Annons

Canon Powershot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)
Impulsköpte en GX 7 på mässan i lördags. Tog mina första bilder idag. Nöjd med resultatet. Läste som hastigast recensionen på dPreview som länkades ovan. Jag känner inte igen mig i långsamheten som det talar om. Jag tycker kameran känns tillräckligt rapp, fokus verkar sitta. Men så fotade jag mest stilla motiv idag.

Har nu hunnit fota en del och jag gillar kameran. Det ringa bruset på höga ISO är ett lyft jämfört med mina tidigare kompakter.

Jag är dock inte helt nöjd med optiken. Jag tycker inte jag får den där riktiga skärpan. På största bländare är det riktigt mjukt och även när jag bländare ner några steg tycker jag det saknas lite.

Jag har jämfört med min X20 (som jag ännu inte hunnit sälja) och Fujin känns klart skapare.

Jag har ännu inte gjort några seriösa jämförelser så jag vill inte lägga upp något bildexempel men jag tänkte höra om någon annan som äger kameran upplevt samma sak? Eller är det kanske något fel på just mitt exemplar?

Nu blev det så att jag köpte en G7 X till frugan istället för G1 X mark ii som hon hade sen innan.

Hon blev väldigt nöjd med det bytet. Mycket tack vare att G7 är mindre än G1.

Har själv tagit en del bilder med den och det är främst 2 saker jag tycker den är riktigt duktig på.
Det ena är förmågan att göra en bra bild trots varierande ljusförhållanden i bilden.
Den får med variationen i olika ljusstyrkor och även olika ljuskällor väldigt bra. De riktigt ljusa partierna blir inte helt utfrätta och de mörka blir inte kolsvarta utan bilden återges mer så som ögat uppfattar det. Är det detta som kallas för "dynamiskt omfång" ?

Den andra saken kameran är duktig på är bilder i svagt ljus där den håller ned brukligheten bra och även har en väldigt bra färgåtergivning trots dålig belysning.

Är jättenöjda med denna fina lilla kamera!

PS
Canon G1 X mark ii till salu!
Väldigt sparsamt använt, garanti tom 15 sept 2015.

Jag älskar storleken på kameran. Den gör att kameran alltid ligger med i ryggsäcken. I praktiken betyder det att jag börjat fotografera nästan varje dag. Inte alltid så mycket varje gång, men det uppmuntrar spontanfoto och väcker inspiration. Det är relativt lätt att få över bilderna till telefon eller platta, eller posta direkt till Facebook.

I många situationer är bilderna tillräckligt bra för att det inte ska löna sig att ta med den stora kameran.

Alla kameror är kompromisser på sitt sätt. Efter några veckor med kameran har jag börjat hitta ramarna. Både genom att upptäcka dess styrkor, men också sätt att komma runt dess begränsningar.

Jag bländar ner 1/3-2/3 steg om jag kan. Jag gjorde lite enkla tester och upplevde att redan 1/3 stegs nedbländning faktiskt gjorde skillnad.

Jag läste en forumtråd på dpreview.com där man diskuterade skärpa vid 24mm. Har inte testat så noga själv, men jag undviker ändlägena 24 och 100mm om jag inte behöver dem. På samma sätt som jag undviker ISO 3200-6400 om jag inte behöver. Men de finns där när jag behöver, och är fullt användbara.

Sensorstorlek CMOS G7X vs G16 när man minskar upplösningen

Hej!
En viktig fråga:
Står i valet o kvalet om G7X och G16.

Om man ändå inte ska skjuta med full upplösning på "extrakameran" som detta blir.

Är G7x ändå bättre om man plåtar med ca 12 MP istället för max ca 20

Eller är det då bättre att gå på G16 o köra full upplösning?

Tacksam för snabbt svar!

...på väg till affären.

//Stefan

Hej!
En viktig fråga:
Står i valet o kvalet om G7X och G16.

Om man ändå inte ska skjuta med full upplösning på "extrakameran" som detta blir.

Är G7x ändå bättre om man plåtar med ca 12 MP istället för max ca 20

Eller är det då bättre att gå på G16 o köra full upplösning?

Tacksam för snabbt svar!

...på väg till affären.

//Stefan

Kanske lite sent, men DXO:s testar av dessa kameror, http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...hot-G7-X-versus-Canon-PowerShot-G16___978_903, visar att G7 X är bättre än G16. Men om skillnaden i pris väger upp detta är upp till dig.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    95.3 KB · Visningar: 53
Jag har en G7X sedan någon dryg månad tillbaka och gillar den inte alls, det här låter lite tjurigt men hade jag klämt på den innan jag beställde den osedd (baserat på att jag trodde det var en S95 med stor sensor) så hade jag aldrig köpt den.

+
Bildkvaliteten. Riktigt fina bilder! Även vid höga ISO.
Väldigt mjukt avtryck, tillsammans med stabilisatorn kan man använda låååånga tider, mycket längre än vad jag är van vid.
Stabilt bygge.

-
Tyvärr rätt mycket, se nedan...

Det största problemet är att kameran är en ergonomisk härdsmälta - exponeringskompensationsratten är fruktansvärd. Svår att få tag på och hård att vrida på. Dessutom går den åt fel håll (fast det kan vara fel på mig i det fallet...).

S95 är ett föredöme med sin kombination av ring och tumhjul (vilket i kombination med RAW var det som lockade mig att köpa den för tre år sedan). Jag har alltid haft funktionerna ställda som på min 5D mkII (ska även tillägga att man kan lägga i stort sett vilken av kamerans funktioner som helst på både ring och tumhjul enligt eget gottfinnande men det här funkar ju bra på systemaren så varför inte även på kompakten?):

Läge: Ring / Tumhjul
M: Slutartid / Bländare
Av: Bländare / Expkomp
Tv: Slutartid / Expkomp

G7X har även den ring och tumhjul som i M-läge funkar som på S95, alltså Slutartid / Bländare. MEN: I Av- och Tv-läge kan man inte använda tumhjulet till något vettigt, det har ingen funktion som standard och det går inte att lägga någon egen funktion på det (eller jo, man kan flytta över bländare resp slutare till tumhjulet och då få ISO på ringen men det är också det enda). Tumhjulet är alltså i princip "dött". I stället hänvisas man till den gräsliga exponeringskompensationsratten som man knappast kan manövrera utan att stå och glo på kameran uppifrån...

Batteritiden är dålig. I särklass sämst av de digitalkameror jag ägt, dessutom så går det riktigt fort från att den varnar till att den är stendöd. Jag har alltid haft extrabatteri till mina kameror, den här är den första där det finns ett verkligt behov för det!

Jag tycker även den är svår att hålla i, den känns lite "tvålkoppig". Skulle inte våga hålla den utan att använda handledsremmen.

Det som driver mig till vansinne är exponeringskompensationen, hade det inte varit för den så skulle jag kunnat vara mycket mer fördragsam med resten av det som stör mig och erkänna att smaken är olika men jag tycker det här är så dumt så jag vet inte vart jag ska ta vägen: man har ett koncept som funkat så himla bra i så många år (systemet med två vred, ett fram och ett bak, fanns redan på min analoga EOS5 som jag köpte 1997), varför måste man sabba det? Och det j-a reglaget (tumhjulet) FINNS ju där, varför vara så snåla med vad man får lov att använda det till?

Jag hoppas på en firmware som fixar detta alternativt att någon berättar för mig att jag inte fattat hur man ska göra för att få till det som jag vill ha det :) !

Hälsningar

Magnus

Angående exp komp. Du behöver inte titta "uppe på kameran", när du rör vredet så visas en skala i displayen. Personligen gillar jag det här vredet bättre än på S90/S95, där var det alldeles för lätt att av misstag ställa in exp komp.

Batterikapacitet - håller med dig, riktigt usel.

Att hålla i, tycker det är OK, upplevde S90 som minst lika mycket tvålkopp.

När det gäller manövreringen så är jag inte riktigt med på vad det är du inte gillar.

Själv fotar jag mest i Av läget och då har jag lagt bländaren på tumhjulet och fasta zoomlägen på ringen runt objektivet. I Tv har jag tiden på tumhjulet. Funkar bra för mig.

Det som jag inte gillar (förutom batteritiden) är att jag tycker optiken inte är helt skarp. Har också råkat ut för en del oförklarligt felfokuserade bilder vid fotografering i glödlampsljus. Måste försöka testa det lite mer innan jag är säker på vad som händer där.

Anders! Det jag egentligen vill (det var ett väldigt långrandigt sätt att beskriva det i mitt förra inlägg :) ) är att kunna lägga exponeringskompensationen på tumhjulet och inte behöva befatta mig med det dedikerade vredet!

