Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G10

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp nu har vi testat kameran i verkligheten. Dvs utanför Korrekt belysta flaskor, leksaker och färgkort, utan stativ och med riktiga motiv.

Platsen är tipshallen i växjö. Lysrör och gul golvmatta. Hundutställning. Nästan alla bilder tog jag på Iso 400 och runt 1/20s bl2.8 med manuell wb mot en plastpåse på golvet.
Min slutsatts är att dena kameran fått oförtjänt "dåligt" rykte ang bruset. De flesta som har en åsikt har aldrig provat den i verkligheten. Kan säga att min Eos 1D mk2n klarar inte det bättre i vardagen. Det är samma bild den ena är en 100% crop av kamerans original JPEG. Jag är mycket nöjd!
 

Bilagor

  • IMG_0085.jpg
    IMG_0085.jpg
    74 KB · Visningar: 734
  • IMG_0085crop.jpg
    IMG_0085crop.jpg
    62.1 KB · Visningar: 725
En liten kompakt är inte bra nog för att kunna använda bilderna som ev dyker upp. Det problemet hade jag aldrig med kompakter som Olympus XA och Richo Gr1v med film.

Olympus XA, den har jag haft sedan ny, 1980, ger otroligt bra bilder, har varit med på många resor, där jag har mött fotografer med flera systemkameror runt halsen, eventuellt att de fick något skarpare bilder, men troligen inte mycket, iaf, - ja, XA:n har fast vidvinkel på 35mm, en begränsning, men den nackdelen uppväger kamerans lilla format, ett ziggpaket.
En Canon G-modell, med FF bildsensor, fast 45mm optik, mitt önskemål, - bör väl komma inom några år?
 
Jepp nu har vi testat kameran i verkligheten. Dvs utanför Korrekt belysta flaskor, leksaker och färgkort, utan stativ och med riktiga motiv.

Platsen är tipshallen i växjö. Lysrör och gul golvmatta. Hundutställning. Nästan alla bilder tog jag på Iso 400 och runt 1/20s bl2.8 med manuell wb mot en plastpåse på golvet.
Min slutsatts är att dena kameran fått oförtjänt "dåligt" rykte ang bruset. De flesta som har en åsikt har aldrig provat den i verkligheten. Kan säga att min Eos 1D mk2n klarar inte det bättre i vardagen. Det är samma bild den ena är en 100% crop av kamerans original JPEG. Jag är mycket nöjd!


Vad tyckte hunden då?
Exponering på en tid av 1/20 sek?
Det var en lugn hund!

Jag använder en G9:a, den förvånar oxå med sina fina resultat, skärpa/brus, över ISO 400 går jag sällan, vid normalfoto, alltså det som är viktigast.
 
Den typen av hundar är lika tränade som dockor att sitta still när matte och husse ska kamma och fixa...
 
En Canon G-modell, med FF bildsensor, fast 45mm optik, mitt önskemål, - bör väl komma inom några år?
Det håller jag för mycket osannolikt. Däremot kan du nog räkna med en Olympus kompaktkamera med utbytbar optik i Micro-FourThirds-systemet.

Med rätt objektivsortiment är det mycket bättre.
 
.... Men blixen kan vara bra att spara för det är en ganska ljustörstnade liten klump ;)
Testade med 430ex med lightsphere och spiralsladd. E-TTL funkar, ibland...
Vad då ibland, kan du förtydliga vad det innebär?
Jag ser det som en fördel att kunna använda Speedlites på/till den här.
 
Fattar inte heller riktigt vad han menade med ibland. Använder min g10 med ST-E2 trådlös sänkdare och 420ex blixt och det är klockrent. Dock kan man inte som på dslr ställa helt manuella värden på kameran och använda e-ttl utan då måste man också ställa uteffekten på blixten manuellt, i 22 steg från full till 1/128 kraft.

Bra att veta.
 
En G10 med större sensor skulle vara helt perfekt. Vet inte om optiken skulle behöva bli mycket större etc. för en större sensor.
Micro 4/3 verkar riktigt intressant, men kamerorna kommer att ha utstickande objektiv. Det har en viktig poäng med att kameran är nästan plan framtill, annars förlorar man en del av poängen med mindre kamera.
Min 350D är liten men optiken sticker fram så mycket att det blir helt omöjligt att ha den i fickan. Dessutom är den alldeles för liten för bra ergonomi. Varken-eller alltså, inte både-och som jag trodde den skulle vara.
 
Micro 4/3 verkar riktigt intressant, men kamerorna kommer att ha utstickande objektiv. Det har en viktig poäng med att kameran är nästan plan framtill, annars förlorar man en del av poängen med mindre kamera.
Olympus har ett s.k. pannkaksobjektiv (Zuiko Digital 25/2.8) i sitt FourThirds-system. Ett motsvarande Micro-FourThirds-objektiv bör kunna göras ännu mindre.
 
Sorry, läs en post längre upp så fattar du...
Det krävs ingen utstickande optik bara för att sensorn blir större.

/KN
 
Kanske det. Det går nog att göra inskjutbara objektiv i stil med Leica Summicron M 50/2.0, men jag tvivlar på att det är ekonomiskt försvarbart. Jag tror knappast att vi kommer att få se något sådant till Micro-FourThirds.
 
snålt att de inte skickar med handboken på papper ,nu är det bara en liten starthandbok och den stora manualen ligger på cd skiva.

Krånlig manual och en del inställnigar ligger under menu och andra under " func .set" bla RAW inställningen .

Dåligt att man inte kan filma "timelaps" går på de enklare tex 950 is mf
 
Vad då ibland, kan du förtydliga vad det innebär?
Jag ser det som en fördel att kunna använda Speedlites på/till den här.

Har jag påstått att det skulle vara en nackdel?
Med "ibland" menade jag att ljusmätaren i min 30d förmodligen
är bättre eftersom jag fick/får en del missar i G10ans evaluerande ljusmätning.
 
AF-lampa extern blixt?

Hej!
Har nyligen skaffat en G10 med en 430 EX II.
Får inte AF-lampan på blixten att funka. Skall den inte göra det?
Har valt "lampa på" i extern blixt-inställningarna på kameran.
 
Som vanligt levererar DPR idag äntligen den fetaste testen.
26 sidor lång...

http://www.dpreview.com/reviews/canong10/

Känns verkligen sunt att några av 'de stora' på allvar spjärnar emot pixelhysterin. Även om det är fotografiskt vansinne så har det ju länge varit helt rationellt för tillverkarna att offra bildkvaliten för att få skriva högre pixelantal i specar och reklam. Kanske kan det vända med fler vakna recencenter, tänk om vi finge se t.ex. en G11 med färre pixlar än sin föregångare (och givetvis samtidigt med betydligt bättre DR och brusegenskaper) - det vore häftigt!

/Per
 
Man kan se på DXoMarks jämförelse att G10 har ungefär samma prestanda som sin föregångare G9, så de extra pixlarna har tydligen inte medfört någon försämring. Förbättringen är förstås den ökade upplösningsförmågan.
 
Man kan se på DXoMarks jämförelse att G10 har ungefär samma prestanda som sin föregångare G9, så de extra pixlarna har tydligen inte medfört någon försämring. Förbättringen är förstås den ökade upplösningsförmågan.

Tja, allt är som bekant relativt. Att ligga kvar med samma prestanda på en uppföljare kan knappast kallas utveckling, så frågan blir väl vilka prestanda man prioriterar högst. Visst kan fler pixlar också ha ett egenvärde, men min gissning är ändå att just i den målgrupp som en kamera som G10 vänder sig till så hade betydligt fler hellre sett förbättrade brusegenskaper och DR än en ökning från 12 till 14 mp.

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.