Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, Nikon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allemyr skrev:
Nu hänger inte jag med på vad som menas, fungerar inte Pentax kameror tillsammans med objektiv som har HSM/USM motor, varför, alltså autofokusen?

Du velar lite mellan Pentax/Canon K10D/30D, som sagt är Pentax K10D än bra kamera som har fördelar mot 400D, dock mot 30D som på vissa ställen kostar mindre, så är det bildstabilisering som fattas.

Själv har jag en 400D tycker den blir go å hålla i när man har batterigreppet på, men utan tvekan är ju 30D mkt bättre där. Paketet som Victor skriver om tycker jag låter bra. Bildkvalité mässigt är inte Canon's 100 lika bra som d andra, men detta är små petetesser eftersom den knappt är märkbar, mkt bättre byggkvalité får du dock med 100:at.

Du får helt enkelt tänka efter vilka objektiv du saknar bildstabilisering med, är det d fasta objektiven, så är det ju bara att beklaga om du annars tycker om Canon's system, då detta ej är möjligt, (menar objektiv så som 50 1.4, 85 1.2, 24 1.4, 85 1.8 osv).

Sigmas modellutbud för Pentax innehåller inga HSM-modeller, dvs HSM finns inte för Pentax.

Själva byggkvaliteten är jag inte rädd för, har hållt i en 400D och tycker den känns bra. Jag är endast amatörfotograf och har även rätt små händer, så den passar mig perfekt.

// Jocke

Joakim A skrev:
Sigmas modellutbud för Pentax innehåller inga HSM-modeller, dvs HSM finns inte för Pentax.

// Jocke

Alltid lär man säg ngt nytt, tack. Har inte lagt märke till det tidigare att det bara står Sigma 70-200 2.8 APO DG på med Pentax fattningar.

Vad är det då för ngn motor?

Går det lika snabbt ändå?

Rätt svar är Olympus E-510, men om du måste begränsa dej till rubricerade märken är det såklart Pentax K10D som gäller. Det är lätt att köpa kamera nu.

HSM-motorn är mycket snabbare, som Canons USM-serie. Har man testat båda två varianterna, dvs utan och med så förstår man skillnaden.

KG, Olympus är ju ännu mindre :)

// Jocke

Olympus tycker inte jag ger så bra bildkvalité. Men riktigt surt med HSM motorn vet hur mitt 50 1.4 kan vara.

Men hur får man USM/HSM i t ex ett 60-250 F/4?

Men Olympus har ju säkert fördelar, men om man tycker om vidvinkel/ultravidvinkel så blir det ju så ruggigt dyrt för att vara exakt 15995 kr (7-14) som ger 14-28 mm säkert bra men dock bländare 4:a.

Om man skall ha okej objektiv till en Olympus så blir det ju löjligt dyrt. Halvt ljusstarka telezoomar vågar jag inte titta på.

Joakim A skrev:
Står i valet och kvalet. Har nu ratat Panasonic FZ18 till fördel för en ny DSLR (hade 300D tidigare).

Dock blir det så krångligt när alla ligger i samma prisklass och får betyget toppklass av Cyberphoto som brukar ha bra recensioner.

Nikon D40X:

Billigast, runt 4000 med rabatt (Cash-back)
Ingen bildstabilisering i kamera
Många objektiv

Så försök att hjälpa mig! Gärna med objektivförslag, fotar mycket fjäll bland annat.

Så en rejäl vidvinkel, men även en tele då jag fotar mycket fågel och djur. Macro är mycket intressant också, men blir nog en lös sådan isåfall.

// Jocke

Jag kan rekomendera D40X. Vad gäller objektiv så föreslår jag 18-70 tillsammans med ett 70-300 (VR). Båda två är i Nikons mellanklass och presterar gott och väl bra resultat. Annars är mitt föslag Nikons 18-200 VR.

Om du inte tycker att de objektiven räcker så bör du titta på ett större och kraftfullare hus, än den klassen du tittar på. För dessa objektiv räcker gått och väl till D40x.

Lycka till!

/ Alexander Ödman

Allemyr skrev:
Bildkvalité mässigt är inte Canon's 100 lika bra som d andra, men detta är små petetesser eftersom den knappt är märkbar, mkt bättre byggkvalité får du dock med 100:at.

Vanta nu, sager du att Canon EF100 2.8 USM Macro ar samre an andra objektiv, motsvarande objektiv fran andra tillverkare?? Det ar ju ett av canons basta objektiv, alla kategorier.

Re: Re: Canon, Nikon eller Pentax?

alex.odman skrev:
Jag kan rekomendera D40X. Vad gäller objektiv så föreslår jag 18-70 tillsammans med ett 70-300 (VR). Båda två är i Nikons mellanklass och presterar gott och väl bra resultat. Annars är mitt föslag Nikons 18-200 VR.

Om du inte tycker att de objektiven räcker så bör du titta på ett större och kraftfullare hus, än den klassen du tittar på. För dessa objektiv räcker gått och väl till D40x.

Lycka till!

/ Alexander Ödman

Kikade och varken D40 eller D40X har inbyggd AF-motor, vilket begränsar urvalet av objektiv kraftigt.

// Jocke

fredriklindstrom skrev:
Vanta nu, sager du att Canon EF100 2.8 USM Macro ar samre an andra objektiv, motsvarande objektiv fran andra tillverkare?? Det ar ju ett av canons basta objektiv, alla kategorier.

Håller helt med ang. Canon 100:an, mycket skarpt, men inte lika välbyggt som Sigmas macro-gluggar.

// Jocke

fredriklindstrom skrev:

Japp det är d jag påstår. Men skillnaden är hårfin. Om jag skulle skaffa ett makro objektiv så skulle det bli ett Canon 100:a ändå, pga autofokus, IF, byggkvalité och mindre krångel över lag.

Joakim, detta är mkt subjektivt och vad jag tycker men jag tycker Canon's deign är mkt bättre. Sigma's 150:ia är ordentligt solid men jag har hört en del som haft ganska stora problem med autofokusen på detta.

Canon EF 100 2.8 USM röstar jag på.

Re: Re: Re: Canon, Nikon eller Pentax?

Joakim A skrev:
Kikade och varken D40 eller D40X har inbyggd AF-motor, vilket begränsar urvalet av objektiv kraftigt.

// Jocke

Alla Nikons nya objektiv har AF-S. Det finns i alla klasser över hela omfånget; kitgluggar, semi-proffs och proffs.

Enda begränsningen är de gamla fasta gluggarna; 20mm, 35mm, 50mm och 85mm.

Om du nu inte har tänkt att köpa begegnade gluggar.

Så att säga att det begränsar kraftigt är att ta i. Men jag förstår vad du menar.

D80? ligger inte mer än ca 1500 kr över D40x hos Scandinavian Photo. Och där har du inga problem med objektiven. Kan utveckla mycket om varför du tjänar mycket på att köpa en D80, men du får fråga först, för jag vet inte om du är intresserad. =)

Men, du har säkert klmt och kännt mycket.

/ Alex

Håller med, men förstår inte varför alla canon/nikon -anhängare envisas med att försöka klanka ner på K10 d. Alla tester jag har läst (med ett undantag), har den krossat alla kameror upp till Nikon d200, och det faktum att den jämförs med en såpass mycket dyrare kamera visar dess oerhörda prisvärdhet och kompetens.

Med tamron sp af 28-75 1:2,8 i har du en suverän kamera, visst, 3 b/s är kasst, så sportbilder kanske inte är det bästa, men annars....

Har testat 400d och d40x, men känns ju båda som lågbudget i förhållande till k10d...

onathanj skrev:
Håller med, men förstår inte varför alla canon/nikon -anhängare envisas med att försöka klanka ner på K10 d. Alla tester jag har läst (med ett undantag), har den krossat alla kameror upp till Nikon d200, och det faktum att den jämförs med en såpass mycket dyrare kamera visar dess oerhörda prisvärdhet och kompetens.

Med tamron sp af 28-75 1:2,8 i har du en suverän kamera, visst, 3 b/s är kasst, så sportbilder kanske inte är det bästa, men annars....

Har testat 400d och d40x, men känns ju båda som lågbudget i förhållande till k10d...
Ja det är väl inte så konstigt att 400d och D40x känns lågbudget jämfört med k10d. Det kan bero på ATT DE ÄR OLIKA KLASSER OCH INTE KAN JÄMFÖRAS!
Så med det sagt avslutar jag med mitt standardråd.

Nikon D40, Canon 400D, Pentax k100D, Sony A100, Olympus e-410.
Har du inga mer specifika krav än så är det bäst att åka till närmsat fotoaffär och be att få känna på kamerorna jag precis radade upp. Välj sen den som ligger bäst i handen.

Joakim A skrev:
HSM-motorn är mycket snabbare, som Canons USM-serie. Har man testat båda två varianterna, dvs utan och med så förstår man skillnaden.

KG, Olympus är ju ännu mindre :)

// Jocke

Kanske jag missförstår dig men HSM behöver inte vara snabbare än skruvfokus. K10 har mycket snabb skruvmotor och jag märker ingen skillnad i fart mellan vissa skuvfokuserande objektiv och nya 16-50(HSM).

onathanj skrev:

Den har aldrig krossat D80, det var t.o.m. så att D80 valdes till den bästa "day to day" enthusiast DSLR där bl.a. K10D var med, utav Popfoto (tror jag det var). Bra också att läsa DPreview.

Adam

papi skrev:
Kanske jag missförstår dig men HSM behöver inte vara snabbare än skruvfokus. K10 har mycket snabb skruvmotor och jag märker ingen skillnad i fart mellan vissa skuvfokuserande objektiv och nya 16-50(HSM).

Nu har jag ju inte testat ovanämnda Pentax prylar. Men det erfarenheter testat så är ju USM långt mkt snabbare än det utan ringformad sådan. Tycker autofokus hastighet med en Canon 400D plus 50 1.4 (micro USM, ej ringformad))har samma fokusprestanda som Nikon D80 med 50 1.4 (autofokusmotor i huset), å då är ju inte ngn särskilt snabb. Så det erfarenheter som jag har är precis raka motsatsen.

Det är ingen som har ngn bra länk där man kan se hur kamera/objektiv arbetar när motorn sitter i huset?

Joakim A skrev:
Står i valet och kvalet. Har nu ratat Panasonic FZ18 till fördel för en ny DSLR (hade 300D tidigare).

Dock blir det så krångligt när alla ligger i samma prisklass och får betyget toppklass av Cyberphoto som brukar ha bra recensioner.

Canon 400D:

6000 kr
Många objektiv
540 gram

Pentax K10D:

7000 kr
800 gram
Få objektiv
Framtidsosäkert fabrikat?
Bildstabilisering kamera

Nikon D40X:

Billigast, runt 4000 med rabatt (Cash-back)
Många objektiv

Så försök att hjälpa mig! Gärna med objektivförslag, fotar mycket fjäll bland annat.

Så en rejäl vidvinkel, men även en tele då jag fotar mycket fågel och djur. Macro är mycket intressant också, men blir nog en lös sådan isåfall.

// Jocke
Du bör fokusera på en enda sak och det är den optik du vill ha.

Kolla vad optikerna kostar och kolla om du kan få tag på dem begagnade. OM det inte är ngn prisskillnad mellan systemen hade jag valt Pentax pga bildstabiliseringen.

Och det är nog så att ditt fågelintresse och dess tele som kommer styra ditt plånboksval.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto