Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S2 IS testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, kan bara hålla med. En mycket tevlig skapelse. IS-funktionen är guld... Inomhus med ISO 400 och 1/60 ger skarpa bilder på 400mm.

Tusan... jag blev riktigt biten av IS...blir nog till att byta upp sig till ett EF 70-200/2.8L IS :|

Synd att det inte finns i svart.
Sen är det uselt att stativgängan numera är i plast och inte metall.

sagan skrev:
Synd att det inte finns i svart.
Sen är det uselt att stativgängan numera är i plast och inte metall.

Ja, precis, det var en av de första sakerna jag reflekterade över. För även om den har IS så pallar den inte med handhållet på en sekund ;)

Dan: Kanske det ja, Canon säljer många kameror just för att det är en Canon. Men titta på Panasonic FZ5, som har nästan exakt samma specar. Den är 800:- billigare..

Men visst, det är en liten läckerbit. Samtidigt ger den grymt bra filmkvalité, med ett riktigt bra ljud. Dessutom kan man både zooma och ta bilder under inspelningens gång.

Jeppe skrev:
Canon säljer många kameror just för att det är en Canon.
Hehe, kollade just cybers försäljningslista:

Top Ten
Våra 10 mest sålda digitalkameror just nu

1. Canon PowerShot A95
2. Canon Digital Ixus 50
3. Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom
4. Canon PowerShot A510
5. Canon Digital Ixus 40
6. Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6
7. Canon Digital Ixus 700
8. Canon Powershot S2 IS
9. Canon PowerShot A520
10. Nikon CoolPix 4600 LP

Jääklar.. ligger A95 fortfarande i topp ?????

Den testade man ju i oktober/november förra året...

Förvisso är den jäkligt prisvärd nu...mycket kamera för pengarna.

Fast det är kanske en lista som baserar sig på antal sålda exemplar kontenuerligt...

Listan uppdateras varje vecka (dag?) som jag fattat det.

Japp, de flesta köper med tanke på pris/prestanda och A95 ger ju utan tvekan väldigt mycket per krona.

Jeppe skrev:
Men titta på Panasonic FZ5, som har nästan exakt samma specar. Den är 800:- billigare..

Men inte lika söt.

Jag behöver ingen ny kamera, jag bara konstaterade att S2 lär tilltala många. "En riktig tjejkamera" som någon i min närhet brukar säga.

Ang topplistan så lär väl Olympus 765 tappa en del just till S2 nu.

dl_4711 skrev:
Ang topplistan så lär väl Olympus 765 tappa en del just till S2 nu.
Tror inte det påverkar alls då priset på Olympus 765 bara är 50% av priset på S2.

De ligger alltså i helt olika prisklasser.

Kim. Tror jag läste i nåt inlägg tidigare att du hittat nån lista på försäljning av kameror globalt?

Min lokale handlare påstår att sverige är "Canonfixerat", stämmer det eller är dom så här stora i hela världen (som cyberphotos försäljning alltså)?

//Larsa

Ser mycket intressant ut, även om den har lite konkurrens. Är seriös spekulant på en eftersom jag behöver en bättre digitalkamera med lite möjligheter, men jag har tyvärr inte råd att inhandla en "riktig" systemkamera just nu.

Tror att många med mig kommer att haka på den här trenden med långzoomande kompaktare kameror, mest beroende på prisläget. De kostar ju idag som en liten kompaktkamera gjorde för 2 år sen. Och de kan och presterar ju så mycket mer.

.Z. skrev:
Kim. Tror jag läste i nåt inlägg tidigare att du hittat nån lista på försäljning av kameror globalt?

Min lokale handlare påstår att sverige är "Canonfixerat", stämmer det eller är dom så här stora i hela världen (som cyberphotos försäljning alltså)?

//Larsa
Det finns en lista här:
http://www.dpreview.com/news/0504/05042102women_kodak.asp

Och en här:
http://www.dpreview.com/news/0412/04121601digital_sales.asp

Canon är störst (inte bara i sverige).

Jag menar... vem kan motstå en sånhär:

/Jeppe - som har alldeles för mycket tid över nu...

Bilagor

• s2-lila.jpg
    s2-lila.jpg
    18.3 KB · Visningar: 512
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar