Annons

Canon Powershot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra men inte exceptionell. En anledning till detta är att objektivet är ett fisheye som sedan korrigeras till en rektilinjär JPEG. RAW-filerna är lyckligtvis okorrigerade. Det här påverkar främst vid vidvinkel, där tappet i upplösning torde uppgå till i alla fall 25% av pixlarna.

Jag upplever min G7X som oskarp i vidvinkelläget och på stor bländare.

Bländar man ner så blir det bättre men inte helt bra.

På telesidan ser det bättre ut.

Jag har just fått tillbaka den från service, skall testa lite till men jag har inga förhoppningar...

Synd, på en annars så fantastiskt bra kamera.

Anders

Mycket talar för att Sonyn är skarpare. Det finns ju en del jämförelser på nätet som styrker detta.

Det är väl att vänta, Sonyn har ett mindre zoomomfång vilket sannolik gör det lite lättare att konstruera skarp optik.

Mycket talar för att Sonyn är skarpare. Det finns ju en del jämförelser på nätet som styrker detta.

Det är väl att vänta, Sonyn har ett mindre zoomomfång vilket sannolik gör det lite lättare att konstruera skarp optik.

Det är möjligt, att zoomomfånget avgör linsens optiska prestanda, men oftast är det när zoomomfånget är gigantiskt, då blir det dåligt över hela registret.
Så är det inte med Sony RX100 mk I, med sin 28-100 mm lins.
Jag kan inte klaga, enbart förvånad över hur bra den tecknar detaljer, över förväntan.
Jag förstår, att du menar mk III, där zoomomfånget är något snävare.

På Internet börjar det dyka upp åsikter hur bra linsen är på Canon G7X, märkligt när olika testresultat tidigare påpekade slö AF och halvdan lins.
Mjukvaran troligen uppdaterad och bättre koll på produktionen, än det var i början.

Å andra sidan, - totalt ointressant vilken kamera som är bäst, för tillfället, tänker inte byta bort min mk I!
Kameratillverkarna lär knappast tjäna på mig, vid varje ny lansering.

Nån länk till där man kan läsa om dessa åsikter om hur bra linsen är?
Jag är också nöjd med min RX100 I. När den inte funkar blir det troligen G7X för den var skönare att hantera. Min RX100 gör bäst i att fungera då jag har några objektiv kvar att köpa till min OM-D.. :)
G7X är den som ligger bäst till när jag en dag behöver byta.

Mjukvaran troligen uppdaterad och bättre koll på produktionen, än det var i början.

Jag lämnade in min på Scandinavianphoto för kontroll. Den skickades till Canon i Tyskland.

När det kom tillbaka fick jag en kopia av servicerapporten. Den var mycket märklig!

Först inleddes den med ett avsnitt på engelska där det stod att man kontrollera kameran och att den var inom specifikation och utan fel.

Därefter följde en text på svenska där det stod att mjukvaran uppdaterats, kameran kontrollerats och justerats och att slutaren bytts!

Mycket märkligt - ingen på SP kunde ge någon rimlig förklaring...

Jag tog några bilder igår i det vackra vädret men inte kan jag se någon förbättring - känner tvärtom att det är värre, men som alltid med den här typen av problem så är det så svårt att säga om det är fel på produkten eller om det är hjärn-spöken...

Jag lämnade in min på Scandinavianphoto för kontroll. Den skickades till Canon i Tyskland.

När det kom tillbaka fick jag en kopia av servicerapporten. Den var mycket märklig!

Först inleddes den med ett avsnitt på engelska där det stod att man kontrollera kameran och att den var inom specifikation och utan fel.

Därefter följde en text på svenska där det stod att mjukvaran uppdaterats, kameran kontrollerats och justerats och att slutaren bytts!

Mycket märkligt - ingen på SP kunde ge någon rimlig förklaring...

Jag tog några bilder igår i det vackra vädret men inte kan jag se någon förbättring - känner tvärtom att det är värre, men som alltid med den här typen av problem så är det så svårt att säga om det är fel på produkten eller om det är hjärn-spöken...

Om nu din Canon G7X har varit på en "spa-resa" ner till Tyskland, behandlad efter konstens alla möjliga påhitt, - ändå lika orkeslös, ge upp! :)
Fimpa din G7X, byt till en Sony RX100 mk I, det finns en solklar anledning, varför den fortfarande är populär i hela världen, troligen en av de mest sålda/tillverkade avancerade "kompaktkameror", alltsedan sommaren 2012.
Nu snart 3 år sedan, det är en evighet i den digitala världen, Sony gjorde rätt från början!

Om nu din Canon G7X har varit på en "spa-resa" ner till Tyskland, behandlad efter konstens alla möjliga påhitt, - ändå lika orkeslös, ge upp! :)
Fimpa din G7X, byt till en Sony RX100 mk I, det finns en solklar anledning, varför den fortfarande är populär i hela världen, troligen en av de mest sålda/tillverkade avancerade "kompaktkameror", alltsedan sommaren 2012.
Nu snart 3 år sedan, det är en evighet i den digitala världen, Sony gjorde rätt från början!

Jag gillar inte att ge upp! :)

Men visst har tanken föresvävat mig... :(

Det är så synd, för jag gillar verkligen allt annat med G7X.

MEN om jag ger upp - så inte blir det en Sony - så desperat är jag inte! :)

Skämt åsido, jag är övertygad om att Sonyn är jättebra. Jag brukar rekommendera den till polare som ber om råd. Bara det att jag själv aldrig får något ha-begär när jag håller en Sony-kamera i handen. Allt känns så "konstigt" - förstås bara min hjärna som är lite knäpp men...

Brukar inte Canon vara generösa med FW, det kommer säkert något snart som rättar till saker med G7X.

//Bengt.

Brukar inte Canon vara generösa med FW, det kommer säkert något snart som rättar till saker med G7X.

Min kamera fick - enligt servicerapporten - en uppgradering av "mjukvaran" (lite märkligt med begreppen firmware/mjukvara) men jag kunde inte se någon förbättring.

Jag tror inte att man kan få "ordning" på skärpan genom fw-uppdateringar, problemet ligger väl i själva optiken?

Stefan Ohlsson har en länk i systertråden, han har ju testat kamerorna ganska så rejält, tror att han har visat på sin test ett flertal gånger nu, både G7X och RX100 III plus Pannan LX100-( som då har en större sensor, 4/3, kanske inte helt rättvist )- LX100 är också större med plats för fler knappar, till med lite större än en Nex5n som har en APS-C sensor men mindre med direktknappar.

Hur som helst så ger alla tre kamerorna alldeles utmärkt kvalitet, skarp och fint som bara den i Raw-hantering.

//Bengt.

Du kan inte visa något exempel? Vad är oskarpt enligt dig?

Jag la upp några bilder i en av de andra trådarna där jag jämförde Fuji X20 och G7X - men av reaktionerna att döma så var det inte så många som höll med mig om att G7X hade något problem.

Samma sak tycker ju Canon, "inom specifikation" är deras bedömning.

Jag står dock fast vid min åsikt - skärpan är inte på topp. Det är den känsla som jag får när jag kollar på bilderna. Jag har haft flera olika Powershot, Ixus och Fuji X10 och X20. Ingen av dem har jag upplevt som oskarp, tvärtom. Här är det dock något som jag inte tycker stämmer.

Det svåra är ju göra jämförelser som är korrekta. Kanske kan jag lägga upp något i helgen som visar att jag har rätt, eller så kan jag avfärdas som den kverulant jag sannolikt är! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar