Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja kanske G7X MkII eller kanske G17?

G17 kan bli intressant om ryktena stämmer.

Jag försöker intala mig att jag klarar mig utan sökaren på G7X men idag när jag hade X20 med mig samtidigt så inser jag att det är trevligt med en sökare - speciellt en som kan visa inställningarna. Jag tycker det kan vara lite svårt att se detta på skärmen i starkt solljus.

Ja, X20 tar bra bilder. Jag har alltid varit nöjd med den - förutom när ljuset tryter. Då märker man av den mindre sensorn. Kameran är också skön att använda.

Flickr tycker jag är en bra bildvisare - det går ju att ladda ner bilderna i full storlek också med ikonen till höger.

Bilderna på den "unga" (faktiskt 37 år, det kan man inte tro) kvinnan ligger dock inte uppe i full upplösning.

Jag tycker nog att skillnaden i bildkvalité är påtaglig. Objektivet är 135/2.0 på de flesta men även några med 24-105 4 IS. Om bilderna inte håller måttet beror det nog mer på min bristande förmåga än utrustningen.

Missförstå mig inte, bilderna är bra på kvinnan, endast den där krispiga skärpan som vissa testare talar om i bland tänkte jag på, nu tycker jag själv inte att för mycket skärpa alltid ser bra ut, många bilder är ju vassare än vad ens egna ögon ser i verkligheten.

Tidigare varianter av G-serien har ju haft missilabra sökare av typen sugrör, vilket är märkligt då den vänt sig till yrkesfolk som så ofta åberopar stora ljusa sökare som mycket viktigt. man måste till varje pris kunna läsa ut kontraster och färger, i bland blir man vilsen när inte testare är konsekventa i sina bedömningar.

Vad vill man ha för typ av kompakt blir nästa fråga, vill man att den skall gå ner i en Jeansficka eller går det bra att ha ett lättare alternativ, men som ändå måste hänga runt halsen, angående hanteringen av små kameror eller för den delen större kameror, är det verkligen så att fotonörden hela tiden far om kring med fingrarna som en kolibri runt alla knappar vid alla fototillfällen, och sedan går in i Photoshop och drar i alla spakar som finns innan bilden blir klar.

Sedan jag började att Fotografera som ung grabb så har jag fått instämplat för evigt att Ljuset har den största betydelsen för att om möjligt få någorlunda skarpa bilder, dåligt ljus då får man acceptera lite sämre bilder, sämre skärpa, lite mera brus osv.

//Bengt.

Missförstå mig inte, bilderna är bra på kvinnan, endast den där krispiga skärpan som vissa testare talar om i bland tänkte jag på, nu tycker jag själv inte att för mycket skärpa alltid ser bra ut, många bilder är ju vassare än vad ens egna ögon ser i verkligheten.

Jag tror att den absoluta skärpan handlar väldigt mycket om efterbehandling.

För egen del är jag bara en glad amatör och mina krav är modesta. Jag nöjer mig med de verktyg som finns tillgängliga i Lightroom. Bilderna jag har på flickr är oftast bara skärpta med default inställningar och har inte fått någon individuell behandling. De bilder som jag verkligen är nöjd med och vill jobba vidare med brukar jag skärpa individuellt och då får man nog lite till.

Vad gäller fullformat så är jag såld, jag tycker det är en klar fördel i blidkvalité mot APS-C.

För att återvända till G7X - jag tycker nu att skärpan på utomhusbilderna är acceptabla. Inte på topp men säkert så bra optiken presterar.

Jag får fortfarande en hel del "konstiga" bilder inomhus på nära håll som jag inte kan förstå. Skall försöka testa vidare där och se om jag kan begripa vad det är som felar men min G7X stannar i min ägo - totalt sett är det en trevlig kamera.

Hej, är det nån som hunnit testa piratbatteri i G7X? Erfarenheter från det i så fall?

Jag har haft min i ett par månader nu och är nöjd med det mesta, men batteritiden är dålig. Hittills har det inte ställt till några riktiga bekymmer, men jag har i alla fall bestämt mig för att skaffa ett extrabatteri. Originalversionen för 700 spänn är kanske bäst, men är det nån som testat exempelvis Kjell&Co-varianten för mindre än halva priset?

Hej, är det nån som hunnit testa piratbatteri i G7X? Erfarenheter från det i så fall?

Jag har haft min i ett par månader nu och är nöjd med det mesta, men batteritiden är dålig. Hittills har det inte ställt till några riktiga bekymmer, men jag har i alla fall bestämt mig för att skaffa ett extrabatteri. Originalversionen för 700 spänn är kanske bäst, men är det nån som testat exempelvis Kjell&Co-varianten för mindre än halva priset?

Jag är också besviken på batterikapaciteten men jag hade kunnat acceptera det om indikatorn hade funkat vettigt. Nu kan man fotografera lite då och då och mätaren visar fullt batteri, även om jag vet att jag fotograferat "mycket". Sen helt plötsligt så går den ned mycket snabbt och man står utan batteri. Jag upplever att mina systemkameror, 5D3 och 6D, är mycket mer pålitliga gällande batteriindikatorn.

"Sökaren"

Hej.
Hur gör ni när solen skiner och man bara har skärmen att titta på eftersom kameran saknar sökare?

Det står mellan G7X och Lumix LX100 som är dyrare, större men har sökare.

