Men ingen är väl förvånad över att 5DMkII producerar renare bilder än 7D? Ska jag vara ärlig hade jag hellre sett mer jämförelser mellan D300 och 50D eftersom jag själv saknar det mesta av den stundtals fenomenala bildanalyskompetens som visas här i jämförelserna mellan 7D och MkII. I de delar jag förstår vill säga.
Men jag tycker man ska notera (som flera ggr nämnts) att ifall man skulle sätta in en FF sensor i en kommande 5D med 7Ds pixeltäthet skulle den ha 48MP. Och framförallt omvänt, för att en crop ska få samma densitet som 5DMkII så får den bara ha 8MP. 7D har som bekant 18. Bayerfilter, rawkonverterare, kanal- och signalbehandling osv bleknar väl i jämförelse med pixeldensitet, annars har jag missat något centralt (?).
Om en 5D MkII skulle ha samma pixeldensitet som en PhaseOne med 22MP-bakstycket (4.5x6cm sensor) så får den bara ha 7MP för att pixeldensiteten ska bli samma. Och den har som bekant 21MP. Även gamla fina 5D har alldeles för många MP eftersom den har 12. I ett helt annat hypotetiskt forum så skulle 5DMkIII (mark TRE) brädas av en PhaseOne/22 (eller nån Hasselbladare). Antagligen kommer MkIII kunna uppvisa en viss upplösningsfördel vid basISO men samtidigt uppvisa oacceptabelt brus vid sämre ljusförhållanden. Eller?
Skulle croppen 7D nått upp till 5DMkII's standard vore det nästan otroligt. Om G11 hade brädat 50D på högISO hade fotovärlden blivit lika förvånad. Även om sensorerna utvecklas hela tiden så är de 12 mån som gått sedan MkII:an lanserades för korta för att crop ska komma ikapp "old-school"-FF.
För dom som tror det här är ironi så glöm det. Jag har läst tråden med stort intresse och är alltid speciellt glad över bildexempel (tack Risedal/Aspman et.al). Men det är inte äpplen mot äpplen när 7D jämförs med MkII, lika lite som om MkII hade jämförts med PhaseOne. Om jag har tolkat alla intressanta inlägg rätt så är 7D en förbannat bra (crop)kamera, antagligen den bästa just nu. Sensorn är fenomenal (så bra att den fått undergå jämförelser med en FF [!]) och featuremässigt är den svårslagen, inte minst pga av sin avancerade AF och fps. Om man nu har dom kraven/önskemålen. 5DMkIIs AF är undermålig i sammanhanget men såklart räcker den för de flesta behov långt från sport och flygande fåglar. Sitter barnet eller fågeln still så tar MkII:an en bättre bild än 7D, men rör något på sig kan 7D ha en fördel som kan göra den till det enda möjliga valet.
Frågan är var acceptabel bildkvalitet är. Som slutkläm kan man väl konstatera att världen väntar fortfarande på sensorn som möjliggör blixt- och bruslös bröllopsfotografi med slutartider på 1/250s och kortare. Det är inget som FF klarar och än mindre crop. PhaseOne är närmare men inte i mål.