Har nu kört piratbatteri från fotofyndet några dagar. Känns.. "helt ok" änsålänge..
Kom hem 57% laddat. Slängde i det i originalladdaren i ca 10 min, bara för att se om den tog laddning. Orange lampa lös, skönt tänkte jag. Sätter i det i kameran och avläser 85%. Bra! tillbaka till laddaren och helt plötsligt lyser den grönt som att den är fulladdad??
Meckar med att dra ur kontakter 1-2 ggr, och lämnar den sedan över natten fastän den lyser grön. På morgonen visar den iaf 100%.
Tillsammans med ett piratgrepp som jag fått hem några dagar tidigare, visar iaf Battery Info att den drar ungefär jämnt med originalet. Ger det några dagar till innan jag har bestämt mig fullt ut.
Nu har jag inte känt på originalgreppet, men det här som kom hem gick totalt på ca 300kr inkl frakt. (löjligt lågt för att inte testa). Det känns någorlunda plastigt på sina ställen, och passformen på ena sidan tycker jag kunde ha varit bättre. Dock ger det mig vertikalläget och övergripande känns det bra i kvaliteten. Och alla knappar funkar.. fortfarande!
Totalt har det gått på ca 550kr för ett batterigrepp och ett batteri av pirat. Det kan tyckas sniket för en såpass dyr kamera (ni kommer tycka jag är mer sniken när jag säger att jag köpte den på rajalakampanjen 10k för huset) men det är helt ok grejer jag fått för pengarna. Änsålänge!
När vi pratar totala livslängden osv, vågar jag inte ge några uttalanden, men om det är någon som känner för att testa, så tror jag inte ni ska vara rädda för att köra en piratversion. Även om det såklart inte gynnar Canon, vilket jag i samma veva känner mig lite kluven till.. :/