ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Tittar man på en 100isofil och himmel så ser kanalerna lite orena ut.
Jag väntar spänt på vad Sheehy kommer fram till, han anser att höga iso är kamerans styrka med tanke på de olika sorters brus som dominerar vid olika exponeringar, lågiso, högiso.

angående upplösningen så säger den gode Sheehy nu så här, it takes lots of skill and luck, and a very sharp lens, to get sharp pixel-level detail at with 18MP on an APS-C sensor.

De resultat jag får med 5dmk2 vad det gäller upplösning och minimalt med brus högt upp i isoskalan kan jag inte erhålla från 7d i lägsta iso pga oroligt brus i både grön och röd kanal. Grön kanal nedan.

OBS detta är mina personliga anmärkningar efter att ha använt två exemlar av 7d och jämfört kameran med 5dmk2 som inte kan anses vara rättvist då 5dmk2 har en 2.5 ggr större sensor och högre upplösning.Men mitt val blev till slut att jag fortsättningsvis kommer att använda mina 5dmk2 till det jag fotograferar.

7d fördelar jämfört med 5dmk2 vad det gäller flertal punkter, snabbhet, AF osv uppväger inte 5dmk2 bildmässiga fördelar
 

Bilagor

  • grön.jpg
    grön.jpg
    16.6 KB · Visningar: 444
Jag har tittat på bilder som några av 7D ägarna här på sidan har lagt upp och några biler jag tittat på ser ju ruskigt bra ut i mina ögon, men är det så att det skall värsting optik och stativ/ärtpåse för att få till bra biler ??

Frågan är alltså om det är en bra kamer eller inte, bättre eller sämre än en 50D ???
Eller är det i jämnförelse med en 5DmII som det "inte" ser okej ut ?

Mvh // Kristoffer
 
Det borde gå vid basiso att få jämförbar bildkvalitet med 7D som de olika FF-modeller som åberopas. Ledsen att jag åberopar 50D i brist på innehav av 7D igen.

På 50D blir det med samma glugg liknande vad Risedal visat i sitt senaste inlägg med bild. Alltså ett brus på basiso som inte är lika störande på 5DMkII ens vid iso 800. Kan bero på att 50D exponerar annorlunda och gärna fräter högdagrar. Men då borde ju skuggorna bli bättre.

I tvingat manuellt läge så att samma exponeringsdata körs på båda kamerorna blir det fördel 5DMkII och schack/matt vid högiso.
 
Jag har tittat på bilder som några av 7D ägarna här på sidan har lagt upp och några biler jag tittat på ser ju ruskigt bra ut i mina ögon, men är det så att det skall värsting optik och stativ/ärtpåse för att få till bra biler ??

Frågan är alltså om det är en bra kamer eller inte, bättre eller sämre än en 50D ???
Eller är det i jämnförelse med en 5DmII som det "inte" ser okej ut ?

Mvh // Kristoffer

Alla aps-c kameror i det s k semiprosegmentet är bra, oavsett om det står Nikon, Canon eller något annat på dem.

Men de faller lite i farstun vid jämförelse med kameror som har 2,5 gånger större sensor.

Sedan tycker axiomet "ju fler pixlar desto större risk för att mikroskakningar ska osynliggöra fördelen med med de flera pixlarna" är utmärkt som ledstjärna.

Ska jämförelser göras ordentligt bör de ske med stativ. Och vid frihandstagning gäller givetvis kortast möjliga slutartid. Och här vinner ju även 5D MkII med sitt betydligt lägre brus. Istället för 1/60 vid ett givet motiv med exv 50D går det att använda exv 1/250 sek utan att bruset blir mer störande,
 
Jag har suttit och tittat på filer från 7D, 5DII och 50D framkallade i Capture One 5. 7D är bättre än 50D men sämre än 5DII vad avser både brus och upplösning. Och vad jag ser så är det större skillnad ner till 50D än upp till 5DII i båda fallen.
 
Tack för era båda svar !!
är 7D en bra kamera för frihands foto eller lämpar den sig mer för stativ eller andra stöd ?
Auto fokus och sånnt verkar ju super men det är ju rejält med pixlar att hålla "still" och för min del är mest frihand (dagsljus inom/utomhus) som gäller och känns frågan om microskak rätt intressant :)
 
Jag har suttit och tittat på filer från 7D, 5DII och 50D framkallade i Capture One 5. 7D är bättre än 50D men sämre än 5DII vad avser både brus och upplösning. Och vad jag ser så är det större skillnad ner till 50D än upp till 5DII i båda fallen.

Verkar logiskt! Så därför undrar jag om inte den bästa lösningen för dig (du angav ju att du gärna kör långa brännvidder) att hålla dig till 5DMkII och lägga pengarna på en ännu längre "boforskanon" än du har. Även om du på det viset tappar 1EV i ljusstyrka borde det kunna kompenseras dubbelt upp med 5DMkII:s lägre brus (kortare slutartid möjlig) och ändå få bättre detaljer. Kan t o m bli bra med 1,4 x telekonverter.

Sedan är det ju givetvis bäst att ha självtagna bilder från en 7D för att kunna kolla om de passar för ens egna behov. Kanske den nya 1DMkIV vore något för dig (jo, jag vet att bankrån är riskabla) med 1,3 crop och större pixlar. I alla fall som telekamera.
 
... och för min del är mest frihand (dagsljus inom/utomhus) som gäller och känns frågan om microskak rätt intressant :)

Du kan hitta rätt intressanta saker om vikten av att hålla en pixelrik kamera stilla i tidningen Proffsfoto nr 1 2009. För övrigt körs där även en gedigen genomgång av tre FF-kameror (5DMkII, Nikon D3x o Sony A900). Aven föregångaren till 7D (50D) behandlas/recenseras.

Där står bl a om vikten av att ha superskarp optik, stadigt stativ för att verkligen dra nytta av bildkvaliteten på FF-kameror med 20+ i mp.
Och eftersom 7D motsvarar nästan 50mp om sensorn vore FF och 5D nånstans strax under 40mp torde det gälla även dem i lika hög grad.
 
....

Sedan tycker axiomet "ju fler pixlar desto större risk för att mikroskakningar ska osynliggöra fördelen med med de flera pixlarna" är utmärkt som ledstjärna.

....

Här är vi nog inte alls överens.. Sett per pixel så har du naturligtvis rätt och då är naturligtvis en 4Mpix Nikon DxH i stort sett oslagbar på skärm i 100%.

Sett per bild däremot är det ju däremot motsatsen till ditt "axiom" som är ledstjärnan.

/Leif

PS. Välkommen till haloweenkväll på paviljongen i kväll. Hela staben ställer upp från analäkarna till fix o pixläkarna som t.ex. Dr Serilla, Dr Soppa, Dr Gårilla (ordningsvakten), Dr Brus, Dr Anarova, Dr Logorova, Dr Vetilla m.fl. under ledning av Dr Lobo Tomi. Ansvarig för musiken är Dr Hörilla så de är lika bra att du tar stratosaoren med eller den där Edseln så kan du lira ihop med självaste Dr Hagström, även om han börjat bli lite tondöv med datormusikens intåg. Ta gärna med den skånske sjukplåtaren och blixtfyren från Markaryd...Jag tror det blir en helhelg men att någon överhuvudtaget släpps ut igen tvivlar jag starkt på.. ;-) DS
 
Senast ändrad:
Verkar logiskt! Så därför undrar jag om inte den bästa lösningen för dig (du angav ju att du gärna kör långa brännvidder) att hålla dig till 5DMkII och lägga pengarna på en ännu längre "boforskanon" än du har. Även om du på det viset tappar 1EV i ljusstyrka borde det kunna kompenseras dubbelt upp med 5DMkII:s lägre brus (kortare slutartid möjlig) och ändå få bättre detaljer. Kan t o m bli bra med 1,4 x telekonverter.

Sedan är det ju givetvis bäst att ha självtagna bilder från en 7D för att kunna kolla om de passar för ens egna behov. Kanske den nya 1DMkIV vore något för dig (jo, jag vet att bankrån är riskabla) med 1,3 crop och större pixlar. I alla fall som telekamera.

Jo, men alla kanoner jag kan hänga på min 5DII passar ju även på min APS-C så hur i helvete jag än bär mej åt så hamnar ändan längre fram....hmm

Har hållit i några 1D-kameror...men klart med en assistent så skulle det ju gå att ge sej ut på jakt... Men då blir det ju ungefär som med björnjakten här uppe. En hel skrälldus med folk som ska med....polis, forskare, veterinär, åklagare, försvarsadvokat, styckare mm Men tack och lov så är det ingen som förbjuit tjuvjakten än... ;-)
 
Senast ändrad:
Här är vi nog inte alls överens.. Sett per pixel så har du naturligtvis rätt och då är naturligtvis en 4Mpix Nikon DxH i stort sett oslagbar på skärm i 100%.

Sett per bild däremot är det ju däremot motsatsen till ditt "axiom" som är ledstjärnan.

/Leif

PS. Välkommen till haloweenkväll på paviljongen i kväll. Hela staben ställer upp från analäkarna till fix o pixläkarna som t.ex. Dr Serilla, Dr Soppa, Dr Gårilla (ordningsvakten), Dr Brus, Dr Anarova, Dr Logorova, Dr Vetilla m.fl. under ledning av Dr Lobo Tomi. Ansvarig för musiken är Dr Hörilla så de är lika bra att du tar stratosaoren med eller den där Edseln så kan du lira ihop med självaste Dr Hagström, även om han börjat bli lite tondöv med datormusikens intåg. Ta gärna med den skånske sjukplåtaren och blixtfyren från Markaryd...Jag tror det blir en helhelg men att någon överhuvudtaget släpps ut igen tvivlar jag starkt på.. ;-) DS

Sorry, jag står på mig vad gäller mikroskakningar. Höll på att bli (ännu mer) galen när jag riggade en 5DMkII och en 70-200/2.8 på ett för vekt stativ och använde självutlösare. Slutartiden var förvisso ganska lång 1/30 sek för 200mm. Det såg inte bra ut vid utprintning av beskuren delbild. Stabilare stativ o spegeluppfällning framkallade däremot nästan en orgasm:) Kunde använt IS-funktion men ville ha allt lika när jag jämförde den med A900 vars AS inte motsvarar Canons. Så inga bildstabbar var med i testet (och bör så inte vara, tycker jag).

Tackar för inbjudan: Antar att att fis-och narkosexperten dr Lave Mangs kokar ihop bålen och nye norske psykoanal-ytikern (som kör i Freuds ända, förlåt menade anda) Manslem Solbakken bjuder på cigarr som fortfarande är cigarr. Jag kan lira Hotel California: "You can check out any time you like, but you can never leave..". Hoppas de andra du nämnt på tråden hörsammat din inbjudan.
 
Jo, men alla kanoner jag kan hänga på min 5DII passar ju även på min APS-C så hur i helvete jag än bär mej åt så hamnar ändan längre fram....hmm

Har hållit i några 1D-kameror...men klart med en assistent så skulle det ju gå att ge sej ut på jakt... Men då blir det ju ungefär som med björnjakten här uppe. En hel skrälldus med folk som ska med....polis, forskare, veterinär, åklagare, försvarsadvokat, styckare mm Men tack och lov så är det ingen som förbjuit tjuvjakten än... ;-)

Ingen större viktskillnad på en 5DMkII med monterat BG och de gamla pansarkryssarna ur 1D-serien. De nya har fått mycket lättare batteri.
Men, okej. Du får väl gråta ut hos Dr Eberhardt Ågren-Vemod när hela bildfilen krackelerat med 7D.

Eller kliar det mer i köpfingrarna än i din framtunga ända?

Helgbön; Gode Gud bevare Leif Bength från artefakter, brus och kromatisk abberation och skänk honom ett rus av lycka med en väl tilltagen bägare nattvardsvin.

Frid Broder/Lennart
 
Tack Lennart, jag förstår att man måste ha en superskarp optik för att kunna nyttja kamerans fulla potential, men det jag är orolig över är att om jag köper en så kommer jag inte att kunna hålla den still så som krävs om du förstår vad jag menar, innan har jag fotat med en 40D men den gick slutardöden till mötes här om dagen, så jag planerar ett nyköp men vet inte hur mycket "extra" jag skulle få ut av 7D jämnfört med 50D !?!?
 
Trådlös blixtstyrning

Jag har provat lite ytterligare, 7D+580EX. Inget vetenskapligt direkt men jag kan konstatera att med FEL så är det mycket känsligare var i motivet man mäter än annars, det kan lika gärna bli mörkare som ljusare bilder beroende på mätställets ljusreflektion, indirekt blixt kan vara ett större problem än direkt. det verkar inte bara bero på användarmissar Canon lär jobba på problemet, återstå att se vad de kommer fram till. I de flesta praktiska fall fungerar det dock tillfredsställande.
 
hur j... bra 5dkmk2 är i befintligt ljus

Jag håller på med ett intressant arbete just nu, spetsforskning.
För att förstå hur j...a bra 5dmk2 fungerar i befintligt ljus kommer en illustration , se hela bilden med ett täckglas och skivad hjärnsubstans . Bilden är tagen idag.
Sedan ett kraftigt croppat utsnitt från detta som skall bli till en av flera banner som skall illustrera forskning.
Bilden delsförstoras hejdlöst alltså och croppas rejält, den som inte förstår att 5dmk2 är betydligt bättre med sin höga upplösning låga brus jämfört med exv gamla 5d eller 7d (eller D3 för den delen) har inte använt kamerorna så som jag gör.
Objektiv 35/1,4 nerbländat till 4
Lägg märke till nedersta bildens yta, trots det är taget i befintligt ljus, högt iso så ses inga artefakter från 5dmk2 och i detta fall camera raw.
 

Bilagor

  • 5dmk2.jpg
    5dmk2.jpg
    23 KB · Visningar: 419
  • 5dmk2-2.jpg
    5dmk2-2.jpg
    26 KB · Visningar: 427
Senast ändrad:
Jag håller på med ett intressant arbete just nu, spetsforskning.
För att förstå hur j...a bra 5dmk2 fungerar i befintligt ljus kommer en illustration , se hela bilden med ett täckglas och skivad hjärnsubstans . Bilden är tagen idag.
Sedan ett kraftigt croppat utsnitt från detta som skall bli till en av flera banner som skall illustrera forskning.
Bilden delsförstoras hejdlöst alltså och croppas rejält, den som inte förstår att 5dmk2 är betydligt bättre med sin höga upplösning låga brus jämfört med exv gamla 5d eller 7d (eller D3 för den delen) har inte använt kamerorna så som jag gör.
Objektiv 35/1,4 nerbländat till 4
Lägg märke till nedersta bildens yta, trots det är taget i befintligt ljus, högt iso så ses inga artefakter från 5dmk2 och i detta fall camera raw.

Hallelulja

//Photographer
 
Tycker förövrigt att det är lite väl mycket sjöbodar,tvångströjor osv vore kanske en ide att hålla sig till ämmnet och starta en ny tråd om just Tvångströjor och dellerium


//Photographer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.