spontanköp av 7Dn.
 
Inte riktigt, det går att vrida kameran åt andra hållet (avtrycket nedåt istället för uppåt i porträttläge), så fungerar det med den mindre blixten också.

Det är inte optimalt och naturligtvis inte speciellt roligt för er med batterigrepp men det bör i alla fall vara möjligt att ta bilden under de förutsättningar du beskriver med annat än 580EX.

Mitt resonemang ovan gäller dock bara under förutsättning att 430EX inte har sämre huvudvridningsmöjligheter än 420EX, som är den enda jag har erfarenhet av.

Med 7D och dess fjärrstyrningsmöjlighet blir dessutom den här begränsningen ännu mindre och möjligheterna större även för 430EX.

Smart tänkt att vrida kameran. Som sagt.. ibland får man krångla lite för bäst resultat.
 
Tack! Jag ska läsa igenom detta. Men återigen är det ett test mellan 430 EX II och 580 EX II. Jag funderar på skillnaderna mellan 430 EX II och 580 EX. 580 EX II har jag redan läst en del om.

Jo, jag vet men om man känner till skillnaderna mellan 580 Mk I och Mk II så kan det vara intressant.
 
Jag sitter i samma sits & har verkligen beslutsångest. Jag har en Eos 50D. Någon som vill rek??

Största möjliga! Storleken har betydelse i längden. Ingen byter ner sig, men många byter upp sig.
Smart ekonomi att börja så högt man kan. Köp så det svider så är du nöjd längre!
Min erfarenhet efter 40 år som fotograf och fotolärare.
 
Största möjliga! Storleken har betydelse i längden. Ingen byter ner sig, men många byter upp sig.
Smart ekonomi att börja så högt man kan. Köp så det svider så är du nöjd längre!
Min erfarenhet efter 40 år som fotograf och fotolärare.

Ha ha ha jo det blir en 580ex II från england =)
 
Bra att veta, tack!



Vet någon om det finns någon affär/internetbutik som säljer Speedlite 580 EX?
Cyberphoto gör det ju till exempel inte. Är det privat som gäller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.