Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har starka funderingar på att lägga min slantar på en Canon Eos D60.. delvis för att jag redan har flera objektiv som just passar till Eos serien.. för visst passar Sigma objektiv mm på D60 om de passar på min Eos50?

Är det någon som har en D60 som kan ge lite Ris och ros...?
 
Pirrewirre skrev:
Jag har starka funderingar på att lägga min slantar på en Canon Eos D60.. delvis för att jag redan har flera objektiv som just passar till Eos serien.. för visst passar Sigma objektiv mm på D60 om de passar på min Eos50?

Är det någon som har en D60 som kan ge lite Ris och ros...?

Köp om du har råd! Min fru och jag köpte varsin i början av sommaren. En digital SLR lyfter verkligen fotandet! Systemkamerans flexibilitet kombinerad med digitala fotot fördelar i fråga om snabb feedback, låg löpande kostnad och miljövänligt fotande!

/Janne
 
Hej

Bara att köpa. Helt enig med Jan.


Det finns bra program för en billig penning för efterbearbetning också.

De problem som finns är kontrollerbara.
 
Hej

Jag tror man inte inser det. Vad du än gör, installera INGA Canonprogram i datorn.

Ladda ner Brezebrowser, installera demon, då får du installerat Canons DLL:er

Har du inte extern compactflashläsare, ladda ner downloadern.

BB har filter för brus, kan justera färger mm.

Kör man sedan Tumbsplus som arkiv (den han hantera CRW filer) så är man lång bit på väg.

OBS kör råfiler (CRW) om du har minnen för det, det är mycket lättare att rädda misstag då (vitbalans, underexponering mm), så rå är inte bara en fråga om förstörande komprimering.

Roine
 
Senast ändrad:
Hej

Frågan om rios och ros ställedes ju för nån dag sedan.

Om du orkar och har lust, bläddra bland mina bilder här eller på www.roine.nu

Köp, Du kommer inte att ångra dig, det lovar jag.

Roine
 
Roine, hur gör man med en D60 i ex. Grekland? Man släpper ju den inte gärna med blicken, men hur löser man det i praktiken? Jag tänkte då främst på hur man slipper få den stulen...
Jag vet...i Grekland finns inte många tjuvar, men ändå.
Jag skulle kanske ta ett analogt(billigare) hus med mig istället och ett par bra gluggar.
 
Hej Mats

Jag använder taktiken att då jag kommer till en ort så köper jag en enkel ryggsäck som alla tycks ha till sina prylar, dvs en i strandshopparna och bär prylarna i den.

I Grekland / usa hade jag dock en Lowe Pro micro trakker 200

Den är rätt diskret och liten. Tog enbart fram kameran då jag skulle fota. Jag åker ju till tursitorterna för att få en billig resa och boende, sedna är jag aldrig på stranden utan knallar runt 6-10 timmar om dan i staden eller tar utflytsresor med resebolagen till de mål som erbjuds, alltd finns det nått att övningsfota på.

USA (Hollywood) var inte att leka med, lämnade man huvudgatan såg man mycket som gjorde att man återvände till huvudgatan blixtsnabbt.
 
Jag har ingen själv. Men den står högt upp på önskelistan.

Jag arbetar i ett fotolabb och många av våra yrkeskunder har skaffat sig D60. Det blir helt underbara kopior från D60:ian. Man får känslan av mellanformatskvallité.

Hur den är att arbeta med vet jag inte, men du behöver inte vara tveksam över bilderna den levererar.
 
Hej Fredrik

Nej, stora delar är tagna med en D30, en liten andel med Digital Ixus och scannade dior.

Alla bilder ovanför 2.1Mpixelgruppen är D60, de flesta under det är D30.
Tenneriffa med delfiner är scannade dior med en Minolta Scan dual.



Roine


fredde-w skrev:


Har du tagit alla bilderna med en D60?
 
har du någorlunda krav på autofokusen, att den ska vara hyfsat bra på saker som rör sig snabbt eller sakta så bör du testa en och kolla på bilderna i datorn före du köper en..

om man glömmer autofokusen så är kameran underbar på det mesta, speciellt bildkvalitén!
 
Hej Herman

Har du testat autofocusen själv i de situationerna?

Jag har förmånen att ha Gälleråsens motorbana här i närheten och har fotat ett 1000 tal bilder på bilar och motorcyklar där och har endast ett fåtal med fokusproblem (tex utebliven bild pga att den inte låser eller skärpa pga felfokus).

Det finns ett stort antal bilder på min hemsida att beskåda därifrån och från gokartbanor.

Autofocusen har aldrig varit ett problem om man lär sig hur den fungerar (tex alltid centrumfokus, fokucera i förväg osv) så länge det är ordentligt ljust.

Objektivet spelar här en avgörande roll för hastigheten och förmågan.

Däremot är den ett klart problem i lite mörkare utrymmen eller med difus kontrast, då är det inte att leka med.

Dock är focusen helt i klass med vanliga systemkameror, men långt ifrån det man får i motsvarande proffskameror.

DVS betrakata D60 och tex D100 som en digital EOS300 eller F80 så har man referensen klart för sig.

det är ingen highend, de heter 1D och 1DX osv för respektive märke.

Såg i foto att det egentligen inte var nån skillnad i nån avgöande punkt mellan D60 och D100 från Nikon, lite + och lite minus var och varannan gång.

Dock verkar trejepartarna stötta Canons filer bättre då rykten säger att Nikon inte avser att lämna ut API:erna till tex BreezeSys osv. Hoppas detta är fel för Er som valt Nikonvägen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.