larsborg
Aktiv medlem
Jag står dock fast vid min åsikt - skärpan är inte på topp. Det är den känsla som jag får när jag kollar på bilderna.
Har du kollat dina brillor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag står dock fast vid min åsikt - skärpan är inte på topp. Det är den känsla som jag får när jag kollar på bilderna.
Är det redan dags med en ersättare av din RX100 mk I ?
Den är väl inte för gammal ännu, - sliten och tappad i marken ?
Bäst före datum brukar vara längre fram i tiden.
Det svåra är ju göra jämförelser som är korrekta. Kanske kan jag lägga upp något i helgen som visar att jag har rätt, eller så kan jag avfärdas som den kverulant jag sannolikt är!
Nej inte än, då det är dags =när det är aktuellt..
Har du kollat dina brillor?
Mycket befogad fråga!
Det mesta är lite dimmigt, speciellt så här på fredagskvällen.
Jag försöker dock förstå hur brillorna kan bli bättre av att kolla på en Fuji X20 bild istället för en från G7X...
Kan du publicera bildexempel?
Mycket befogad fråga!
Det mesta är lite dimmigt, speciellt så här på fredagskvällen.
Jag försöker dock förstå hur brillorna kan bli bättre av att kolla på en Fuji X20 bild istället för en från G7X...
Fuji X20 har väl inte en 1" sensor, har den det där speciella färgfiltret som dom dyrare modellerna, så att JPEG bilderna blir så bra eller vad är det som utmärker sig.
Jag skall försöka lägga upp några till i den här tråden, det kan ta någon dag eller två. Jag återkommer.
OK, solen sken och jag tog en snabb-tur på stan för att ta lite testbilder. Det blev ju mest pannkaka - hade glömt att ladda batterierna. Är det något som Fuji X20 och Canon G7X har gemensamt är det dålig batterikapacitet. Att extra-batterierna låg kvar hemma på köksbordet hjälpte inte så mycket... Fick komplettera med några eftermiddagsbilder.
Här hittar ni resultatet:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/sets/
Micke, hoppas valet av motiv faller dig i smaken!
Den två första bilderna tycker jag illustrerar mitt problem. Bilden på Ramlösa flaskan är definitivt skarpare med Fujin. Visst, det är taget på frihand och inte helt.jämförbara brännvidder men ändå klar fördel Fujin tycker jag. Resten av bilderna så klara sig Canon bra tycker jag.
Det är rätt stor skillnad i brännvidd på flaskbilderna. Tyvärr verkar stora delar av exiftaggarna försvunnit på vägen till flickr. Är det olika slutartid och ISO också? X20 har 2/3" sensor, så för att få samma skärpedjup behöver du ha g7x på bländare 4.5 och x20 på 3.0. Detta förutsatt samma brännvidd. Nu gav du x20 extra fördel av vidare vinkel (28 mot 36 mm). Jag tycker loggan på flaskan är väldigt nära lika skarp på båda men canonfilen är lite brusigare och med mycket kortare skärpedjup.
Mjaa... Jag tittat och tittar, å tusan vad bra bilder som X20 tar, Ramlösa flaskan är lite soft med G7X och då tänker jag på lämplig bländare om den är rätt, många bilder med G7X ser bra ut dom med, kollade dina bilder med 6D på den unga kvinnan, och tänker hur bra är flickr som bildvisare, bilderna är bra men inte jätteutmärkande för att vara FF-modell, vad har du för objektiv på 6D.
//Bengt.
Ett tips: alla bilder tagna på nära håll (i synnerhet de som inkluderar päls) ser skarpa ut när de visas på nätet.
Efter att ha sett dina bilder känner jag mig bekväm med att köpa G7X den dagen det blir aktuellt under förusättning att inget ännu bättre har kommit.
Bra så, jag måste säga att jag själv blev ganska nöjd med jämförelsen. En del bilder är skarpa, andra inte, säkert skit bakom spakarna.
Någon som jag verkligen gillar med G7X är hur den exponerar och klarar av bilder med stora kontraster. Färgerna är också trevliga.
När det blir aktuellt för dig att byta kommer det säkert ha kommit något nytt spännande!