Annons

Canon Powershot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket befogad fråga!

Det mesta är lite dimmigt, speciellt så här på fredagskvällen.

Jag försöker dock förstå hur brillorna kan bli bättre av att kolla på en Fuji X20 bild istället för en från G7X... :)

Fuji X20 har väl inte en 1" sensor, har den det där speciella färgfiltret som dom dyrare modellerna, så att JPEG bilderna blir så bra eller vad är det som utmärker sig.

Fuji X20 har väl inte en 1" sensor, har den det där speciella färgfiltret som dom dyrare modellerna, så att JPEG bilderna blir så bra eller vad är det som utmärker sig.

Ja, Fujin har ju en betydligt mindre sensor. Jag fotar i RAW med båda kamerorna. När jag gör jämförelser försöker jag eliminerar skillnade i upplösning (i 100% är det förstås naturligt att G7X ser lite oskarpare ut då den har fler pixlar).

Jag har tagit RAW+JPG med G7X och jag tycker att skärpan på dessa är lika, det handlar alltså inte om efterbehandling.

Nu har jag inte kvar min gamla Powershot S95 men jag tyckte mig inte uppleva några problem med den.

Det är förstås möjligt att jag inbillar mig hela problemet men ni vet hur det är, får man en känsla över att något i utrustningen inte funkar så ligger det och gnager och man blir till slut stollig av att försöka få ordning på det!

Jag skall försöka lägga upp några till i den här tråden, det kan ta någon dag eller två. Jag återkommer.

OK, solen sken och jag tog en snabb-tur på stan för att ta lite testbilder. Det blev ju mest pannkaka - hade glömt att ladda batterierna. Är det något som Fuji X20 och Canon G7X har gemensamt är det dålig batterikapacitet. Att extra-batterierna låg kvar hemma på köksbordet hjälpte inte så mycket... Fick komplettera med några eftermiddagsbilder.

Här hittar ni resultatet:

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/sets/

Micke, hoppas valet av motiv faller dig i smaken! :)

OBS! Detta är absolut ingen vetenskaplig test. Många bilder är tagna i P-läget så inställningarna kan variera. Dessutom är det duktigt svårt att få samma zoom-inställning när man lallar runt på stan som jag gjorde. Efterbehandlingen är i princip lika, medium-contrast, skärpa 35-1-35. Ibland har jag lagt på lite clarity och gjort någon mindre justeringen men de bilder som är "lika" skalla vara lika behandlade (RAW i Lightroom).

Den två första bilderna tycker jag illustrerar mitt problem. Bilden på Ramlösa flaskan är definitivt skarpare med Fujin. Visst, det är taget på frihand och inte helt.jämförbara brännvidder men ändå klar fördel Fujin tycker jag. Resten av bilderna så klara sig Canon bra tycker jag.

Mina första bilder jag tog med Canon G7X var utomhus http://www.orrspelet.se/bilder/public/Blandat/album/2014-11-23 Drottningholm med GX7/index.html och då upplevde jag inga problem.

Däremot har jag tyckt det blivit väl mjukt på många inomhusbilder.

Kan det vara så att det är AF i Canon som kräver mer ljus för att den skall träffa rätt?

Avslutningsvis får jag be om ursäkt för bristen på fotografisk fantasi - bilderna är rena testbilder helt utan tanke på komposition eller motiv.

Och - självfallet finns det några tegelväggsbilder! :)

God kväll!

Det är rätt stor skillnad i brännvidd på flaskbilderna. Tyvärr verkar stora delar av exiftaggarna försvunnit på vägen till flickr. Är det olika slutartid och ISO också? X20 har 2/3" sensor, så för att få samma skärpedjup behöver du ha g7x på bländare 4.5 och x20 på 3.0. Detta förutsatt samma brännvidd. Nu gav du x20 extra fördel av vidare vinkel (28 mot 36 mm). Jag tycker loggan på flaskan är väldigt nära lika skarp på båda men canonfilen är lite brusigare och med mycket kortare skärpedjup.

Mjaa... Jag tittat och tittar, å tusan vad bra bilder som X20 tar, Ramlösa flaskan är lite soft med G7X och då tänker jag på lämplig bländare om den är rätt, många bilder med G7X ser bra ut dom med, kollade dina bilder med 6D på den unga kvinnan, och tänker hur bra är flickr som bildvisare, bilderna är bra men inte jätteutmärkande för att vara FF-modell, vad har du för objektiv på 6D.

//Bengt.

OK, solen sken och jag tog en snabb-tur på stan för att ta lite testbilder. Det blev ju mest pannkaka - hade glömt att ladda batterierna. Är det något som Fuji X20 och Canon G7X har gemensamt är det dålig batterikapacitet. Att extra-batterierna låg kvar hemma på köksbordet hjälpte inte så mycket... Fick komplettera med några eftermiddagsbilder.

Här hittar ni resultatet:

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/sets/

Micke, hoppas valet av motiv faller dig i smaken! :)

Mycket bra val av motiv. :)

Jag kan inte se något fel på bilderna från G7X.

Den två första bilderna tycker jag illustrerar mitt problem. Bilden på Ramlösa flaskan är definitivt skarpare med Fujin. Visst, det är taget på frihand och inte helt.jämförbara brännvidder men ändå klar fördel Fujin tycker jag. Resten av bilderna så klara sig Canon bra tycker jag.

Instämmer ang. närbilden på Ramlösan.

Ett tips: alla bilder tagna på nära håll (i synnerhet de som inkluderar päls) ser skarpa ut när de visas på nätet.

Det är rätt stor skillnad i brännvidd på flaskbilderna. Tyvärr verkar stora delar av exiftaggarna försvunnit på vägen till flickr. Är det olika slutartid och ISO också? X20 har 2/3" sensor, så för att få samma skärpedjup behöver du ha g7x på bländare 4.5 och x20 på 3.0. Detta förutsatt samma brännvidd. Nu gav du x20 extra fördel av vidare vinkel (28 mot 36 mm). Jag tycker loggan på flaskan är väldigt nära lika skarp på båda men canonfilen är lite brusigare och med mycket kortare skärpedjup.

EXIF borde vara intakt. Ser du inte ISO, tid, brännvidd och bländare direkt under bilden? Sen finns det en "show EXIF" som leder vidare.

Den siffra du ser för brännvidden är ju "okorrigerad" så för att få samma bildvinkel/utsnitt måste jag ha mindre antal mm på X20 jämfört med G7X - så det är nog inte fel (även om skillnaden här blev för stor).

När det gäller brus så är Canon klar vinnare.

När man jämför kameror med olika sensorer så kan man ju antingen ha olika bländare för att hålla skärpedjupet lika, eller så väljer man samma bländare för att få samma tid. Det finns väl inget rätt och fel där.

Som sagt, det är svårt att göra jämförelser.

Efter att ha sett dina bilder känner jag mig bekväm med att köpa G7X den dagen det blir aktuellt under förusättning att inget ännu bättre har kommit.

Mjaa... Jag tittat och tittar, å tusan vad bra bilder som X20 tar, Ramlösa flaskan är lite soft med G7X och då tänker jag på lämplig bländare om den är rätt, många bilder med G7X ser bra ut dom med, kollade dina bilder med 6D på den unga kvinnan, och tänker hur bra är flickr som bildvisare, bilderna är bra men inte jätteutmärkande för att vara FF-modell, vad har du för objektiv på 6D.

//Bengt.

Ja, X20 tar bra bilder. Jag har alltid varit nöjd med den - förutom när ljuset tryter. Då märker man av den mindre sensorn. Kameran är också skön att använda.

Flickr tycker jag är en bra bildvisare - det går ju att ladda ner bilderna i full storlek också med ikonen till höger.

Bilderna på den "unga" (faktiskt 37 år, det kan man inte tro) kvinnan ligger dock inte uppe i full upplösning.

Jag tycker nog att skillnaden i bildkvalité är påtaglig. Objektivet är 135/2.0 på de flesta men även några med 24-105 4 IS. Om bilderna inte håller måttet beror det nog mer på min bristande förmåga än utrustningen.

Ett tips: alla bilder tagna på nära håll (i synnerhet de som inkluderar päls) ser skarpa ut när de visas på nätet.

Förstår inte riktigt vad detta kommer in i sammanhanget? Den bild som jag har mest problem med är tagen på nära håll. Och några päls-bilder är det väl inte här? Men jag kanske är trögtänkt?

Efter att ha sett dina bilder känner jag mig bekväm med att köpa G7X den dagen det blir aktuellt under förusättning att inget ännu bättre har kommit.

Bra så, jag måste säga att jag själv blev ganska nöjd med jämförelsen. En del bilder är skarpa, andra inte, säkert skit bakom spakarna.

Någon som jag verkligen gillar med G7X är hur den exponerar och klarar av bilder med stora kontraster. Färgerna är också trevliga.

När det blir aktuellt för dig att byta kommer det säkert ha kommit något nytt spännande! :)

Bra så, jag måste säga att jag själv blev ganska nöjd med jämförelsen. En del bilder är skarpa, andra inte, säkert skit bakom spakarna.

Någon som jag verkligen gillar med G7X är hur den exponerar och klarar av bilder med stora kontraster. Färgerna är också trevliga.

När det blir aktuellt för dig att byta kommer det säkert ha kommit något nytt spännande! :)

Ja kanske G7X MkII eller kanske G17?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar