Annons

Canon eso 5 vs Canon eos30/33

Produkter
(logga in för att koppla)

loos

Avslutat medlemskap
Står i valet mellan eso 5 eller eos 30.
För och nackdelar med dessa kameror.
Är någon att föredra framför den andra ?

vet inget om den, men 5:an har väl utgått ur Canons sortiment i Sverige? står inget om den på deras sida längre! (jag använder 33:an)

Det stämmer att den utgått, den kom redan 92 så den har några år på nacken. Har en själv och tycker den är helt underbar. Prestandamässigt så spöar väl 5an eos 30/33 i det mesta tror jag, såsom snabbare filmmatning, 1/8000 som snabbaste slutartid etc. Jag tror ända punkten 30/33an vinner är på autofokuspunkterna som den har 7 av, 5an har bara 5.
Sen är den ju nästan 10 år nyare så autofokusen borde väl vara något snabbare/säkrare, även om 5an är suverän på just autofokusen, och grymt tyst är den också.

Många tycker att 5an känns plastig, så är man kinkig med sånt ska man väl även ta med det i jämförelsen, 30/33an har ju iallafall halva kåpan av metall så den vinner väl på den punkten.

Spelar det ingen roll för dig om grejerna är helt nya eller ej så skulle jag köpa en begagnad 5a, och lägga de sparade pengarna på bra objektiv istället, jag är säker på att båda kamerorna är mycket bra och du kommer bli nöjd vilken du än väljer.
Mvh micke

ljusmätning

Fördelen med en 5:a är att man kan använda spottmätning. den finns inte på 30:an..

har en av var men 5:a trivs jag mer med medans 30:an känns stabbilare saknar dock spottmätningsfunktionen och funderar på att byta ut den mot en 3:a

mvh joakim

Tycker 5:an är oslagbar.
Har 2st själv.

Har provat 30:an men den kändes inte lika stabil handen tyckte jag.

det händer bara någon gång då vi använder 5:an men då använder vi istället Hasselblad.

Niklas.
Alla bilder på min sida är tagen med Canon Eos5.
http://w1.346.telia.com/~u34609110

Som andra har skrivit, 5:an är en gammal kamera som i slutartid och frammatning är snabbare är 30/33. Om det har något värde om man inte är sportfotograf är upp till var och en. Läs gärna FOTOs test av 30:an där man menar att med fler fokuspunkter, bättre AF med motivföljande funktion kan ta bilder som är i princip inte går med 5:an. Dessutom är ljusmätningen bättre på 30:an, bortsett från spotmätningen. Dock går det via customfunktonerna länka utsnittsmätningen till aktiv fokuspunkt.

En begagnad eos5 kan vara ett alternativ till en ny eos30, men inte om man skall lägga samma peng. (5:an finns visserligen inte som ny...)

/Mats

Jag skule valt Eos 30 för att den har E-TTL blixtljusmätning och använder alla zoner för att mäta blixtljuset. Eos 5 har centrumvägdblixtljusmätning vilket innebär att motiet måste vara i mitten.
Mätningen av det befintiga ljuset lär vara aningen bättre på Eos 30. Trots allt är Eos 5 nästan 10 år gammal (prsenterades hösten -92).

Jag har haft 2 st Eos 5, men skulle valt Eos 30 idag. Nu kör jag Eos 3.

Utvecklingen går framåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar