Efter att ha använt 2 st 7d så är jag inte imponerad (om du vill kalla dig pixelambassadör är det helt OK)
Jag vill hellre se den rejäla skiladen mellan d300s och 7d, och det tänker jag ta reda på själv.
Det är själva andemeningen i vad jag skrev tidigare. Jag vill också ta reda på det själv.
Har tröttnat på tabeller och även slarvigt genomförda tester i såväl diverse fotomagasin och på nätsajter.
Det finns förvisso bra tester på nätet och i en del fotoblaskor, men personligen tycker jag att vi i många trådar här på FS verkar komma närmare sanningen genom att utbyta erfarenheter och illustrera med bildexempel.
Alltför många gånger har jag genom åren gått på vad som skrivits på testsajter, även etablerade och funnit en helt annan sanning när jag haft den aktuella kameran i min hand.
Och det har hänt enligt tvåvägsprincipen. En kamera som haussats har visat sig vara medioker och en annan som mer eller mindre sågats har visat sig vara riktigt bra.
Jag ser möjligtvis Dx0 som en fingervisning, men som du vet vid det här laget så tror jag numera endast på det jag ser.
Givetvis har resultatavvikelserna mycket att göra med ens personliga sätt att exponera, hantera rawkonverterare etc.
Att Leif Bength står för sitt axiom och konsekvent förespråkar fler pixlar tycker jag är bra eftersom det visar på hans sätt att resonera och få fram bilder på det sätt han anser passar bäst för honom. Det är sunt. Därmed inte sagt att jag håller med honom i allt. Tvärtom så förespråkar jag en mer restriktiv linje vad gäller pixelantal och tror stenhårt på att utgångspunkten ska vara kvalitet per pixel.
Eftersom du syns på FS igen antar jag logiskt att att du inte blev uppäten under Afrikaresan. Välkommen hem!
Lennart