Annons

Canon eos D60

Produkter
(logga in för att koppla)

P-mic

Medlem
Hej!
Är det någon som har något att förtälja om den nya Eos D60? Var inne på att köpa D30 men har avvaktat tills att D60 kom ut. Är den bättre än D30 eller är det bara upplösningen som blivit bättre. Håller den vad canon lovat?
MVH Patrik PIN
 
D30 är väldigt bra, men D60 är bättre än vad någon vågat hoppats på. Det är i princip identiska kamerahus och skillnaderna är inte så stora egentligen. Har man råd köper man nog en D60 men en beg. D30 är egentligen ett rikgigt bra köp.(15-19kkr)

De tre främsta anledningarna till att jag ska köpa en D60 istället för en D30 är :
1) Dubbla upplösningen är förstås trevligt. Det går att skriva ut bilder i format A3 med extremt hög kvalitet. D30 är förstås inte riktigt lika bra.
2) D60 har bättre mjuk (och hård?)-vara som flushar buffertminnet till kortet smartare. Vid sport/porträttfoto riskerar man sällan att kameran "hugger" fast och att den låser. Det är alltid otroligt irriterande.
3) Jag har råd...:D

Det finns förstås en hel rad små förbättringar. Du kan läsa mer på bl.a. www.dpreview.com
 
Har använt D30 en del, och det enda jag kan invända mot är autofokusen som inte är något vidare. Bildkvaliteten på de testbilder jag sett från D60 i oberoende tester är mycket imponerande. Gå in på Dpreview som linmajon säjer och ladda ner några exempel.

Väntar dock på D100. Men det beror ju på att jag redan kör Nikon;-)
 
Objektivet

En kanske lite dum fråga,
jag är intresserad att införskaffa en canon D60 men hur är det då med objektivet är den utbytbar och att man kan utnyttja exempelvis andra eos objektiv ?
 
Objektiven till D60 är utbytbara så de vanliga eos-objektiven kan användas, men det finns en s.k focal length multiplier på 1,6 vilket effektivt förlänger brännviden med 60%. En fast 18 mm vidvinkel förvandlas exempelvis till ca 29 mm.

För att kunna utnyttja D60:en bör billiga gluggar helst undvikas.

Se mer på http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/ för övriga detaljer.
 
Ja, sensorn är mindre än ett 24x36mm negativ, så man måste ha vidvinkligare objektiv för att få samma utsnitt. Det innebär också att man bör använda så högklassig optik man har råd med för bästa resultat, och skillnaden är STOR. Skam vore väl det att sätta gluggar för 2000:- på en D60 för 32000:-...
 
32.000?

32.000kr? Var köpte du din D60? Själv kommer jag nog köpa den i från han som direkt importerar från USA. Har någon handlat av honom?MVH PIN
 
Re: 32.000?

PIN skrev:
32.000kr? Var köpte du din D60? Själv kommer jag nog köpa den i från han som direkt importerar från USA. Har någon handlat av honom?MVH PIN
Priset var ett EXEMPEL. I USA kostar den 22900:-. Canons riktpris i Svedala är 35000:-. Du har hela skalan däremellan. Bara att välja...
Själv åker jag nog till N.Y. och köper en i höst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.