Annons

Canon EOS 7D

Ja det är ju för att det är så höga marginaler som det knappt finns fotobutiker kvar då eller hur tänkte du nu. Kul med folk som pratar om något dom har noll koll på........ Marginalerna på Hus och optiker ligger runt 5-10% så roffarmentaliteten kan du nog glömma rätt snabbt.

Om handlaren har så mager marginal, vem tar pengarna? Är det importören som roffar så får man väl hitta alternativa leveransvägar, ev i samarbete med andra. Missförstå mig inte, jag har inte ett horn i sidan till den svenska fotobranschen men om jag kan spara på priset så räcker pengarna till mer fotoutrustning. Vill jag inte dra egen nytta av marknadsekonomins fördelar så skulle jag hellre skänka till rädda barnen än skänka till svenska handlare för att vara bussig.
 
Om handlaren har så mager marginal, vem tar pengarna? Är det importören som roffar så får man väl hitta alternativa leveransvägar, ev i samarbete med andra. Missförstå mig inte, jag har inte ett horn i sidan till den svenska fotobranschen men om jag kan spara på priset så räcker pengarna till mer fotoutrustning. Vill jag inte dra egen nytta av marknadsekonomins fördelar så skulle jag hellre skänka till rädda barnen än skänka till svenska handlare för att vara bussig.

Ja det är inte handlarna som tar pengarna vilket fall kan jag lova. Sen är det alltid så att du kommer hitta billigare utomlands, gäller allt även kläder och vad du än ska köpa men detta är väldigt off topic så vi kan släppa det här men det är ju bra om du köper så och skänker mellanskillnaden till rädda barnen.
 
...Höll på att skriva ett utländskt ord för kreatursexkrement när jag insåg det opassande i ordvalet. Nej jag tror det är svammel för att avskräcka läsaren från se alternativ till
de hutlösa priserna i Sverige.

Det är nog bra ifall du fortsätter tro på dig själv. Läs de garantivillkor som gäller för den butik du köpt den i, titta under FAQ. Har du några egna intressanta idéer varför dom säger att du ska skicka kameran till dom vid reklamation? Att de gärna vill ha lite extra administration?

Kolla på ebay.uk, där kan du hitta massor av 7D-hus för 950-999 pund. Alla nya, alla med två års garanti - bara du vid ev. reklamation skickar tillbaka den till de Hong Kong firmor dom kommit från. Ofta inkluderas returporto och inte bara det, flera "free gifts". Bra va? Verkar som du kunnat spara ytterligare en tusenlapp.
 
... samtidigt så visade också senaste försälningssiffrorna vad det gäller SLR i Sverige att Nikon säljer betydligt mycket mer än exv vad Canon gör.

Skulle du kunna visa lite seriös statistik på hur det ligger till i de olika segmenten?
Är lite nyfiken på hur mycket "betydligt" är och för vilka kameramodeller.
 
Enl de 2 ÅF jag anlitar mest ligger det till så att Nikon ökat t i förhållande till Canon (proportionellt sett) i främst instegs- och prosortimentet. Bara två utsagor (utan diagram eller siffror). Många som går från kompakt till dslr väljer Nikon i högre utsträckning än tidigare. Och vad gäller prosegmentet räcker det med att veta att ett antal bildbyråer frångått Canon till förmån för Nikon.

Enl ÅF har kurvan visat en stigande trend som inleddes för c:a 2 år sedan.

Vad gäller kompakter är det oerhört stor spridning mellan alla tillverkare, enl samma sagesmän.
 
Finns det fler segment än insteg och pro? Räknar du sånt som 40D/50D/7D/5D Mark II som nåt mellanting? Eller bara 50D?

www.Cyberphoto.se visar dessa siffror när man öppnar sidan med systemkameror:

Mest sålda senaste månaden
1. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G I...
2. Canon EOS 7D hus
3. Nikon D5000 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5...
4. Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
5. Nikon D5000 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5...
6. Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
7. Canon EOS 5D Mark II hus
8. Nikon D300s hus
9. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
10. Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 ...

Vet inte hur deras kunder speglar Sveriges genomsnitt, men hos dem ligger Nikon över för instegsmodeller och Canon för mer avancerade. Om de som köper instegsmodellerna blir märkestrogna, får Canon på sikt än större problem.
 
Skulle du kunna visa lite seriös statistik på hur det ligger till i de olika segmenten?
Är lite nyfiken på hur mycket "betydligt" är och för vilka kameramodeller.

vill du ha statistik så vänd dig till undersökningsföretagen.
jag har ingen statistik på hur det ser ut i de olika segmenten bara % andelar över sålda slr kameror i Sverige

vad det gäller kompaktkameror så var Nikon COOLPIX S220 den mest sålda i Europa under 2009 med 740000ex
 
Senast ändrad:
Finns det fler segment än insteg och pro? Räknar du sånt som 40D/50D/7D/5D Mark II som nåt mellanting? Eller bara 50D?

Jag har slutat räkna och indela dslr i de, i mitt tycke, lite löljiga kategorierna a/ insteg, b/ semipro och c/ pro, men ÅF, testsajter, fototidningar m fl kategoriserar dem så.

Så jag återgav endast vad ÅF sade. Själv anser jag att om en kamera genererar inkomst till en yrkesfotograf så är den kameran att betrakta som en yrkeskamera. Jag vet inte hur man utför ett halvt yrke. Kanske är som när byggmästaren och hantverkarna bygger ett halvt bostadshus, bara för hade en semihammare. En instegshammare är kanske en sådan med bara skaft:):).

Så en mobiltelefonkamera eller en D3x/1DsMkIII kan vara lika mycket "pro".

Hursomhelst tror jag inte det är någon överdrift att Nikon sedan några år tillbaks ökat sina marknadsandelar ganska mycket på dslr-marknaden. Märks ganska tydligt i Sverige i alla fall.

Att du och jag bor i Småland och använder Canon ändrar nog inte på det.

Frid//L

PS. Nu kommer snart sommaren. Då flyttar jag tillbaks till Sjöhagen igen. Du är välkommen att avlägga en visit och plåta de där arkitektoniska mästerverken som ligger vid stranden. DS
 
www.Cyberphoto.se visar dessa siffror när man öppnar sidan med systemkameror:

Mest sålda senaste månaden
1. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G I...
2. Canon EOS 7D hus
3. Nikon D5000 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5...
4. Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
5. Nikon D5000 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5...
6. Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
7. Canon EOS 5D Mark II hus
8. Nikon D300s hus
9. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
10. Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 ...

Vet inte hur deras kunder speglar Sveriges genomsnitt, men hos dem ligger Nikon över för instegsmodeller och Canon för mer avancerade. Om de som köper instegsmodellerna blir märkestrogna, får Canon på sikt än större problem.

Skulle tro att Canons sprittnya 550D kommer återta en hel del kunder, priset sjunker på denna modell under sommaren som brukligt, (Se 7D) dom så populära paketen med en längre zoom lockar förstagångsköparen rejält. tror att 7D-modellen uppfattas som för avancerad för gemene man, och köps av dom som redan har en bättre optikpark hemma.
 
Ett av Canons problem med "instegsmodellerns" kan ju vara Toys ´R Us känslan i husen.
1000/450/500/550D känns alla som leksaker. Det är först på 50D som man får känslan av en "riktig" kamera..
Utan att ha jämfört alltför mycket så vill Jag påstå att denna "riktiga" känsla kommer lägre ner i Nikons sortiment. En känsla som kanske inte påverkar bildkvalitet eller handhavande alls, men som hos Nikon ger ett intryck av "en kamera att växa med".

Jag själv var ganska missnöjd med känslan i min 450D och tittade efter en annan kamera. Valet stod mellan 550D och 7D, då de funktionsmässigt har de Jag sökte. 550D föll bort pga känslan. Jag var alltså villig att betala det dubbla för en 7a, något som Jag inte tror är särskilt vanligt. Då tittar man nog hellre mot Nikon?
 
På tal om marginaler; När Jag köpte min 7D med batterigrepp så fick Jag en glimt av datorskärmen. BG-E7 som kostade 1790 hade butiken -8% i marginal på, dvs de ger ca 1550kr in för det.

Jag jobbar själv inom handel och de som tror att butiker ALLTID tjänar på ALLA varor, tror fel.
Kampanjvaror ligger många gånger på minusmarginaler och en del varusegment ligger konstant där eller på väldigt låga marginaler.
Handeln har själv sett till att "döda" en del produkter genom att man under åren konstant har pumpat dessa i kampanjer och följden har blivit att konsumenterna har vant sig vid de (för) låga priserna.
 
Skulle det vara annorlunda med kamerahuset? Tvivlar på det.

Jo, faktiskt.

Canon har internationell garanti på sina objektiv.
På husen är Canons egen garanti inte internationell.
Finns beskrivet Canons dokument om deras garantier.

(Läste på själv när jag övervägde att importera både objektiv och hus).
 
På tal om marginaler; När Jag köpte min 7D med batterigrepp så fick Jag en glimt av datorskärmen. BG-E7 som kostade 1790 hade butiken -8% i marginal på, dvs de ger ca 1550kr in för det.

Jag jobbar själv inom handel och de som tror att butiker ALLTID tjänar på ALLA varor, tror fel.
Kampanjvaror ligger många gånger på minusmarginaler och en del varusegment ligger konstant där eller på väldigt låga marginaler.
Handeln har själv sett till att "döda" en del produkter genom att man under åren konstant har pumpat dessa i kampanjer och följden har blivit att konsumenterna har vant sig vid de (för) låga priserna.

Marginalerna som "visas" i butikernas datorer är inte alltid vad det ser ut att vara även om skillnaderna inte är så stora. I alla fall var det så på min tid.

Varje produkt har sitt eget inköpspris baserat på dagskursen den dagen då priset slogsfast/prylen levererades. Det betyder att två identiska prylar på lagret faktiskt kan ha olika inköpspriser beroende på olika leveransdatum. Inpriset och därmed marginalen som visas på säljarnas datorer var dessutom satt utifrån andra värden än rent inköpspris. Dvs den som knappar in värdet väljer själv att visa vad det skall stå.

När jag arbetade i butiksledet så hade vi 18-25% (synlig) marginal på TV apprater och 40-50% på stereo. Kameror sålde vi inte alls. I verkligheten var marginalen 10-15% högre men det var alltså "osynligt" för oss säljare
 
Är 7D värd pengarna?

Hej! Har försökt tillgodogöra mig denna tråd men 240 sidor är mycket läsning...

Många här har EOS 7D och ganska många har eller har haft EOS 40D/50D jag undrar helt enkelt: Vad är bättre med EOS 7D. Hade spanat in den men har bara hållit i den som hastigast. Jag har sett 50D än mindre...

Just nu får man tag på en ny 50D för ca 7 000 kr och 7D för ca 14 000 kr, är det värt det? Ja jag vet det är upp till var och en, men får man så mycket bättre kamera för det? Köper man en EOS 50D för man ju liksom 7 000 "över" till ett riktigt bra objektiv.

Har hittills bara fotat analogt när det gäller systemkameror... vill ha en kamera som ger bra resultat till vettigt pris... hade som sagt spanat in 7D men nu har ju 50D sjunkit en del i pris.. dock har den inte filmfunktion vilket jag tycker hade varit en kul men inte helt nödvändig finess... däremot så vill jag ha en kamera som ger bra resultat när det gäller färger och kontrast även vid lite mörkare situationer. Samt att den ger bilder som går att förstora och som är skarpa (hänger på optiken också).

Fotar allt från insketer och blommor till folk, djur och natur. Från smått till stort
 
... får man så mycket bättre kamera för det? Köper man en EOS 50D för man ju liksom 7 000 "över" till ett riktigt bra objektiv.

Nej, rent krasst får du inte 7000 kr bättre bilder av insekter, blommor och folk. Titta gärna även på 550D som ger ung samma bildkvalitet, och som även har filmfunktion.

7D är mer för sport och fåglar och/eller tuffa förhållanden. Med mina användningsområden och värderingar så är 7D det perfekta valet, men allt beror ju på ändamålet och vilka värderingar man har, så andra personer kan mycket väl komma fram till annan slutsats.

Generellt sett är val av objektiv egentligen mycket viktigare än val av hus.

/Harald
 
[..]
Just nu får man tag på en ny 50D för ca 7 000 kr och 7D för ca 14 000 kr, är det värt det? Ja jag vet det är upp till var och en, men får man så mycket bättre kamera för det? Köper man en EOS 50D för man ju liksom 7 000 "över" till ett riktigt bra objektiv.

Har du råd med 7D och dessutom en bra glugg tilll den, så lär du inte ångra dig. Har du inte det, så vore det nog bättre att lägga de 7000 du får "över" på bra objektiv istället för att behöva snåla på optiken. Jag tror inte heller 7D är dubbelt så bra som 50D.
 
Om den är värd merkosnaden kan man bara svara på själv. I mitt fall så är Jag VÄLDIGT nöjd med känslan i 7D och väldigt missnöjd med den i min 450D. Sen presterar de väl inte ljusår ifrån varandra om man ska vara ärlig.

MEN, jag trivs mkt bra med 7D och det ska man inte förringa.

Att Jag inte tittade på 50D beror på att batterigreppet inte är särskilt integrerat, nåt som Jag tycker påverkar känslan.
 
Marginalerna som "visas" i butikernas datorer är inte alltid vad det ser ut att vara även om skillnaderna inte är så stora. I alla fall var det så på min tid.

Varje produkt har sitt eget inköpspris baserat på dagskursen den dagen då priset slogsfast/prylen levererades. Det betyder att två identiska prylar på lagret faktiskt kan ha olika inköpspriser beroende på olika leveransdatum. Inpriset och därmed marginalen som visas på säljarnas datorer var dessutom satt utifrån andra värden än rent inköpspris. Dvs den som knappar in värdet väljer själv att visa vad det skall stå.

När jag arbetade i butiksledet så hade vi 18-25% (synlig) marginal på TV apprater och 40-50% på stereo. Kameror sålde vi inte alls. I verkligheten var marginalen 10-15% högre men det var alltså "osynligt" för oss säljare

Ja då var det väldigt länge sen du jobbade i butik Mankan. För 10 år sen var marginalen på TV/Video kanske 25% idag kan jag säga att dom stora kedjorna jobbar med ca 5-10% marginal på tv och detsamma gäller nog kameror och optik. Många av priserna som idag visas på prisjakt på tex 5D MKII är under inköpspris. Nu är detta iofs väldigt off topic men iaf är det så det ser ut.
 
Ja då var det väldigt länge sen du jobbade i butik Mankan. För 10 år sen var marginalen på TV/Video kanske 25% idag kan jag säga att dom stora kedjorna jobbar med ca 5-10% marginal på tv och detsamma gäller nog kameror och optik. Många av priserna som idag visas på prisjakt på tex 5D MKII är under inköpspris. Nu är detta iofs väldigt off topic men iaf är det så det ser ut.

Kan vara så att efter en tid avtar efterfrågan, vilket är mycket vanligt bland många varor, dom hamnar i en form av stiltje, och för att åter få fart sänks priserna, trots den globala finanskrisen utvecklar Canon superkameran 7D och Mark 4:an det kan man kalla ett starkt företag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.