Annons

Canon G10

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
I skuggan 5D II har även G10 släppts:
http://www.dpreview.com/news/0809/08091702canon_g10.asp

"Key changes include a new 14.7 megapixel CCD sensor and, more usefully, a new 28-140mm wide zoom and increased screen resolution - plus a DIGIC IV processor. A new top panel layout adds a dedicated AE compensation dial and there's an improved grip, but overall externally the changes are subtle."
 
Och varför måste de fortsätta den vansinniga megapixel jakten? Men annars så ser den väldigt spännande ut.
 
Är det inte synd att sensorns storlek, 1/1.7", är lika liten som på G9?

15MP på en sådan liten yta, hur blir bruset då?
 
Att kunna ställa exponeringskompensationen med en egen ratt till vänster, är helt rätt tänk. Även att ha en ISO inställnings ring utanpå/under lägesvredet är strålande. Denna är gjord av en fotograf.

Patrik
 
15MP på en sådan liten yta, hur blir bruset då?
Om jag har förstått diskussionen i den extremt långa tråden i detta ämne borde det inte påverka bruset negativt. Att man stoppar in fler pixlar på samma yta gör givetvis att bruset per pixel blir högre, men inte bruset "per sensor". I praktiken innebär det alltså att om du gör två lika stora bilder med de båda kamerorna blir bruset samma eller kanske till och med mindre (allt annat lika). Om du däremot tittar på bilderna i 100 procents förstoring på en bildskärm blir förstås bilden med flest pixlar brusigare -- den är ju mer förstorad!
 
Om jag har förstått diskussionen i den extremt långa tråden i detta ämne borde det inte påverka bruset negativt. Att man stoppar in fler pixlar på samma yta gör givetvis att bruset per pixel blir högre, men inte bruset "per sensor". I praktiken innebär det alltså att om du gör två lika stora bilder med de båda kamerorna blir bruset samma eller kanske till och med mindre (allt annat lika). Om du däremot tittar på bilderna i 100 procents förstoring på en bildskärm blir förstås bilden med flest pixlar brusigare -- den är ju mer förstorad!

Sannolikheten att en pixel registrerar brus istället för insamlat ljus ökar ju mindre den är. Det finns därmed en gräns för hur små pixlarna kan vara innan bilden som helhet börjar bli lidande, oavsett vilken storlek den betraktas i. Personligen skulle jag uppskatta om Canon, och alla andra tillverkare för den delen, gav fan i att peta in mer än 10 miljoner pixlar på den här sensorytan. Eftersom diffraktionen begränsar skärpan så fort du bländar ned det minsta finns det ändå knappt några lägen då du kan utnyttja den fulla upplösningen.

Jag hoppas att Olympus/Panasonics satsning på Micro Four Thirds systemet lyckas. Det kan förhoppningsvis kan ge oss bra kameror med hyfsad sensorstorlek och ändå riktigt kompakt format.
 
G10 vs LX3

Någon som har koll på varför inte G10 har HD på video läget? (1280x720@24fps)

G10 verkar super - men faller mot Panasonic LX3 när det gäller optik (f2.0), video med HD läge + vidvinkeln på 24mm som man dessutom kan få till 18mm med ett slimmat orginal(!) tillbehör.

Har inte riktigt koll på om 14mp blir bättre än de 10mp som sitter i LX3 men att G10.ans bara har 0.7fps e ju märkligt med DIGIC 4 - LX3 kommer upp i hyffsade 2.5 fps. (inte Formel 1, men ändå)

LX3 är samma kamera som LEICA D-LUX 4 om jag förstått allt rätt.


/B
 
Sannolikheten att en pixel registrerar brus istället för insamlat ljus ökar ju mindre den är.
Javisst. Det är ju därför jag skriver att "fler pixlar på samma yta gör givetvis att bruset per pixel blir högre, men inte bruset 'per sensor'". Men, som sagt -- detta utreds och diskuteras på ett utmärkt sätt i en annan tråd. Den är visserligen lång, men jag kan ändå rekommendera läsning!
 
Jag hör faktiskt till de som hellre har tele än mer vidvinkel på en kompaktkamera, i alla fall om den skall komplettera min systemkamera. 35 mm räcker utmärkt vid de tillfällen jag tar min G9 då jag inte orkar släpa på systemaren, dvs när jag går ut. Nästan alltid om man går på stan eller någon utomhusaktivitet. När jag behöver vidvinkel är jag inomhus, oftast hemma, och då kan jag ju använda den stora kameran.Visst, vidvinkel i stadsmiljö är väl bra, men likväl, då är det oftast inte så stort mök att ta den stora. Men ut i skog och natur när jag vill ha lite att bära, då är det roligare med 200 mm än 140. Men det är min verklighet, finns säkert andra uppfattningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.