Fokus i glödlampsljus: kameran var med på julafton och det blev lite blandat skarpa och oskarpa bilder. Å andra sidan så förväntar jag mig inte så mycket annat i den situationen, svårt att bedöma om det är ljuset eller slutartiderna (som var ganska långa) som är orsaken. Men det mesta blev helt OK skarpt med hänsyn till situationen tycker jag!

Skärpa generellt: utan att vara vetenskaplig på något sätt så tycker jag att den är bra på min kamera. Å andra sidan så är det en kamera som jag tar "snapshots" med vilket återigen kanske lite påverkar förväntningarna. Men det är inte så att den är dålig så att jag noterat det!

Hälsningar

Magnus

Det hittills enda som jag stör mig på är att om jag använder auto ISO och läge P vid max tele får jag slutartider på 1/100s och runt bländare 2.8 och lämpligt ISO för detta. Men om jag väljer Av istället vid vid auto ISO och max tele får jag slutartid 1/200s och därmed högre ISO. Jag har kontaktat Canons support om detta och dom skulle återrapportera detta för en (förhoppningsvis) kommande firmware uppgradering.

Anders! Det jag egentligen vill (det var ett väldigt långrandigt sätt att beskriva det i mitt förra inlägg :) ) är att kunna lägga exponeringskompensationen på tumhjulet och inte behöva befatta mig med det dedikerade vredet!

Fokus i glödlampsljus: kameran var med på julafton och det blev lite blandat skarpa och oskarpa bilder. Å andra sidan så förväntar jag mig inte så mycket annat i den situationen, svårt att bedöma om det är ljuset eller slutartiderna (som var ganska långa) som är orsaken. Men det mesta blev helt OK skarpt med hänsyn till situationen tycker jag!

Skärpa generellt: utan att vara vetenskaplig på något sätt så tycker jag att den är bra på min kamera. Å andra sidan så är det en kamera som jag tar "snapshots" med vilket återigen kanske lite påverkar förväntningarna. Men det är inte så att den är dålig så att jag noterat det!

Hälsningar

Magnus

Ja, gillar man inte vredet för exp. komp. så är det kanske "kört".

Jag använder också min som andra kamera men har vant mig vid att kompaktkameror brukar leverera bra skärpa under goda förhållanden. Jag får försöka göra några direkta jämförelser för att avgöra om det kanske är något fel på just mitt exemplar.

Anders

Det hittills enda som jag stör mig på är att om jag använder auto ISO och läge P vid max tele får jag slutartider på 1/100s och runt bländare 2.8 och lämpligt ISO för detta. Men om jag väljer Av istället vid vid auto ISO och max tele får jag slutartid 1/200s och därmed högre ISO. Jag har kontaktat Canons support om detta och dom skulle återrapportera detta för en (förhoppningsvis) kommande firmware uppgradering.

Jag har också noterat en del underligheter när man använder P och Auto-ISO. Man kan ju tycka att sådan knappast kan vara en bug som fixas i kommande fw uppgraderingar - det måste ju vara gjort med avsikt. Kan man tycka...

Filmning avslutas utan anledning?

Hej!
Jag har en G7X som jag generellt är mycket nöjd med. Visst finns det grejer som är konstiga då man är van funktioner från 6D och 5D3.

Men jag har problem med filmning av längre klipp. Oftast mellan 10-20 minuter så stängs filmningen av. Jag återstartar filmningen direkt och det är inga problem. Dvs så är minneskortet inte fullt och batteriet är laddat. Jag använder ett Sandisk Extreme Pro 95mb/sek och har testat både med filmning i 60p och 30p.

Är det någon annan som har liknande problem, eller tips på vad det kan vara?

Kolla manualen sid 196. Det finns begränsningar för klippens längd.

Sannolikt når du gränsen på max 4GB. Den gränsen gäller för i princip alla kameror eftersom minneskortet är formaterat med FAT32 som har en maxgräns för filer på 4 GB.

Sannolikt når du gränsen på max 4GB. Den gränsen gäller för i princip alla kameror eftersom minneskortet är formaterat med FAT32 som har en maxgräns för filer på 4 GB.

Det stämmer bra med filstorleken när jag kollar mina gamla filmer.

Tusen tack!

Det vore gött med en Firmware-uppdatering som automatiskt stoppar inspelnings och startar en ny inspelning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar