Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon och Nikons motsavrighet till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Vilken motsvarighet har canon och nikon till Sonys 70-300 G SSM , som jag tycker är ett kanonbra objektiv?
(Hastighet, bildkvalitet mm)

Daniel

-Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM (ca pris: 4500:)
-Canon EF 70-200/4,0 L USM (ca pris: 6000:)
-Canon EF 70-200/2,8 L USM (ca pris: 11000:)
-Canon EF 70-200/4,0 L IS USM (ca pris: 10000:)

Så dessa 4 ger ungefär samma bildkvalitet och hastighet...
Ska dom heta USM då? För bättre kvalitet?

Så gott som alla tillverkare har 70-300 objektiv i sitt utbud såvitt jag vet. Nikon har ett AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR som säkert är rätt jämförtbart med sonyobjektivet du talar om, och William nämnde redan Canons 70-300 motsvarighet. Hur de förhåller sig gentemot varandra vet jag inte, nåt kan vara skarpare än nåt annat och de kan skilja i snabbhet och på övriga sätt. Det är högst osannolikt att de har exakt samma prestanda.

Så gott som alla tillverkare har 70-300 objektiv i sitt utbud såvitt jag vet. Nikon har ett AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR som säkert är rätt jämförtbart med sonyobjektivet du talar om, och William nämnde redan Canons 70-300 motsvarighet. Hur de förhåller sig gentemot varandra vet jag inte, nåt kan vara skarpare än nåt annat och de kan skilja i snabbhet och på övriga sätt. Det är högst osannolikt att de har exakt samma prestanda.

Tja..jag menar inte exakt samma prestanda men man vill ju gärna inte ha ett som är sämre.
Det kan ju vara stor skillnad på på objektiv med samma brännvid.
Det 70-300 G SSM som jag har är ju ett objektiv som inte ska jämnföras med billigare objektiv från Sony tex.75-300
Sonys objektiv med beteckning G SSM är ju ett strå vassare.Nikon och Canon borde väl oxå ha en beteckning som betyder "bättre" ;-)???

Tja..jag menar inte exakt samma prestanda men man vill ju gärna inte ha ett som är sämre.
Det kan ju vara stor skillnad på på objektiv med samma brännvid.
Det 70-300 G SSM som jag har är ju ett objektiv som inte ska jämnföras med billigare objektiv från Sony tex.75-300
Sonys objektiv med beteckning G SSM är ju ett strå vassare.Nikon och Canon borde väl oxå ha en beteckning som betyder "bättre" ;-)???

På Canon kan man säga att L motsvarar Sonys G.

På Canon kan man säga att L motsvarar Sonys G.

På Nikonsidan finns väl inget sånt i beteckningen, men proffsobjektiven har väl en guldrand runt sig som antyder att det är fråga om proffsgrejor, om man nu inte redan ser det på priset... ;-)

För att svara på trådskaparens fråga så har väl inte Nikon något 70-300 objektiv som placerar sig mitt mellan AF-S 70-300/4,5-5,6 VR IF-ED för drygt 5000 kr och AF-S 70-200/2,8 IF-ED VRII för fyra gånger mer, om man inte räknar med det lite äldre AF 80-400/4,5-5,6 D VR som ligger mitt emellan i pris.

Så dessa 4 ger ungefär samma bildkvalitet och hastighet...
Ska dom heta USM då? För bättre kvalitet?

Vet inte riktigt hur Sony-zoomen är men att Canon's 70-200mm-zoomar är av topklass, det vet jag (ser man på L-märket i namnet också). Och visst är Canon 70-300mm inte heller dålig, särskilt inte eftersom den har IS.

USM är Canons bästa fokusmotor, USM står för UltraSonic Motor, dvs att motorn använder sig av ultraljud's vågor för att fokusera, ruggigt snabbt. Sigma's motsvarighet tex heter HSM (HyperSonic Motor). Det finns 2 former av USM motor, axiell och ringkärnig, där den axiell'a sitter vid ena sidan i objektivet och ringkärnig(som är den senaste modellen) sitter runt linserna (tänk toa ring).

USM är Canons bästa fokusmotor, USM står för UltraSonic Motor, dvs att motorn använder sig av ultraljud's vågor för att fokusera, ruggigt snabbt. Sigma's motsvarighet tex heter HSM (HyperSonic Motor). Det finns 2 former av USM motor, axiell och ringkärnig, där den axiell'a sitter vid ena sidan i objektivet och ringkärnig(som är den senaste modellen) sitter runt linserna (tänk toa ring).

USM heter SSM på Sonyspråk, vilket alltså frågeställaren redan är van vid från sitt nuvarande objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto