Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot S5 IS testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har själv en S3 IS och är på det hela taget mycket nöjd med den.
Den intressantaste nyheten med S5 IS tycker jag är max ISO 1600 och den förbättrade brushanteringen. Inte så att S3 IS har stora brusproblem i allmänhet, men ISO 200 och uppåt ger påtagligt mycket brus på mörkare motiv. ISO 800 är praktiskt taget oanvändbart vid mörka, skuggiga motiv.
Hoppas också att manuell fokus har förbättrats. Jag hittade ingen information om det. Den är minst sagt knökig och svåranvänd på S3 IS. Det går bättre efter en tids träning, men lätt är det inte.

Mvh.
Lasse C
 
Hade den sen kommit så att det går att använda RAW-format, så hade det varit en canonkamera.
Sven-Åke
 
tumlaren skrev:
Hade den sen kommit så att det går att använda RAW-format, så hade det varit en canonkamera.
Hej!

Jag har läst en del kritik mot att Canons större kompaktkameror inte kan fota i RAW. Och jag håller med. Det skulle ha varit ett stort plus.
Det fanns en kompakt som kunde det, Powershot Pro 1. Den är nu utgången och det har inte kommit någon efterföljare. Min gissning är att eftersom priset var så högt, uppåt 12.000 kr om jag minns rätt, så valde folk att köpa en systemkamera istället.
Men visst vore det bra om några av de största kompakterna kunde fota i RAW. Det borde inte behöva innebära att kameran måste kosta 12.000 kr för det.

Mvh.
Lasse C
 
S80 har faktiskt inte RAW-format tyvärr. Om jag minns rätt så var det en av försämringarna mellan S70 och S80.

/Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.