christian_r
Aktiv medlem
Visst det gällde för 10 år sedan, zoomar har utvecklats oerhört sedan dess. 17-55/2.8 är fullständigt överlägsen 50/1.8.
Konstigt när den är 8ggr så dyr. Kasst exempel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst det gällde för 10 år sedan, zoomar har utvecklats oerhört sedan dess. 17-55/2.8 är fullständigt överlägsen 50/1.8.
Trådar spårar väldigt gärna ur :-( , tyvärr. Det verkar vara något vi får stå ut med.Rätt kul o läsa hur min tråd urartade lite.
nu har jag tänkt köpa in dessa saker.
1st Canon EF 70-200mm f/4L (se om jag hittar en beggad)
Det enda jag funderar på om ljusstyrkan är tillräcklig?
sen blir det nog,
1st Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
eller
1st Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di
samt en Metz 58 AF-1C
Ni som är lite insatta i detta får gärna komma med er syn på utrustningen.
det jag har nu är en EOS 350D samt kitobjektiv så egentligen är väll alla objektiv bättre.
Konstigt när den är 8ggr så dyr. Kasst exempel.
Trådar spårar väldigt gärna ur :-( , tyvärr. Det verkar vara något vi får stå ut med.
Du nämnde ingen gräns för priset, så exemplet är alldeles utmärkt.
Du hävdade att fasta alltid var bättre än zoom, jag visade att de t.o.m. kan vara sämre än zoom.
För övrigt är den inte 8x så dyr i förhållande till vilka brännvidder den omfattar.
Nej ! Du har inte riktigt räknat rätt. Diametern blir, som du skriver, dubbelt så stor men arean blir 4 GÅNGER så stor mellan 1.4 och 2.8. Ex :
50/1.4 = 35.7 ger radien 17.86 och Arian 17.86^2*Pi (17.86 upphöjt till 2 gånger 3.14159) = 1002.2 kvadratmilimeter
50/2.8 =17.86 mm ger radien 8.93 och Arian 8.93^2*Pi = 250.4 kvadratmilimeter
1000/250=4 eller hur ?
Skillnaden mellan 2.8 och 1.4 är 2 steg alltså en minskning av slutartiden med 4 ggr. ex : Om du har 2.8, 1/100 och ISO 100 har du även 1.4, 1/400 och ISO 100 under samma förutsättningar.
Menar du skivan du kan dra ut i överkant av blxten så är det två skivor : en reflektor som sitter överst/bakerst och som du kan använda att studsa ljuset framåt om du vinklar blixten 45-60 grader uppåt, skivan som faller ner när skivorna dras ut är en vidvinkelskiva som gör att ljuset sprids ut till 18 mm's brännvidd (orginal zoom är den 24 mm som vidvinkligast).
Jag är mycket nöjd med min Metz 58 AF-1. Alla funktioner funkar klockrent.
Rätt kul o läsa hur min tråd urartade lite.
sen blir det nog,
eller
samt en Metz 58 AF-1C
det jag har nu är en EOS 350D samt kitobjektiv så egentligen är väll alla objektiv bättre.
sen blir det nog,
eller
samt en Metz 58 AF-1C
Jodå Metz'n har den, som jag skrev, och den korekta benämningen är vidvinkelskiva (tror jag, den ökar ju utlysningen från 24 till 18 mm).Jepp. Den där undre skivan. Mattskivan, alltså.
Enda gången jag inte har den nedfälld är när jag endera vill direktbelysa riktigt långt eller när jag belyser indirekt. Jag ser inte nån sån på Metzen.
Vad gäller ljusintag så är fasta bättre, har aldrig sagt något annat.Mitt också, iom att vi helt plötsligt inte pratar pris, så är en fast canon 50mm 1.2 fortfarande skarpare och har bättre ljusintag än 17-55.
Instämmer där oxå, men förutsättning och praktik är ju inte alls samma sak, zoomarna har i många fall paserat fasta alternativ p.g.a. de fasta alternativen inte uppdaterats i samma utsträckning.Optiskt sätt så kommer fast optik alltid ha förutsättning för att vara bättre än zoom.
Jag instämmer där oxå, men det jag reagerade emot var att fasta alltid skulle vara bättre, det är de inte och ibland är de t.o.m. sämre, det var vad jag ville ha sagt.Med obegränsad ekonomi så kommer man nästan alltid hitta bättre fast optik mot zoom, med undantag för aps sensorn, där tex zeiss inte gör vidvinklar, och ev. andra extrema fall.
Min är inte soft på f/2.8 iaf inte i jämförelse med de flesta andra objektiv. mekaniskt är den knappast felfri men långt bättre än 50/1.8. Skärpeplanet har jag inte haft några problem med heller.Jag har också ägt tamron 28-75, den är sladdrig, soft på 2.8, dåligt mekaniskt, ojämnt skärpeplan.
Tja, visst, men jag gjorde mig av med 50/1.8 för den var så uselt mekanisk och hade så ful bokeh.Sen är det väl så, att det som står parkerat i garaget,står alltid varmast om hjärtat.
Du använde det som argument i din text, då får du stå för det oxå.Det var inte Jag som hävdade att fasta Alltid var bättre i jämförelse med zoom, men sett till obegränsat ekonomi, så är det nästan så.
Det är möjligt att du pratar om det men inte jag, det är dock inte en rimlig jämförelse du kommer med, då zoomen ger så mycket mer än bara en ynka brännvidd.Det var inte det vi pratade om. Den är 8ggr så dyr, väldigt enkelt.
Varken det ena eller det andra är rimliga jämförelser, man måste givetvis jämföra två objekt som har liknande förmågor/kapacitet/möjlighet.
Ser inget som helst hinder för det, då jämförelsen inte hade något med priset att göra.Precis.
När man då började med att prata om en fast 50mm 1.8 från Canon för 900kr, bör man kanske inte dra in en normal zoom för 10ggr mer in i diskussionen.
.
Eftersom du hävdade att fasta alltid är bättre än zoomar.
Nonsens, som jag redan förklarat så var syftet endast att visa att sanningen med att fasta alltid är bättre är en myt och till det dög jämförelsen hur bra som helst.Vidare att en zoom för 9000 är bättre än en prime för 900, säger sig själv, och är fortfarande en dum jämförelse för att stärka ditt poäng.
En liten grej: Jag testade min blixt på en 450D här i veckan och den funkade inte! Det verkar som att Canon har gjort nåt med tillbehörsskon på den som inte var gjort på 400D så blixten blir till en stockdum manuell blixt. Det dom gjort verkar vara en kombination av en storleksförändring och en förändring av gränssnittet. Kameran och blixten pratar inte med varandra.Soligor DG-420 Z har jag och kan rekommendera.