Hej.
Hur gör ni när solen skiner och man bara har skärmen att titta på eftersom kameran saknar sökare?

Man chansar...

För min del ville jag åt det mindre formatet och var därför beredd att släppa sökaren. För mig är kameran ett komplement - en "andra kamera" och då tycker jag det är OK med kompromisser. Hade det varit min enda kamera hade jag inte velat vara utan sökare.

Man chansar...

För min del ville jag åt det mindre formatet och var därför beredd att släppa sökaren. För mig är kameran ett komplement - en "andra kamera" och då tycker jag det är OK med kompromisser. Hade det varit min enda kamera hade jag inte velat vara utan sökare.

Jag håller helt och hållet med. Visst är det stora fördelar med en sökare men det funkar faktiskt utan. Eftersom jag också använder den som ett komplement så är jag beredd på att den inte är perfekt. Det den är superbra på är att filma. Grymt bra med följande autofokus :D

Jag är också besviken på batterikapaciteten men jag hade kunnat acceptera det om indikatorn hade funkat vettigt. Nu kan man fotografera lite då och då och mätaren visar fullt batteri, även om jag vet att jag fotograferat "mycket". Sen helt plötsligt så går den ned mycket snabbt och man står utan batteri. Jag upplever att mina systemkameror, 5D3 och 6D, är mycket mer pålitliga gällande batteriindikatorn.

Jäpp, indikatorn känns lite lynnig och knappast linjär. Den kan visa "tre pluppar" ganska länge, men när den väl faller till två pluppar känns det som att det går fort utför.

Hej.

Inget större bekymmer i mina ögon. Visst, skärmen kan bli svår att se i direkt solljus, men det brukar gå ganska enkelt att undvika genom att skugga skärmen. Jag gillar den vikbara skärmen och fotar gärna "uppifrån" med skärmen utfälld i 90° och handlederna stödda mot bålen. Det gör att jag kan hålla rejält stadigt samtidigt som jag kan skugga skärmen effektivt. (Men det hjälper inte mot kort batteritid ;-).

Hej, tänkte bara dela med mig av en erfarenhet från den gångna helgen:

Jag har sedan jag skaffade G7X haft den inställd på att spara RAW+JPG, och då har jag reducerad JPEG-kvalitet (M2) valt för att jag tycker det är lagom att skicka över till telefonen (för Instagram etc). Normalt sett kastar jag JPEG-filerna när jag importerar till Lightroom.

Frun är inte lika begeistrad i fotoprylar som jag och har inte satt sig in i hur den nya leksaken funkar, men när jag gav mig ut på Göteborgsvarvet i lördags tänkte jag i alla fall att hon kunde knäppa lite bilder. För att förenkla rattade jag som hastigast över till AUTO innan jag gav mig av.

Det visade sig att inte heller jag hade snappat upp allt om kameran: När man har vredet i AUTO sparar den inga RAW-filer (varför?), utan det blir bara JPEG. Och JPEG-filerna har samma kvalitetsinställning M2 som jag använt i Av-/M-lägena. Jag har i efterhand letat i manualen efter en förklaring men hittar faktiskt inget alls om detta.

Sammanfattningsvis kan det i alla fall vara bra att veta att om man vrider programvredet till AUTO så sparas inga RAW-filer även om man valt det (med programvredet i annat läge).

Sammanfattningsvis kan det i alla fall vara bra att veta att om man vrider programvredet till AUTO så sparas inga RAW-filer även om man valt det (med programvredet i annat läge).

Så fungerar alla Canon-kameror som jag har haft. Även några andra märken.

Jag tror tanken är att det skall underlätta. Den som använder full automatik kanske skulle bli frustrerad om han fick bilder som inte går att använda "rakt av"?

Själv har jag haft exakt samma situation som du. Lånar ut en kamera till ett barn eller sambon som inte är speciellt fotointresserade och då blir det jag som sedan får ta hand om redigeringen. Då hade jag ju gärna velat ha RAW-filer, men det blir tji.

P-läget är ungefär samma som auto-läget (gröna rutan), men utan en massa fåniga begränsningar.

P-läget är ungefär samma som auto-läget (gröna rutan), men utan en massa fåniga begränsningar.

Ja, för egen del använder jag det så.

Det finns dock en uppenbar risk att den ovane fotografen lyckas fippla till någon inställning i P-läget, t ex ISO-inställningen och sedan kommer hem med oanvändbara bilder.

Så fungerar alla Canon-kameror som jag har haft. Även några andra märken.

Jag tror tanken är att det skall underlätta. Den som använder full automatik kanske skulle bli frustrerad om han fick bilder som inte går att använda "rakt av"?

Själv har jag haft exakt samma situation som du. Lånar ut en kamera till ett barn eller sambon som inte är speciellt fotointresserade och då blir det jag som sedan får ta hand om redigeringen. Då hade jag ju gärna velat ha RAW-filer, men det blir tji.

Hoppsan, visste inte att det var en "standardfunktion". Har aldrig reflekterat över att det blir så, men har å andra sidan i princip alltid vredet på Av eller ibland M. Jag tycker ändå att det är en knepig utformning - man borde få styra filformatet själv. Men, som påpekades ovan, man kan ju välja P-läget för att få i princip samma helautomatik. (Så får det bli nästa gång jag räcker över kameran.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar