Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G10

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter någon månads användning av G10 så kan jag bara konstatera att det är den bästa kompakten jag använt. Jag var lite orolig för "bruset" men den oron var helt onödig. Min erfarenhet är att just de extra pixlarna gör att varje individuellt "bruspunkt" blir så liten att det inte går att upptäcka i normal användning. Även om bruset syns i 100% i PS så syns de inte i de trycksaker som jag publicerat bilderna i och inte på skärmen i normala upplösningar.
Jag har testat kameran mot LX3 och G7 och det är stor skillnad i praktisk användning.
Den stora "propplösaren" kom i och med Adobe Camera Raw 5.2 så man kan köra Rawbilder på ett rationellt sätt. Jag använder ACR DNG converter och sen CS3.

Jag får känslan av att det inte finns så många som faktiskt köpt kameran som är missnöjda utan det mest är skeptiker som läst internet recensioner.
 
Tja, allt är som bekant relativt. Att ligga kvar med samma prestanda på en uppföljare kan knappast kallas utveckling, så frågan blir väl vilka prestanda man prioriterar högst. Visst kan fler pixlar också ha ett egenvärde, men min gissning är ändå att just i den målgrupp som en kamera som G10 vänder sig till så hade betydligt fler hellre sett förbättrade brusegenskaper och DR än en ökning från 12 till 14 mp.

Möjlighet att göra större förstoringar är knappast att stå stilla i utvecklingen.

Mera vidvinkel är också något som många har önskat. Dock ej jag. Jag har hellre G7:ans och G9:ans längre tele.

G10 har dessutom bättre ergonomi än G7/G9.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.