Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, Nikon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet. Har nu ratat Panasonic FZ18 till fördel för en ny DSLR (hade 300D tidigare).

Dock blir det så krångligt när alla ligger i samma prisklass och får betyget toppklass av Cyberphoto som brukar ha bra recensioner.

Canon 400D:

6000 kr
Många objektiv
Ingen bildstabilisering i kamera
540 gram

Pentax K10D:

7000 kr
800 gram
Få objektiv
Framtidsosäkert fabrikat?
Bildstabilisering kamera

Nikon D40X:

Billigast, runt 4000 med rabatt (Cash-back)
Ingen bildstabilisering i kamera
Många objektiv

Så försök att hjälpa mig! Gärna med objektivförslag, fotar mycket fjäll bland annat.

Så en rejäl vidvinkel, men även en tele då jag fotar mycket fågel och djur. Macro är mycket intressant också, men blir nog en lös sådan isåfall.

// Jocke

Jag skulle definitivt välja Pentaxen. Den är vädertätad och har inbyggd SR. Det är definitivt INTE framtidsosäkert. Objektiv billigare men lika bra eller bättre än motsvarande hos C/N.

D40 går bort, eftersom den har inte inbyggd AF-motor, du kan bara köpa dyr(extremt) proffsoptik.

400D går också bort, väldigt, väldigt obekväm att hålla i, har mycket sämre sökare och färre funktioner än Pentaxen, dyrare objektiv.

Pentaxen är den mest prisvärda systemkameran du kan köpa i nuläget. Få objektiv tycker jag inte stämmer, allt som du kan tänkas behöva finns att köpa, om du inte planerar att spendera 80.000+ på ett teleobjektiv.

Martin-B skrev:
Jag skulle definitivt välja Pentaxen. Den är vädertätad och har inbyggd SR. Det är definitivt INTE framtidsosäkert. Objektiv billigare men lika bra eller bättre än motsvarande hos C/N.

D40 går bort, eftersom den har inte inbyggd AF-motor, du kan bara köpa dyr(extremt) proffsoptik.

400D går också bort, väldigt, väldigt obekväm att hålla i, har mycket sämre sökare och färre funktioner än Pentaxen, dyrare objektiv.

Pentaxen är den mest prisvärda systemkameran du kan köpa i nuläget. Få objektiv tycker jag inte stämmer, allt som du kan tänkas behöva finns att köpa, om du inte planerar att spendera 80.000+ på ett teleobjektiv.

Mojligt att huset ar det mest prisvarda, men t.ex. popphoto tycker att 400D ar battre and K10D. Forutom vadertatning och SR, sa tror jag inte att pentaxen har speciellt mycket fler funktioner.

Fast det ar ju inte bara ett hus man koper, utan ett system. Canon och Nikon har betydligt mer kompletta och absolut mycket storre system, som gor det lattare att hitta begangat osv osv.

Jag gillar Canons handhavanade over Nikon, och sa jag skulle da valja Canon. Pentax skulle inte vara ett alternativ for mig som gillar actionfoto.

Inte fler funktioner? Att 400D inte ens har två st rattar att ställa in slutar tid/bländare talar sitt tydliga språk på vilken nivå kameran ligger på. Vill du nämna priser, kan jag upplysa dig om att K10D har bland annat vunnit TIPA 2007 och Camera grand prix 2007. Båda priser utses av 30+ tidningar när det gäller TIPA och 7 st i GP. Även utsedd Camera of the year i USA 2007, möjligtvis av popphoto, så jag skulle gärna vilja se den artikeln du syftar på.

Större system? För proffs, ja. För alla andra? Nej.

Att Pentax K10D är en lyckad kamera och nu när telezoomen 60-250 F/4 kommer i december blir den mer än dubbelt så attraktiv om ännu inte mer.

Visst underlättar en extra ratt för bländare men jag klarar mig personligen mkt bra med att hålla in AV knappen o vrida på hjulet för att ställa in bländare.

Kom precis hem från Ullevi där jag fotade en del, ioförsig från läcktaren men det jag skulle kunna tänka mig å ha mer/bättre är ja som Nikon killen hade 8 fps o bra mkt bättre autofokus (D2X). Därför blir min nästa kamera en 40D om några månader o behåller 400D som reserv till vidvinkel/normal.

Om jag då köpt blixt, ett par ljusstarka fasta objektiv, 60-250 F/4 o en normalzoom o sedan kommer på detta med autofokusen o bilder per sekund. Ja, då blir det faktiskt mindre roligt måste jag säga, riktigt tråkigt faktiskt.

Pentax har en mkt bra kamera i klassen (K10D) men inte mkt mer.

Varför jämför du K10D med en kamera som kostar..30.000(D2X)? Antar att det säger en hel del på hur bra K10:an verkligen är, om man måste tredubbla priset för att kunna bräcka den.

Ha det så kul med din 40D, med 6,5 bilder per sekund kan du hålla in avtryckaren i lite över 2 sekunder innan du är nere på 1 bps igen om du skjuter RAW.

Har inte D40X autofokus? Det är väl D40 som inte har AF?

Det lutar faktiskt åt K10D:an med:

Sigma EX 10-20/4-5.6
Sigma 17-70/2.8-4,5 DC
Sigma 15-400/4.5-5.6 DG APO

Macro vet jag inte hur jag ska göra med än, samt att 17-70 fyller en lucka iof, men som jag oftast inte använder. Ligger ofta på vidvinkel eller tele, inget annat. Dock har 17-70 fått bra recensioner och det är ju trots allt en lucka.. Dock funderar jag isåfall på att byta ut 17-70 mot en fast Sigma 105:a eller Canon 100:a.

// Jocke

Japp det ska bli kul å skjuta RAW i två sekunder, vilket jag inte kommer göra men ändå. Bättre än att skjuta RAW med K10D å där också kunna ta bilder i 2 sekunder men då fått ihop 6 bilder istället för 13.

Eftersom dom flesta sportfotografer fotar i JPEG o jag också kommer göra det så spelar det tidigare mindre roll. 70 JPEG innan det går långsammare med 6.5 bilder per sekund är mer än nog.

Men visst D2X är ju nu lite till åren kommen, men personen hade en sådan. Många semiproffs kameror börjar ju norpa på 8 fps, i viss mån 40D men även D300 som a spelar i en egen divison i både prestanda o pris. I dagsläget skiljer det 3500 kr mellan Pentax K10D och Canon 40D (Scandinavianphoto). Så svar på din fråga är att man inte riktigt behöver tredubbla priset utan höja det med 25% för att bräcka den, bra mkt på vissa punkter (sportfoto) o mindre på andra områden.

Joakim A skrev:
Har inte D40X autofokus? Det är väl D40 som inte har AF?

Det lutar faktiskt åt K10D:an med:

Sigma EX 10-20/4-5.6
Sigma 17-70/2.8-4,5 DC
Sigma 15-400/4.5-5.6 DG APO

Macro vet jag inte hur jag ska göra med än, samt att 17-70 fyller en lucka iof, men som jag oftast inte använder. Ligger ofta på vidvinkel eller tele, inget annat. Dock har 17-70 fått bra recensioner och det är ju trots allt en lucka.. Dock funderar jag isåfall på att byta ut 17-70 mot en fast Sigma 105:a eller Canon 100:a.

// Jocke

D40X har inte autofokus liksom många andra kameror så som alla Canon EOS som har USM motor i alla sina EF objektiv.

Sigma objektiven du nämner är bra. Dock så finns inte Sigma 10-20 med Pentax fattning. 12-24 ligger istället nära till hands.

Normal zoomen 17-70 tycker jag du absolut skall ta med. Ioförsig rätt mkt överlappning med 17-70 (17 mm) o slutet på Sigma 12-24 (24mm). Tokina gör ju också ett fint 12-24 F/4.

Sigma 15-400 har jag tyvärr ingen koll på, var finns det?

Sigma 50-500 är ju annars väldigt fint.

Makro objektiv är ju en annan femma. Om du väljer Pentax så är ju 105:an som du föreslår mkt fin. Eller kansek ett Tamron 90 som presterar bra men inte mer än så tråkigt bygge.

Om du väler Canon (400D/40D/30D) så är ju Canon's 100 också bra skarp som konkurrenterna (kanske ngt svagare), men byggkvalitén spelar i en annan med intern fokus (IF). Som kan vara mkt användbart om man skall ha makroblixtar på, så att objektivet slipper dra allt fram och tillbaks.

Joakim, du gillar Sigma eller? ;)

Pentax har också ett fish-eye (Pentax DA 10-17/3,5-4,5 fisheye)
Vad jag har hört ska det vara mycket bra. Annars har du som sagt Sigma 10-20mm.

Vid Makro kan du även kika på Pentax D-FA 100/2,8 macro.

Annars tycker jag det ser fint ut, om du nu inte vill ha den nya DA* 16-50mm f2.8 som är vädertätad istället för sigma 17-70mm. Den kostar dock en hel del och kan vara svår att få tag på nu när den precis har släppts.

Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Joakim, du gillar Sigma eller? ;)

Pentax har också ett fish-eye (Pentax DA 10-17/3,5-4,5 fisheye)
Vad jag har hört ska det vara mycket bra. Annars har du som sagt Sigma 10-20mm.

Vid Makro kan du även kika på Pentax D-FA 100/2,8 macro.

Annars tycker jag det ser fint ut, om du nu inte vill ha den nya DA* 16-50mm f2.8 som är vädertätad istället för sigma 17-70mm. Den kostar dock en hel del och kan vara svår att få tag på nu när den precis har släppts.

Sigma har jag bara bra erfarenheter av och som ger kvalitet (vissa gluggar är GULD) till lågt pris. Canon kan ha bättre gluggar, men skillnaden mellan Sigma och Canon är marginell (vissa gluggar är självklart mer diff på), men priset är oftast mycket förnämligare om man väljer Sigma.

Jag tror faktiskt att 17-70 får stanna, den gav hyffsat macro.

Tror också att telet åker till fördel för Sigma 170-500/5-6.3 (ljusstyrkan betyder ju mindre om man får bildstabilisering i kameran). Billigt och ger rejält tele.

// Jocke

Gah vad mycket man kan ändra sig...

Canon 400D eller Pentax K10D samt:

Sigma EX 10-20/4-5.6
Sigma 17-70/2.8-4.5 (ev. bort med detta och dit med macro)
Sigma EX 50-500/5-6.3
Något macro..

// Jocke, fullständigt bortkollrad.. men skulle behöva kamera tills han åker till Västindien den 13:e september

Du vet vart jag står i frågan om kamera, K10D är bättre på alla punkter, vare det gäller ergonomi, byggkvalité, sökare(spegel på 400D, mot riktig prisma på K10D), funktioner(vädertätning, SR, mer advancerad bracketing,multi-exposure, auto iso som kan gå från 100-1600, 2 st kommando rattar etc etc listan är lång...)

Jag skulle behålla din normalzoom, flexibiliteten kommer du annars sakna när du går runt i staden eller liknande.

Martin-B skrev:
Du vet vart jag står i frågan om kamera, K10D är bättre på alla punkter, vare det gäller ergonomi, byggkvalité, sökare(spegel på 400D, mot riktig prisma på K10D), funktioner(vädertätning, SR, mer advancerad bracketing,multi-exposure, auto iso som kan gå från 100-1600, 2 st kommando rattar etc etc listan är lång...)

Jag skulle behålla din normalzoom, flexibiliteten kommer du annars sakna när du går runt i staden eller liknande.

Anledningen till att jag velar mellan 400D och Pentaxen är att de flesta av mina vänner har Canon-system. Låna objektiv av varandra kan vara rätt trevligt :( Men Pentaxen ser ju helt klart mycket intressant ut!

Med tanke på att det inte heller finns en enda beggad K10D är ju bra, medans det vimlar av 400D. Dock ska man ju ha klart för sig att 400D har sålts i många många fler exemplar..

// Jocke

Något jag sitter och funderar på är NÄR OS/VR och allt vad det heter är nödvändigt? När använder man bildstabilisering? Tele kan jag alltid tänka mig att vilja använda det, men hur är det med normal och vidvinkel? Dåligt ljus? Kass ljusstyrka på objektivet?

// Jocke

Har du tänkt på att kolla Canon 30D. Den ligger rätt bra i pris nu när 40D kommit. Då får du dubbla rattar, bättre byggkvalité osv. Om du vill ha ett macro har cyberphoto ett paketpris med 30D+canons 100 macro för 13 000, vilket ger 2000 i rabatt.
Mvh
V

Ajaj, såg nu att Pentax inte stöds av Sigmas HSM-motorer. Det försämrade rätt rejält för Pentaxen.

Men det är ju extremt trevligt med bildstabilisering. Inget av objektiven jag har med har IS/OS. Iof har jag klarat mig utan det tidigare då jag körde:

Sigma EX 18-50/2.8
Sigma EX 100-300/4 HSM
Sigma EX 150/2.8 Macro
Canon 100/2.8 Macro

Så frågan är.. Canon utan IS/OS eller Pentax med IS/OS men utan HSM....?

Ang. 30D/40D så är det inte byggkvaliteten jag är orolig för. Visst, 400D är inte lika välbyggd som dessa, men om man jämför med min tidigare 300D så är det hästlängder :)

// Jocke

Pentax måhända ha en helt ok kamera, men skulle ändå inte köpa in mig i pentax systemet förrutom osäkerheten med de nya ägarna hoya. Så är det betydligt smidigare att båda köpa och sälja canon/nikon på begagnat marknaden som är så oerhört mycket större än för lilla pentax.

Och om dina polare har Canon så är ju valet självklart, guldvärt att låna objektiv mellan polarna!

Jag har nu faktiskt kontaktat ett par beg.annonsörer, så vi får se vad som finns kvar.

Måste ha kamera tills den 13:e då jag åker på morgonen nämligen, annars får det bli en tur till staden och inhandla kamera.

Blir dock inget inköp av optik mer än något kitoptik eller möjligen 17-70.

// Jocke

Nu hänger inte jag med på vad som menas, fungerar inte Pentax kameror tillsammans med objektiv som har HSM/USM motor, varför, alltså autofokusen?

Du velar lite mellan Pentax/Canon K10D/30D, som sagt är Pentax K10D än bra kamera som har fördelar mot 400D, dock mot 30D som på vissa ställen kostar mindre, så är det bildstabilisering som fattas.

Själv har jag en 400D tycker den blir go å hålla i när man har batterigreppet på, men utan tvekan är ju 30D mkt bättre där. Paketet som Victor skriver om tycker jag låter bra. Bildkvalité mässigt är inte Canon's 100 lika bra som d andra, men detta är små petetesser eftersom den knappt är märkbar, mkt bättre byggkvalité får du dock med 100:at.

Du får helt enkelt tänka efter vilka objektiv du saknar bildstabilisering med, är det d fasta objektiven, så är det ju bara att beklaga om du annars tycker om Canon's system, då detta ej är möjligt, (menar objektiv så som 50 1.4, 85 1.2, 24 1.4, 85 1.8 osv).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto