ANNONS
Annons

Canon saker.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt kul o läsa hur min tråd urartade lite.

nu har jag tänkt köpa in dessa saker.

1st Canon EF 70-200mm f/4L (se om jag hittar en beggad)
Det enda jag funderar på om ljusstyrkan är tillräcklig?

sen blir det nog,
1st Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
eller
1st Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

samt en Metz 58 AF-1C

Ni som är lite insatta i detta får gärna komma med er syn på utrustningen.

det jag har nu är en EOS 350D samt kitobjektiv så egentligen är väll alla objektiv bättre.

sen blir det nog,
eller

samt en Metz 58 AF-1C

det jag har nu är en EOS 350D samt kitobjektiv så egentligen är väll alla objektiv bättre.
Trådar spårar väldigt gärna ur :-( , tyvärr. Det verkar vara något vi får stå ut med.

Bländare 4 räcker på ett tele, skärpedjupet blir så väldigt kort ändå på 200 mm.

Bra Tamron gluggar, tänk bara på att 28 mm blir normalbrännvidd på 1.6 crop. Du har alltså inget vidvinkel.

Bra blixt.

Ha ett trevligt fotande !

Konstigt när den är 8ggr så dyr. Kasst exempel.

Du nämnde ingen gräns för priset, så exemplet är alldeles utmärkt.
Du hävdade att fasta alltid var bättre än zoom, jag visade att de t.o.m. kan vara sämre än zoom.

För övrigt är den inte 8x så dyr i förhållande till vilka brännvidder den omfattar.
17-55:an kan absolut ses som ett vettigt alternativ även ekonomiskt, eftersom det krävs flera fasta objektiv för att ens börja motsvara möjligheterna.

Så det är en på alla sätt utmärkt exempel.

Senast ändrad:
Du nämnde ingen gräns för priset, så exemplet är alldeles utmärkt.

Mitt också, iom att vi helt plötsligt inte pratar pris, så är en fast canon 50mm 1.2 fortfarande skarpare och har bättre ljusintag än 17-55.
Optiskt sätt så kommer fast optik alltid ha förutsättning för att vara bättre än zoom.
Med obegränsad ekonomi så kommer man nästan alltid hitta bättre fast optik mot zoom, med undantag för aps sensorn, där tex zeiss inte gör vidvinklar, och ev. andra extrema fall.

Jag har också ägt tamron 28-75, den är sladdrig, soft på 2.8, dåligt mekaniskt, ojämnt skärpeplan.

Sen är det väl så, att det som står parkerat i garaget,står alltid varmast om hjärtat.

Du hävdade att fasta alltid var bättre än zoom, jag visade att de t.o.m. kan vara sämre än zoom.

Det var inte Jag som hävdade att fasta Alltid var bättre i jämförelse med zoom, men sett till obegränsat ekonomi, så är det nästan så.
[/QUOTE]

För övrigt är den inte 8x så dyr i förhållande till vilka brännvidder den omfattar.

Det var inte det vi pratade om. Den är 8ggr så dyr, väldigt enkelt.

Nej ! Du har inte riktigt räknat rätt. Diametern blir, som du skriver, dubbelt så stor men arean blir 4 GÅNGER så stor mellan 1.4 och 2.8. Ex :

50/1.4 = 35.7 ger radien 17.86 och Arian 17.86^2*Pi (17.86 upphöjt till 2 gånger 3.14159) = 1002.2 kvadratmilimeter

50/2.8 =17.86 mm ger radien 8.93 och Arian 8.93^2*Pi = 250.4 kvadratmilimeter

1000/250=4 eller hur ?

Skillnaden mellan 2.8 och 1.4 är 2 steg alltså en minskning av slutartiden med 4 ggr. ex : Om du har 2.8, 1/100 och ISO 100 har du även 1.4, 1/400 och ISO 100 under samma förutsättningar.

Rätt. Tack!

Menar du skivan du kan dra ut i överkant av blxten så är det två skivor : en reflektor som sitter överst/bakerst och som du kan använda att studsa ljuset framåt om du vinklar blixten 45-60 grader uppåt, skivan som faller ner när skivorna dras ut är en vidvinkelskiva som gör att ljuset sprids ut till 18 mm's brännvidd (orginal zoom är den 24 mm som vidvinkligast).

Jag är mycket nöjd med min Metz 58 AF-1. Alla funktioner funkar klockrent.

Jepp. Den där undre skivan. Mattskivan, alltså.
Enda gången jag inte har den nedfälld är när jag endera vill direktbelysa riktigt långt eller när jag belyser indirekt. Jag ser inte nån sån på Metzen.

sen blir det nog,
eller

samt en Metz 58 AF-1C

Ser ganska så fint ut.

Min rekomendation blir nog ngt i stil med:

70-200 f/4 ( Nypriset på detta objektiv ligger väldigt bra till å kostar 5700 hos fotokungen tex)
Sigma 18-50 makro
430EXII

sen blir det nog,
eller

samt en Metz 58 AF-1C

Du blir säkert nöjd. Men innan du går på ett fast Tamron-macro som porträttglugg så fundera lite på hur långt från dina modeller du vill vara och hur arrangerade du vill ha dina bilder. 90mm är långt. Riktigt långt.

Den där 70-200 du funderar på kan jag bara lovorda. Det är det skarpaste objektiv jag upplevt. Helt fantastiskt att det går att göra så bra zoom-gluggar! Förresten så har den en närgräns på 1,2 meter. Enda anledningen till att du skulle vilja köpa Tamron-macron är att du vill använda endera ljusstyrkan (med tillhörande korta skärpedjup) eller kortare avstånd än 1,2 meter. Vill du det? Om inte: Skippa.

Den här bilden är tagen med mitt 70-200, på 200mm brännvidd med motivet nästan på närgränsen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1363888.htm
Tyvärr har jpg-komprimeringen fnasat till bakgrunden för mej. Jag skulle behövt använt PS istället för det skräp jag använde. Det är inte objektivets fel att den ser ut som den gör. ;-)

Jepp. Den där undre skivan. Mattskivan, alltså.
Enda gången jag inte har den nedfälld är när jag endera vill direktbelysa riktigt långt eller när jag belyser indirekt. Jag ser inte nån sån på Metzen.
Jodå Metz'n har den, som jag skrev, och den korekta benämningen är vidvinkelskiva (tror jag, den ökar ju utlysningen från 24 till 18 mm).

Det höll jag på att glömma... Till ett tele utan IS är det bra med ett enbens stativ.

Mitt också, iom att vi helt plötsligt inte pratar pris, så är en fast canon 50mm 1.2 fortfarande skarpare och har bättre ljusintag än 17-55.
Vad gäller ljusintag så är fasta bättre, har aldrig sagt något annat.
Jo, den är skarpare, men det var 50/1.8 jag kritiserade.

Optiskt sätt så kommer fast optik alltid ha förutsättning för att vara bättre än zoom.
Instämmer där oxå, men förutsättning och praktik är ju inte alls samma sak, zoomarna har i många fall paserat fasta alternativ p.g.a. de fasta alternativen inte uppdaterats i samma utsträckning.

Med obegränsad ekonomi så kommer man nästan alltid hitta bättre fast optik mot zoom, med undantag för aps sensorn, där tex zeiss inte gör vidvinklar, och ev. andra extrema fall.
Jag instämmer där oxå, men det jag reagerade emot var att fasta alltid skulle vara bättre, det är de inte och ibland är de t.o.m. sämre, det var vad jag ville ha sagt.

Jag har också ägt tamron 28-75, den är sladdrig, soft på 2.8, dåligt mekaniskt, ojämnt skärpeplan.
Min är inte soft på f/2.8 iaf inte i jämförelse med de flesta andra objektiv. mekaniskt är den knappast felfri men långt bättre än 50/1.8. Skärpeplanet har jag inte haft några problem med heller.
Däremot är tamron ökända för ojämn kvalitét på objektiven och jag har råkat ut för dåliga tamronobjektiv som jag bytt (17-35).

Sen är det väl så, att det som står parkerat i garaget,står alltid varmast om hjärtat.
Tja, visst, men jag gjorde mig av med 50/1.8 för den var så uselt mekanisk och hade så ful bokeh.

Det var inte Jag som hävdade att fasta Alltid var bättre i jämförelse med zoom, men sett till obegränsat ekonomi, så är det nästan så.
Du använde det som argument i din text, då får du stå för det oxå.

Det var inte det vi pratade om. Den är 8ggr så dyr, väldigt enkelt.
Det är möjligt att du pratar om det men inte jag, det är dock inte en rimlig jämförelse du kommer med, då zoomen ger så mycket mer än bara en ynka brännvidd.

Sen har vi som sagt tamronobjektivet som är avsevärt billigare men ändå fullt jämförbart med 50/1.8 vad gäller skärpa och mycket trevligare bokeh.

Angående rimligheten att säga att en fast 50mm är mer prisvärd än en zoom som kostar 8x mer trots att den både saknar IS och USM och har en mycket billig konstruktion eller att det ens skulle vara rimligt att jämföra priserna rakt av.

Det skulle vara som att hävda att en etta från 1937 är betydligt mer prisvärd och ett bättre köp än en nybyggd femrummare, enbart för att priset är lägre.

Varken det ena eller det andra är rimliga jämförelser, man måste givetvis jämföra två objekt som har liknande förmågor/kapacitet/möjlighet.

Ett alternativ till Canon 70-200/4 om du vill ha ljusstyrka är Sigmas 50-150/2.8 kom jag på nu, den kostar även lite mindre. Bra brännvidd till porträttbilder fast nackdelen är att den inte går att använda på en fullformatskamera)

Varken det ena eller det andra är rimliga jämförelser, man måste givetvis jämföra två objekt som har liknande förmågor/kapacitet/möjlighet.

Precis.
När man då började med att prata om en fast 50mm 1.8 från Canon för 900kr, bör man kanske inte dra in en normal zoom för 10ggr mer in i diskussionen.

Även om man kanske själv ser en fördel i detta uppköp.

De har olika pris, och användnings område.
Sen att direkt börja jämföra dem, och vidare dra generella slutsatser angående fasta respektive zoom objektiv är också fel.

Canon 50mm 1.8 mk II har fått lysande kritik, och jag har testat det en god del på jobbet.

Cyberphoto.se :

"50/1,8 II Fick betyget 9,0 av 10 i tyska Fotomagazin och 4,5 av 5 i svenska FOTO: "Trots det plastiga intrycket är det optiskt sett ett bra objektiv. Och det är ju det väsentliga". Fick betyget 5 av 5 i Amerikanska Popular Photography; och 3 i optisk kvalitet och 4 i prisvärdhet och 4 i allmänt intryck av 5 i Franska Chasseur d'Image.

Optiken känns plastig och billig, och det är den, men bildresultatet är mycket, mycket bra. För den som inte ska smeka optiken utan är mer intresserad av en bra optik till bra pris, då är detta ett fynd.

I kategorin 50/1,8 är denna optik toppklass. Då endast för sina enastående optiska prestanda"

Tamron med sina 2.8 i bländare är för lite i min mening, och ja, iaf jag använder tex f2 mkt till porträtt.
I tillägg mister man vidvinkel och sitter igen med en normal zoom som börjar på 45mm.

Jag hade kollat på Sigma 10-20, med en Canon 50 f1.8 mk II, och en 70-200 f4 eller Sigma 50-150 f2.8 mk II

Precis.
När man då började med att prata om en fast 50mm 1.8 från Canon för 900kr, bör man kanske inte dra in en normal zoom för 10ggr mer in i diskussionen.
Ser inget som helst hinder för det, då jämförelsen inte hade något med priset att göra.
Jämförelsen syftade enbart till att visa att zoomar mycket väl kunde slå fasta objektiv, inget annat.
Eftersom du hävdade att fasta alltid är bättre än zoomar.

Jag känner mycket väl till all god kritik 50/1.8 fått, jag har läst om den ända sedan jag började på FS för 6½ år sedan och jag tycker fortfarande att den är otroligt överskattad.

Jag köpte den för att "alla" sa att den var så prisvärd och bra, men det enda som var bra var skärpan, bokeh var pinsamt dålig likaså det mekaniska, jag blev klart besviken och sålde den.

Du behöver inte citera cyberphoto för min skull, jag har läst sönder den siten.

Senast ändrad:
.
Eftersom du hävdade att fasta alltid är bättre än zoomar.

Ja du Kim, du är för rolig du.

Du citerar saker jag inte sagt.

Jonne Neva sa:

"Sen är den ju fast och de flesta säger så är ju att fasta objektiv är alltid skarpare än zoomar"

Medans jag sa:

"Det var inte Jag som hävdade att fasta Alltid var bättre i jämförelse med zoom, men sett till obegränsat ekonomi, så är det nästan så"

Och

"Med obegränsad ekonomi så kommer man nästan alltid hitta bättre fast optik mot zoom"

Läs innan du citerar.

Vidare att en zoom för 9000 är bättre än en prime för 900, säger sig själv, och är fortfarande en dum jämförelse för att stärka ditt poäng.

Ursäkta, då blandade jag ihop era citat, det var inte meningen.
Vad det är som är så roligt med det hela förstår jag inte dock..
Alla gör vi misstag.

Vidare att en zoom för 9000 är bättre än en prime för 900, säger sig själv, och är fortfarande en dum jämförelse för att stärka ditt poäng.
Nonsens, som jag redan förklarat så var syftet endast att visa att sanningen med att fasta alltid är bättre är en myt och till det dög jämförelsen hur bra som helst.

Jag kan dessutom lova att det fortfarande kommer finns folk som kommer hävda att 50/1.8 har bättre skärpa än någon zoom oavsett pris.
Myter försvinner inte så lätt.

Senast ändrad:
Soligor DG-420 Z har jag och kan rekommendera.
En liten grej: Jag testade min blixt på en 450D här i veckan och den funkade inte! Det verkar som att Canon har gjort nåt med tillbehörsskon på den som inte var gjort på 400D så blixten blir till en stockdum manuell blixt. Det dom gjort verkar vara en kombination av en storleksförändring och en förändring av gränssnittet. Kameran och blixten pratar inte med varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar