Annons

Canon Nikon eller Konicaminolta???

Produkter
(logga in för att koppla)

marcsolberg

Medlem
Jag har ett problem..


Jag har länge tittat runt i fotobutiker på olika märken av digitalkameror.
Har funnit att det finns tre huvudnamn,
Canon (Eos 1D el. Eos 20D)
Nikon (D70 el. D100)
KonicaMinolta (7D)

Jag är nybörjare i allra högsta grad och skulle gärna vilja ha lite råd.

Jag har tidigare fotat med en Nikon F70.
(fick reda på här om dagen att kameran inte är värd ett jota och att det är det sämsta hus Nikon någonsin skapat, men ändå.) jag har ju ett iallafall ett Nikon objektiv.

Jag har tänkt att använda min digitala kamera för att lära mig att fota.
Planerar att fota tex när en skidåkare/snowboardåkare hoppar igenom ett hopp eller liknande. Bildserier som man sätter samman till en enda bild med hela händelseförloppet.
Vilket objektiv ska man köpa till sin första kamera?

ständigt upp-ploppande frågor.
Behöver jag 8Mpix?
Kommer jag att använda serietagning?
Lång batteritid?
Vilket Objektiv??
Hur stort Minne?

Tacksam för alla råd och motiveringar.
 
marcsolberg skrev:
Jag har ett problem..

Jag har tidigare fotat med en Nikon F70.
(fick reda på här om dagen att kameran inte är värd ett jota och att det är det sämsta hus Nikon någonsin skapat, men ändå.) jag har ju ett iallafall ett Nikon objektiv.


Vadå liksom:

Sant är att N70-F70 har ett "användargränssnitt" som det tar ett tag att lära sig. Samtidigt är det inget fel på bygget i sig. OCH den kan - till skillnad mot en del senare Nikonhus (F80, F65, F75) fungera med i stort sett alla gamla objektiv med Nikon fattning.


Man kan ju inte jämföra denna relativt överkomliga kamera med F5 och liknande...
 
marcsolberg skrev:

Planerar att fota tex när en skidåkare/snowboardåkare hoppar igenom ett hopp eller liknande. Bildserier som man sätter samman till en enda bild med hela händelseförloppet.
Om jag fattar rätt tänker du köra med seriebildstagning? Såfall kan du ju stryka D100:an från listan om du inte vill ha väääldigt få bilder med vääldigt lång tid mellan. Dålig buffert och skrivhastighet.
 
Har du hållit i alla husen Cannon Nikkon ooch minolta ? Vilken kändes bästa att hålla i? I slutänden så är det du som håller i den och det är viktigt att den känns bra. Det ät lättare att få tag i begagnade objektiv till Nikkon och Cannon än till Minoltan. Har man köpt en minolta så vill man inte byta (Personlig åsikt). Men om du redan har ett Nikkon objektiv så kan D70 vara ett alternativ. Lycka till med köpet/ Emil
 
Falk71 skrev:
Har du hållit i alla husen Cannon Nikkon ooch minolta ? Vilken kändes bästa att hålla i? I slutänden så är det du som håller i den och det är viktigt att den känns bra. Lycka till med köpet/ Emil

Tack för inlägget Emil.
Jag har hållt i både Canon 20D, Nikon D70 och minolta 7D. jag har däremot aldrig hållt i en Eos 1D. är sugen på vertikalgrepp men 1d är svåra att hitta nya. är vertikal grepp en skön lösning?

MVH marc
 
vertikalgrepp är trevliga...

Men du: Vilken känndes bäst? Det är faktiskt det som i slutändan borde väga mest... Ingen ide att ha en prospec kamera som du inte trivs med.
 
Vertikalgrepp är sköna, men den väger mer då.
Jag har precis köpt ett till min Dynax 7:a. Jag märket att man får en bättre stabilitet när kameran väger mer./ Emil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.