ANNONS
Annons

Canon Eos D60

Produkter
(logga in för att koppla)
hejsan
jomenvisst, jag fotar bland annat för en skotersajt, fotbollsmatcher m.m. Har kört med D30 i ett drygt år, sedan med D60 i ett par månader. Då med fina gluggar typ, 70-200/2.8, 300/4IS, 85/1.8, mfl. Tycker att autofokusen är som ett lotto. Det som är mest irriterande är att bilden kan se ok ut på displayen, sen när man kommer hem så är t.ex. fotbollsspelaren en meter framför skärpan .. hur kul är det?
Skotrar fungerar rätt hyfsat, kanske har kunnat spara 1/3 av bilderna där fokus varit ok, men den låser fokuseringen på tok för långsamt för att hänga med snabba saker.
Har uteslutande kört med mittensensorn på autofokusen.

Fick ett bra tillfälle att köpa en 1D vilken jag inte har ångrat en sekund att jag köpte, trots att D60 har bättre färgåtergivning o bildkvalitét.

AF:en på D30/D60 fungerar OK för statiska föremål, men testa en eos3/1v/1d så förstår du hur det ska vara :)

Om man ska försöka sälja bilder går det inte ha en kamera vars autofokus sätter stopp för kreativiteten och garantin av en bra fokuserad bild.
 
Hej Herman

Helt enig. Som jag skrev så är ju D30/D60 lowend i denna klassen, så nått mer får man för pengarna när man kliver upp i priset.

Men du skriver ju själv att du har problem med sörliga föremål och föredrar statiska.

Jag tror du är för generalliseranade, fotboll och skoter har en dimension till, rörelsen hos "offret" är inte förutsägbar på samma sätt som tex en bil eller motorcykel, där kan du nog finna en avgörande skillnad. Både du och "offret" måste hela tiden parrera och byta rikning plötsligt, det kan någ förvirra samt att du antagligen inte klarar av att hålla fokuspunkten på "offret". En 1D är ju då en dröm med sin snabbhet och fler autofokuspunkter.


Men sammantaget är ändå svaret på autofokus bra/dåligt ändå inte annat än en fråga om var man placerar sig prismässigt på den digitala skalan.

Många dömmer ut tex D60:n pga att en 30 000:- kamera börde fokucera i klass med tex 1v som "bara" kostar ca 20 000:- medan jag anser att man skall jämföra med en eos 3000 ev en 300 då de är lowend i den skalan.

Till detaljerna:
1. Displayen är märkligt dåligt utnyttjad, på en Olympus 2100uz kan man zooma en bild i flera steg, inte här inte, två lägen som inte ger nämnvärda möjligheter till utvärdering.

Ang om man säljer eller inte tror jag man ändå vill ha en bra bild.

Roine
 
självklart vill man ha en bra bild. Vad jag menade/sa var att man inte ville vara osäker på om autofokusen låg korrekt när man trodde man knäppt en "bra" bild.

Angående fokuseringen som du beskriver så håller jag inte med...
Tänk dig en skoter som kommer och kör rakt mot dig från låt säga 100m avstånd i ca 30km/h, busenkelt att hålla endast mittensensorn på den, men autofokusen fixar inte att följa den på ett bra sätt, punkt. Varannan bild kanske är oskarp pga att skärpan ligger framför/bakom motivet.

Man behöver inte jämföra mellan kameror typ att D60 som kostar 30k+ har mycket sämre AF än 1v som kostar 20k.
Det bara är så att autofokusen inte är bra på sånt som rör sig. Inte bra alls.

På 1D kan man inte zooma alls på displayen :]
 
Hej Herman

Som jag sa, bra eller inte bra är ett relativt begrepp, så vi är nog inte helt överens om vad som menas med bra tror jag. Det vi strider om är nog referensen "bra" tror jag?! Enig?


Jag förstår fortfarande inte hur du kan få detta fenomen (så stor utskrotningsgrad pga oskärpa), jag tror dig, men vad är fel?

Dock är de större kamerona betydligt snabbare på att få in focus etc och har antagligen bättre precision.

Hoppas du kör AI servo då saker rör sig, men det förutsätter jag. Jag följer alltid bilen (saken) ett kort tag med AI:n innan jag tar bilden i de bilder enligt nedan.

http://www.roine.nu/g2000/index.htm

Finns ett antal bilder, ingen av bilarna där rör sig under 70km/h. Volovbilarna antagligen inte under 100km/h.

Jag har inte en enda oskarp bild från denna tävling, tog 304 bilder, dock inte alla på bilar, så räkna bort ett 30 tal.
 
hej :)
självklart har alla en egen definition av bra.

mm givetvis använder jag ai-servo af när så är lämpligt, man lär sig ju använda den eftersom, det som fungerade bäst på D30/D60 för mig var att halvtrycka ofta på avtryckaren när man körde med ai-servo för att få autofokusen att fungera så bra som möjligt, istället för att enbart hålla inne knappen halvt nedtryckt.

Möjligt att AF fungerar bättre på dina motiv :)
 
Hej igen

Man skapar nog en egen lite värld tror jag.

Har dock fotat stillastående bilar idag i höstlöven.

Ha en trevlig helg

Roine
 
tack för tipsen!

Tack alla som tog sig tid och svara på mitt inlägg ,,,
'
Nu har jag köpt en D60 med ett microdrive 1Gb.. Lustigt hur prylar kan få en att må så bra...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.