Annons

Canon Nikon eller Konicaminolta???

Produkter
(logga in för att koppla)

marcsolberg

Medlem
Jag har ett problem..


Jag har länge tittat runt i fotobutiker på olika märken av digitalkameror.
Har funnit att det finns tre huvudnamn,
Canon (Eos 1D el. Eos 20D)
Nikon (D70 el. D100)
KonicaMinolta (7D)

Jag är nybörjare i allra högsta grad och skulle gärna vilja ha lite råd.

Jag har tidigare fotat med en Nikon F70.
(fick reda på här om dagen att kameran inte är värd ett jota och att det är det sämsta hus Nikon någonsin skapat, men ändå.) jag har ju ett iallafall ett Nikon objektiv.

Jag har tänkt att använda min digitala kamera för att lära mig att fota.
Planerar att fota tex när en skidåkare/snowboardåkare hoppar igenom ett hopp eller liknande. Bildserier som man sätter samman till en enda bild med hela händelseförloppet.
Vilket objektiv ska man köpa till sin första kamera?

ständigt upp-ploppande frågor.
Behöver jag 8Mpix?
Kommer jag att använda serietagning?
Lång batteritid?
Vilket Objektiv??
Hur stort Minne?

Tacksam för alla råd och motiveringar.
 
marcsolberg skrev:
Jag har ett problem..

Jag har tidigare fotat med en Nikon F70.
(fick reda på här om dagen att kameran inte är värd ett jota och att det är det sämsta hus Nikon någonsin skapat, men ändå.) jag har ju ett iallafall ett Nikon objektiv.


Vadå liksom:

Sant är att N70-F70 har ett "användargränssnitt" som det tar ett tag att lära sig. Samtidigt är det inget fel på bygget i sig. OCH den kan - till skillnad mot en del senare Nikonhus (F80, F65, F75) fungera med i stort sett alla gamla objektiv med Nikon fattning.


Man kan ju inte jämföra denna relativt överkomliga kamera med F5 och liknande...
 
marcsolberg skrev:

Planerar att fota tex när en skidåkare/snowboardåkare hoppar igenom ett hopp eller liknande. Bildserier som man sätter samman till en enda bild med hela händelseförloppet.