Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos350d eller Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxB

Medlem
Hejsan!

Har på sistone börjat fundera mer å mer på att köpa en digital systemkamera. Har därför läst otroligt mycket här på forumet, och märkt att det finns väldigt många liknande trådar.

Vilken är att föredra? Eos 350d eller Nikon D70?
Jag kommer till en början bara att köpa kameran med kitobjektivet, för att senare köpa ett nytt objektiv.

Jag har också förstått att D70 kitobjektivet (18-70mm) är mycket prisvärt, och skarpare (bättre i övrigt också?) än Canons kitobjektiv. Men Canonen är ju snabbare i uppstart och autofokus, samt mindre?

Vad bör man välja? Någon som kan hjälpa mig :/
I dagens läge så fotograferar jag allt möjligt, allt som faller mig in :) En allround amatör-fotograf är nog vad jag är, hehe :)


Mvh Max, tack på förhnad
 
Dessa generella frågor har jag svårt att se att du inte skulle få svar på om du läser någon av de fnuttielva trådar som redan finns på ämnet.

Som kit sett är D70 (utan s) definitivt mer prisvärd. Ett långt mycket bättre objektiv gör mer för bilderna än 2Mpix extra.

Vad gäller uppstarttiden så har båda två obefintlig uppstarttid. De tester/siffror jag sett har sagt att Canonen är något långsammare i uppstartem, men om det nu är nån skillnad så är den så liten att man kan bortse från den.
AF:en är snabbare på 350D, men på de internationella forumen är det många som klagar på dess träffsäkerhet. Felaktiga kameror eller en designmiss, det tänker jag inte uttala mig om...
 
Stog inför samma val som du gjorde. Jag gick helt enkelt på vad som kändes bäst i min hand och då blev det en D70. Har sett och läst så mycket på olika sider om både D70 och 350D. Mitt beslut över det hela är att båda kamerna är bra och det handlar helt enkelt om vad som känns bäst för dig och din hand ;)
 
Tack för svaren. Jag ska iväg och klämma på båda kamerorna imorgon hade jag tänkt :)
 
Jag har själv haft samma beslutsångest vad gäller dessa två kameror. Vad som slutligen fick mig att bestämma mig för D70 var följande:

På Expert erbjuder dom en D70 med kit-objektiv + en sigma 55-200 teleobjektiv för samma pris som 350D kostar. Sedan kan man kostnadsfritt uppdatera mjukvaran så att den får de nya förbättrade egenskaperna som D70s har.

Dessutom tycker jag D70 är stabilare och skönare att hålla i och verkar ha mer logisk placering på inställningasknappar och menyer.

Att den är lite större tror jag inte kommer ha någon egentlig praktisk betydelse vad gäller smidighet mm.

Mer än så kan jag inte säga eftersom jag får kameran tidigast på tisdag, sen får jag prova på riktigt.

Mvh
Jon
 
Oj Jon, det var ett givande svar!! :) Vilken Expert butik är det du talar om? Gäller det i alla Expert butiker? Vad är det för pris? 8500? Låter som ett otroligt bra erbjudande!

Mvh Max
 
350D går väl att få billigare på andra ställen typ på JME data eller nåt. Jag jämför priserna på Expert. Gå in på www.expert.se så hittar du det under "produkter-foto-Digitalkameror" (eller nåt)
Där hittar du. Det priset som erbjuds där för nämnda kit är 9495kr.
Man kan kanske beställa direkt från nätet. Jag gick till min lokala Expert butik så dom beställde hem den. Dessutom hjälper dom mig med uppdateringen av mjukvaran.

Lycka till.

Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.