ANNONS
Annons

Canon saker.

Produkter
(logga in för att koppla)

Vaselek

Medlem
Ska ta och köpa lite nya saker till mig o min canon.

Skulle vilja ha lite tips på ett prisvärt objektiv som funkar bra till porträtt/modell foto.

samt ett tele och sen vil jag veta vilken blixt ni kan rekomendera.

jag har kollat runt lite på olika sidor osv men det är ju för f*n en hel djungel.

Tacksam för svar.

MVH Micke

Är nog bra om du ger oss en budget också :) Annars kommer du bara bli rekommenderad RIKTIGT dyra grejor :)

Tamron 28-75/2.8 är mycket bra och oerhört prisvärd. Ett utmärkt objektiv för porträttfoto på en 1.6x kamera.

Canon 70-200/4L är oxå mycket bra och prisvärd, kan hittas begagnat för 4000:-

Skulle vilja ha lite tips på ett prisvärt objektiv som funkar bra till porträtt/modell foto.
Till porträttfoto vill du troligen ha ett kort tele. Motsvarande 85mm i småbildsformat brukar vara perfekt. Om man delar 85 med crop-faktorn 1,6 landar man på 53 mm. Då finns Canon EF 50/1,8 II för styva tusenlappen. Ljusstarkt så det förslår och en sanslöst bra optisk kvalitet! Helt otroligt kvalitet för sitt pris. Lite plastig "känsla" men det är ju bildkvaliteten du vill åt. Eller hur? Du måste upp emot 10.000 på zoom-gluggar för att hitta nåt i närheten.

Sen finns det en massa zoom-gluggar att välja på också men dom fördjupar jag mej inte i.

Canon EF 70-200/4,0 L USM har nämnts. Kan bara instämma. Knivskarpt. Möjligtvis aningen ljussvagt. Finns även med bildstabilisering (för nästan dubbla pengarna).

och sen vil jag veta vilken blixt ni kan rekomendera.
Soligor DG-420 Z har jag och kan rekommendera. Den har en sak som jag inte gillar: Den är lite långsam.
Men om den ryms i din budget så Canon Speedlite 580EX II! Den håller utan vidare samma takt som ditt "avtryckarfinger"! Det gör inte Soligor-blixten.
Soligoren är något ljussvagare än Canonen men en sanslöst bra blixt för sina pengar. Att den dessutom går att använda som slav är ju inte dumt.

jag har kollat runt lite på olika sidor osv men det är ju för f*n en hel djungel.
Tell me about it... ;-)

Då finns Canon EF 50/1,8 II för styva tusenlappen. Ljusstarkt så det förslår och en sanslöst bra optisk kvalitet! Helt otroligt kvalitet för sitt pris. Lite plastig "känsla" men det är ju bildkvaliteten du vill åt. Eller hur? Du måste upp emot 10.000 på zoom-gluggar för att hitta nåt i närheten.
Rent nonsens, tamronobjektivet jag tipsade om är minst lika skarpt och har klart snyggare bokeh, jag tycker även kontrasten är bättre.
Jag har ägt båda och testat dem ingående mot varandra.

Jag sålde 50/1.8 för det inte är något vidare att tvingas flytta kroppen hela tiden för att få rätt utsnitt när man vill jobba snabbt och effektivt, jag slutade helt enkelt använda det efter tamronköpet. Dessutom är den mekaniskt rena skämtet.

Rent nonsens, tamronobjektivet jag tipsade om är minst lika skarpt och har klart snyggare bokeh, jag tycker även kontrasten är bättre.
Jag har ägt båda och testat dem ingående mot varandra.

Jag sålde 50/1.8 för det inte är något vidare att tvingas flytta kroppen hela tiden för att få rätt utsnitt när man vill jobba snabbt och effektivt, jag slutade helt enkelt använda det efter tamronköpet. Dessutom är den mekaniskt rena skämtet.

Riktiga fotografer zoomar inte in utsnitt. It's all about perspective =D

/JR

Jag håller helt med i principen, men här pratar vi inte om några avstånd som har någon synlig påverkan på perspektivet i bilden.

Sen om man vänder på det så är det ju faktiskt det fasta objektiven som tvingar en att byta perspektiv, när man vill ändra utsnittet.
Det slipper man med en zoom, man kan stå kvar och få samma perspektiv men annat utsnitt.
Exempelvis bystbild/halvfigur/helfigur.

Är det fler personer som kan rekomendera Soligor blixten? Har hört att den inte riktigt passar till Canon 40D - är detta ett problem som någon känner igen???

Är det fler personer som kan rekomendera Soligor blixten? Har hört att den inte riktigt passar till Canon 40D - är detta ett problem som någon känner igen???

Kopierat från Cyberphoto.se:
"Med Canon EOS 40D och 1D Mark III fungerar DG-420 så länge man inte drar åt låsvredet på blixten, de kamerorna har nämligen lite högre blixtsko än äldre EOS och när vredet dras åt tappar tyvärr blixt och kamera kontakt med varann."

Tack för snabbt svar. Ser ju inte så lovande ut. Tråkigt. I övrigt verkar det vara en bra blixt. Har sneglat lite på Nissin Di622 också, men blivit avrådd då folk haft sönder sina kameror då de använt den... ahhhrg!

för 10 papp hade jag tveklöst köpt en ljusstark normalzoom (typ 17-55/2.8 17-50/2.8). har själv min 24-70 (till 5d) till 95% av alla bilder jag plåtar. sen hade jag köpt 135/2L istället för zoom. Den är liten, ljusstark och jävligt skarp. Går att hitta för en bra peng begagnat.

/JR

Nissin di622 förstör inga Canon i alla fall, men har väl haft problem med Nikon. Mkt prisvärd blixt som rekommenderas. Tamron är väl bra optiskt, men inte vill jag ha nåt sånt, har jag köpt en Canon vill jag ha Canon. Jag skulle köpa EF 85mm f/1.8. En av Canons absolut bästa icke L-gluggar, perfekt för porträtt även på en crop-kamera, i alla fall funkar det, blir ju motsvarande 136 mm. Ingen zoom i världen kan åstadkomma den lek med skärpedjup du kan göra med ett sådant objektiv.

Motsvarande 136mm är okej om man bara ska ha med ansiktet, i övrigt är det på tok för långt för modellfoto.
Plåtar du ett större utsnitt än ansiktet med motsv. 136mm så blir perspektivet galet, bilderna kommer se ut som om du tar avstånd ifrån modellen, att du inte vågar närma dig din egna modell.

Så enbart 85:a duger inte, då får den kompleteras med en 50 och en 24 om det ska bli bra.

har kollat lite och är lite små sugen på ett Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1. har läst att det ska även funka väldigt bra till porträttfoto.

Jag har även kollat in detta också.

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

Som blixt har jag spnat lite på Canon Speedlite 430EX II

säg gärna vad ni anser om denna utrustning.

100mm det motsvarar ju 160mm, det tycker iaf jag är klart för långt för porträtt.
85:an med motsvarande 136mm tycker jag låg på gränsen till för långt.

100mm passar ju fint till porträtt på en kamera med fullstor sensor dock.

100mm det motsvarar ju 160mm, det tycker iaf jag är klart för långt för porträtt.
85:an med motsvarande 136mm tycker jag låg på gränsen till för långt.

100mm passar ju fint till porträtt på en kamera med fullstor sensor dock.

så det skulle vara bättre om jag satsar på Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di gluggen ist då för porträtt/modell bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar