Annons

Canon S2/S3 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Newman75

Aktiv medlem
Skulle vara kul om någon S2-ägare kunde uttala sig om vad de tycker om sin kamera, har läst recensonerna på siten om den och det är överlag positivt.

Den nya kameran ser ut att bli en Canon S3 IS. Så nu är jag nyfiken på främst vad ni med Canon S2 IS tycker är de största fördelarna (men mest nyfiken är jag nog på de största nackdelarna) med kameran. Cyberphoto.se har recenserat nya S3:an nu och den är en mindre uppgradering verkar det som, men det lutar nog ändå åt att jag köper S3:an än att jag köper S2:an även om den lär sjunka i pris nu när den nya släpps i butikerna när som helst.

Främsta konkurrenter var Panasonic FZ7 resp FZ0, men även Konica Minolta Z6 fanns med i urvalet. Är det någon som tycker att jag glömt någon vettig kamera för runt 5.000-6.000 kr med stort zoomomfång (eller brännviddsomfång är väl mer korrekt att säga).

Kamerans primära användningsområden är vardagsfotografering men även mycket djur och natur, och därför var jag intresserad av en kamera där man kunde få ner slutartiderna rejält, men även kunna göra många andra manuella inställningar - men även köra den på auto så att familj och vänner kan använda den utan allt för mycket instruktioner. :eek:) Bra seriebildstagning var också en primärfunktion.

Att det blev S3:an (om jag nu inte mot förmodan får någon bra motivering att inte köpa den) berodde på att den hade möjligheterna till 1/3200 s slutartid mot 1/2000 för konkurrenterna (som dock hade upp mot 60 s som gräns på andra hållet mot Canons 15s. En annan viktig punkt var att seriebildtagningen var tills minnet tar slut medan det begränsades vid 5-7 bilder på panasonic-kamerorna.

AA-batterier ser jag även som en fördel jämfört med "specialbatterier".

Så, ni som kan det här med kameror (och främst då ni som har något gott/ont att säga om S2:an) får gärna tycka till lite innan jag lägger min order. :D
 
Sedan finns ju Sony H2 (6MP-sensor/2"-skärm) och kanske främst H5(7MP-sensor/2,5"-skärm).
Snabba i avtrycket, något bättre bildkvalitet än S3 enl. uppgifter (om de har utnyttjat sensorn bättre eller om det är efterprocessing vet jag inte).
Nackdelen hos Sony ligger ju liksom hos Fuji/Olympus med sina XD-kort i att de använder säregna Memorystick.
 
Jag har tyvärr inte S2 men väl S1, håller S3 samma klass på optik och handhavandet som S1 så kommer du att köpa en toppenkamera, den enda nackdelen är väl skärmen den är svår att se i solljus och sökaren är mörk. Men kvaliten på bilderna är super har kopierat upp till A3 utan problem fast det bara är en 3,1 megapixel kamera.
Sven-Åke
 
Jag har en S2 IS som jag tyvärr inte får använda så mycket då tonårsdottern lagt beslag på den.

Dock när jag använt den så slås jag av att det är en utmärkt kompaktkamera som ger ypperliga bilder!! Grymt bra!

Lycka till med ditt köp.. du kommer inte att bli besviken :)
 
Fujifilm FinePix E900

Jag är mycket Canon vänlig och har 20D och lillebror S70 som båda presterar kanonbilder.

Jag kan nog få fram bättre bilder med S70:an än med nya S3 därför att jag alltid kör RAW och kan arbeta med ett mycket större register. Det var den sista kvalitetskameran i kompaktformat från Canon med RAW.

Tyvärr sviker Canon sina kunder när man nu slutat med RAW i alla småkamerorna.

Om jag skulle välja just nu blir det Fuji E900, det är en "riktig" kamera som har RAW, synd att det inte står Canon på den så att alla mina program, Zoombrowser, DPP och Raw Image Task inte fullt ut går att använda utan man är hänvisad till Adobes mossiga Raw-plugin eller Rawshootern. Den senare dock bra i betalversionen.
/
 
Här kommer en smidig också som du har säkertkollat på Panasonic DMC-TZ1 (toppklass) enligt cyber, bilderna ser mycket skarpa ut...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.