Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon speedlite 580EX eller speedlite 430EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandalay

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en extern blixt till min Canon EOS 7D. Jag har tittat runt och sökt i forumet men vad jag ser finns ingen direkt jämförelse mellan blixtarna Canon Speedlite 580 EX (alltså inte II), och Canon Speedlite 430 EX II.

Det är lite svårt att hitta information om 580 ex, men efter lite googlande så har jag förstått att; 580EX är ljusstarkare än 430EX II, den har en sämre batterilucka och 580 EX kan också användas som master. Kanske stämmer inte detta, så jag vill ha det bekräftat.

Jag vill ha en blixt som jag kommer att ha användning för från att jag, som nu, inte har någon större koll alls på blixtar, men jag vill också ha möjlighet att kunna fördjupa mig och utvecklas utan att behöva köpa en ny blixt.

Det jag också vill veta är följande:

1. Om jag har möjlighet att köpa en 580 EX för ungefär samma pris som en ny 430 EX II, vilken vinner jag mest på att köpa; Vad är de största skillnaderna mellan dem?

2. Finns det något annat alternativ som kan rekomenderas? Sigmas EF-530 DG Super håller ungefär samma pris som de andra två till exempel. 580 EX II är aningen för dyr för vad jag har råd med just nu. Ett alternativ är naturligtvis avbetalning.
 
off camera

Räkna med att du vill placera blixten off camera, då får du ochså räkna med pris för detta. Dvs du vill ha ett trådlöst system som utlöser blixten.
Det finns allt från Canons egna IR lösning, till Pops, Elinchrom; och naturligtvis Pocket Wizard som är det tyngsta systemet med de bästa lösningarna. Det kostar en slant.
 
Det som skiljer 580 EX från 580 EX II är detaljer bara samt att den senare modellen är bättre väderskyddad.

430 EX II är likvärdigt väderskyddad med 580 EX II men lite svagare (fortfarande en stark blixt) och kan inte användas som master. Att kunna använda den som master har du ingen nytta av förrän du har mer än en blixt.

Fördelar som kan betyda något för dig
580 EX - Lite starkare, kan vara master om du köper fler blixtar
430 EX II - Väderskyddad, lite smidigare

Jag skulle köpt 580 EX om inte tanken var att utnyttja den utomhus i sämre väder, då blev det 430 EX II. Inte värt att köpa Sigma om du kan få en 580 för samma pris. Sigma blixtarna funkar bra men är struliga i hanteringen.
 
Räkna med att du vill placera blixten off camera, då får du ochså räkna med pris för detta. Dvs du vill ha ett trådlöst system som utlöser blixten.
Det finns allt från Canons egna IR lösning, till Pops, Elinchrom; och naturligtvis Pocket Wizard som är det tyngsta systemet med de bästa lösningarna. Det kostar en slant.

Det där är jag inte så inläst på, så det kan vara värt att ta med i beräkningen. Canon eos 7D ska ju ha ett inbyggd blixstyrningssystem, men jag vet inte om/hur det fungerar.
 
Det som skiljer 580 EX från 580 EX II är detaljer bara samt att den senare modellen är bättre väderskyddad.

430 EX II är likvärdigt väderskyddad med 580 EX II men lite svagare (fortfarande en stark blixt) och kan inte användas som master. Att kunna använda den som master har du ingen nytta av förrän du har mer än en blixt.

Fördelar som kan betyda något för dig
580 EX - Lite starkare, kan vara master om du köper fler blixtar
430 EX II - Väderskyddad, lite smidigare

Jag skulle köpt 580 EX om inte tanken var att utnyttja den utomhus i sämre väder, då blev det 430 EX II. Inte värt att köpa Sigma om du kan få en 580 för samma pris. Sigma blixtarna funkar bra men är struliga i hanteringen.

Tack för ett mycket bra och informativt svar!
Det här med att 430 EX II är lite svagare.. Ungefär när märker man skillnaden på det?

Eftersom jag inte har planerat att fota med blixten utomhus i spöregn så verkar det som att en 580 ex blir ett bra val. Jag har en fråga till, när vi ändå håller på: Är det något speciellt jag borde tänka på när jag köper den begagnad?
 
Det där är jag inte så inläst på, så det kan vara värt att ta med i beräkningen. Canon eos 7D ska ju ha ett inbyggd blixstyrningssystem, men jag vet inte om/hur det fungerar.

Du kan använda alla ovan nämnda blixtar med 7D's styrningssystem. Det skickar styrinfo mha den inbyggda blixten till slavblixtarna, dom måste således vara placerade så dom får det ljuset på sig antingen direkt eller reflekterat.
 
Är det något speciellt jag borde tänka på när jag köper den begagnad?

Det är inte så mycket mer du kan kolla än att den ser hel ut och fungerar.

Det är sällan du märker skillnad i styrkan mellan 580 och 430 i praktiken. Kan vara i jättestora lokaler där du vill fånga något riktigt långt bort eller samma sak ute.
 
Så det man kan konstatera är egentligen att 430 EX II och 580 EX passar det jag vill ha ungefär lika bra. Jag kommer förmodligen varken behöva super-superljus eller supervädertätning. Tack för hjälpen!
 
Efter ett tag så kommer du underfund om att blixten är bra att ha utomhus, speciellt en solig dag när du plåtar porträtt (personer i allmänhet) En sådan solig dag, uppskattar du en stark blixt som kan jämna ut skillnaden mellan sotsvarta skuggor och solbelysta partier. (580)

Nu vet jag inte hur 430II är när det gäller att vrida blixten. Den gamla var begränsad i rotationen vilket var irriterande när du håller kameran i porträttläget. Där är 580 suverän som kan vridas mer än 430 modell 1.

Ledsen att göra dig förvirrad. Jag tror Björn har båda blixtarna, så han kan kanske bringa klarhet beträffande vridförmågan.
 
Bra att få höra från någon annan också faktiskt. Björn nämnde ju att det inte var så jättestor skillnad på blixtarna i ljusstyrka. Men du kan kanske ha rätt i att en sån ljusstyrka ändå kan vara bra att ha. Problemet då är ju vädertätningen, som är bättre uppdaterad på 430 EX II än 580 EX. Så.. återigen är det svårt att välja. Kanske blir det så att jag tar den jag först får tag i.

Det som väger tungt nu är detta:

580EX:
bättre ljusstyrka
kan ev. vinklas bättre/mer? (Björn eller någon annan som har koll på båda blixtarna kan kanske bekräfta?)

430EX II:
vädertätad
garanti och oanvänd, eftersom jag köper den ny.
 
Bra att få höra från någon annan också faktiskt. Björn nämnde ju att det inte var så jättestor skillnad på blixtarna i ljusstyrka. Men du kan kanske ha rätt i att en sån ljusstyrka ändå kan vara bra att ha. Problemet då är ju vädertätningen, som är bättre uppdaterad på 430 EX II än 580 EX. Så.. återigen är det svårt att välja. Kanske blir det så att jag tar den jag först får tag i.

Det som väger tungt nu är detta:

580EX:
bättre ljusstyrka
kan ev. vinklas bättre/mer? (Björn eller någon annan som har koll på båda blixtarna kan kanske bekräfta?)

430EX II:
vädertätad
garanti och oanvänd, eftersom jag köper den ny.

Hej jag har (haft) båda. Jag rekommenderar varmt 580 som inte är lite starkare, den är mycket starkare och snabbare och bättre. 580 är proffsblixten och 430 är halvproffs.
Fördel för 430 är att den är lite mindre.
Båda kan vinklas i alla riktningar.
PS: jag glömde att säga att vädertätning inte är någon stor faktor. När blixtrar man i regnet? Under alla år och tusentals avfyrade blixtar med Canons blixtar har jag aldrig varit med om nåt problem som jag inte ställt till med själv.
PS: version 2 av bägge blixtarna har ett snabbfästningssystem som är suveränt, speciellt när man byter ofta.
 
Hej jag har (haft) båda. Jag rekommenderar varmt 580 som inte är lite starkare, den är mycket starkare och snabbare och bättre. 580 är proffsblixten och 430 är halvproffs.
Fördel för 430 är att den är lite mindre.
Båda kan vinklas i alla riktningar.
PS: jag glömde att säga att vädertätning inte är någon stor faktor. När blixtrar man i regnet? Under alla år och tusentals avfyrade blixtar med Canons blixtar har jag aldrig varit med om nåt problem som jag inte ställt till med själv.
PS: version 2 av bägge blixtarna har ett snabbfästningssystem som är suveränt, speciellt när man byter ofta.

Version 2 av 580 har jag inte råd med, men är ettan alltså snabbare och mycket starkare i ljusstyrka än version två av 430?

Finns möjlighet att blixtra av i regnet kanske man någon gång använder det, men jag kan väl erkänna att det inte är det första jag planerat att göra.
 
Jo, jag har båda och lite till.

Jag har en 580 EX, en 580 EX II, en 430 EX och gav nyss bort en Sigma DG 500 Super. Jobbar ofta med flera blixtar samtidigt styrda med en ST-E2 blixtsändare. Det går att vrida 430 helt bakåt men bara ena vägen, andra vägen 90 grader. Med 580 går det 180 grader åt båda hållen, en detalj som betyder väldigt lite om man inte vill ha den snett nedåt bakåt i porträttläge och det vill man inte.
Att det skulle vara stor skillnad i styrka i praktiken håller jag inte med om, har svårt att komma på när 430 inte räckt till och 580 skulle gjort det. Som upplättning i solen räcker till och med den inbyggda för det mesta, man visst finns det tillfällen när man vill vräka på i rent motsolljus.
Enda anledningen att jag förespråkar 430 är för att du köper den ny och får garanti, i praktiken tror jag det kommer att kvitta. Sedan har du ett äventyr att lära dig ta bra blixtbilder, en spännande resa som är allt annat än enkel.
 
Jo, jag har båda och lite till.

Jag har en 580 EX, en 580 EX II, en 430 EX och gav nyss bort en Sigma DG 500 Super. Jobbar ofta med flera blixtar samtidigt styrda med en ST-E2 blixtsändare. Det går att vrida 430 helt bakåt men bara ena vägen, andra vägen 90 grader. Med 580 går det 180 grader åt båda hållen, en detalj som betyder väldigt lite om man inte vill ha den snett nedåt bakåt i porträttläge och det vill man inte.
Att det skulle vara stor skillnad i styrka i praktiken håller jag inte med om, har svårt att komma på när 430 inte räckt till och 580 skulle gjort det. Som upplättning i solen räcker till och med den inbyggda för det mesta, man visst finns det tillfällen när man vill vräka på i rent motsolljus.
Enda anledningen att jag förespråkar 430 är för att du köper den ny och får garanti, i praktiken tror jag det kommer att kvitta. Sedan har du ett äventyr att lära dig ta bra blixtbilder, en spännande resa som är allt annat än enkel.

Så.. enda anledningen till att du förespråkar 430 är att jag får garantin och att den är ny, men jag har inte riktigt sett fördelarna med 580n om jag inte kommer att behöva 580s ljusstyrka. Tidigare skrev du också att 430n var smidigare. Nu blir jag lite förvirrad.

Resan med blixt ser jag fram emot, och jag förstår att det krävs lite för att lära sig allt, men det ska bli riktigt roligt. :)
 
Så.. enda anledningen till att du förespråkar 430 är att jag får garantin och att den är ny, men jag har inte riktigt sett fördelarna med 580n om jag inte kommer att behöva 580s ljusstyrka. Tidigare skrev du också att 430n var smidigare. Nu blir jag lite förvirrad.

Resan med blixt ser jag fram emot, och jag förstår att det krävs lite för att lära sig allt, men det ska bli riktigt roligt. :)

430 är smidigare för att formatet är lite mindre helt enkelt, går ner i en mindre kameraväska. Värdera känslan att köpa nytt med garanti mot den extra styrka 580 har som du i bästa fall undantagsvis kommer att märka. Båda blixtarna är i proffsklass och du kan växa i dom utan att växa ur dom. Vad är proffsklass förresten, dom flesta proffs med Canonprylar äger mer än en blixt, en 580 och många även 430, få bryr sig om huruvida det står II bakom siffran eller inte.

Det är inget lätt val, men vad du väljer spelar nog egentligen inte så stor roll för du får topp-prylar i båda fallen.
 
Så.. enda anledningen till att du förespråkar 430 är att jag får garantin och att den är ny, men jag har inte riktigt sett fördelarna med 580n om jag inte kommer att behöva 580s ljusstyrka. Tidigare skrev du också att 430n var smidigare. Nu blir jag lite förvirrad.

Resan med blixt ser jag fram emot, och jag förstår att det krävs lite för att lära sig allt, men det ska bli riktigt roligt. :)

Dividera ledtalet 58 resp 43 med bländaren så får du fram räckvidden i meter med blixtarna å ISO 100.
Det är stor skillnad.
Jag fotar ofta bröllop i kyrkan och där räcker 580 men absolut inte 430. Eftersom jag anser att den stora fördelen med en blixt är att den kan studsas mot tak och vägar så krävs det än mer kraft. Om takhöjden är tex tre meter så krävs det att blixten klarar ca tio meter; upp och ner plus lika mycket till i förluster.
Jag har aldrig själv behövt använda garantin för någon Canonblixt. Jag har aldrig heller hört talas om någon som byter bort en 580 mot en 430, men motsatsen är vanlig.
Jag köpte en aningen beg 580 mk2 här på FS för 3000 spänn nyligen.
Det är samma historia när folk köper sitt första stativ, det är alltid för litet och för klent.

Man ser inte behovet innan man provat och vet vad det handlar om.
Jag har två 580 mk2 + en rad andra blixtar, men inga kommer i närheten av 580. De är mina favorittillbehör och inte till salu.
 
Bra att få höra från någon annan också faktiskt. Björn nämnde ju att det inte var så jättestor skillnad på blixtarna i ljusstyrka. Men du kan kanske ha rätt i att en sån ljusstyrka ändå kan vara bra att ha. Problemet då är ju vädertätningen, som är bättre uppdaterad på 430 EX II än 580 EX. Så.. återigen är det svårt att välja. Kanske blir det så att jag tar den jag först får tag i.

Det som väger tungt nu är detta:

580EX:
bättre ljusstyrka
kan ev. vinklas bättre/mer? (Björn eller någon annan som har koll på båda blixtarna kan kanske bekräfta?)

430EX II:
vädertätad
garanti och oanvänd, eftersom jag köper den ny.

430 II'an skall kunna ställas in från menyerna från din 7D. Samma gäller även för 580 II. Mer om det står nog i instruktionsboken du fick med kameran.
 
4580 delat på 20månader hos Mediamrkt

De har en 580 EX II för 4580 på Mediamarkt och så kan man dela upp bet. på 20månader utan att det kostar mer :)

är lite sugen sjäv faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.