Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Den finns (fanns) också i butik hos Jessops i London kan jag rapportera... :) i nästan 12 minuter enligt expiditen iaf!

Pierre:
Njae, riktigt som 5D är den inte. Men nästan. Orginal-5D är precis som du säger skarpare per pixel, och har ett betydligt bättre färgfilterupplägg. På ISO800 har 5D och Nikons D700 "gått ikapp", och 7D har inte längre någon upplösningsfördel. 5D2 är ca ett steg bättre (förutom "banding noise" då...) och behåller sin upplösningsfördel upp genom alla ISO-tal.

Att det är marknadens bästa hög-ISO-maskin i crop-format är det nog ingen tvekan om dock. Med synlig, och inte bara "mätbar" marginal. Färgproblemen blir dock bara värre ju högre i ISO man går... :-/ Men detta kommer nog inte bekymmra speciellt många användare.

Mr.Lind:
Vill du ha svar på den frågan får du definiera "natt och dag"... :)

Den lär vara bättre. Den kommer inte brusa mer än 40D, men ge dig betydligt högre upplösning (35% större bilder). Beroende på hur du använder dina bilder kan detta ge dig ganska mycket - eller väldigt lite... Vid normalanvändning kan man säga att högre upplösning-samma brus ger en upplevelse av större dynamik i bilden. Färgerna är en del annorlunda än de i 40D, men om du använder jpg i kamera, eller Canons DPP så lär inte detta ställa till med något märkbart problem.

Utskrivet till A4-förstoring på lägre ISO? Njae.
Utskrivet till 30x45, på vad som helst över bas-ISO? jo, det finns en märkbar skillnad, jämfört sida vid sida.

Från en 20D-30D är skillnaden ganska stor. Från en 40D så beror det helt på användaren om skillnaden är "stor" eller "knappt märkbar".

Ursäkta om svaret är lite undvikande, men det är omöjligt att veta vad jag svarar på... :) Vem är du? är du jättepetig med dina bilder? brukar du efterbehandla bilderna mycket? lyfta skuggorna mycket, ofta använda höga ISO-tal? Är det viktigt med rätt färg, och inte bara "trevlig färgåtergivning"? :)

Helt ärligt - för normal familjeanvändning och enstaka 20x30-förstoringar är skillnaden antagligen större på AF-delen och en del andra praktiska hanteringssaker med kameran, än sett som bildmaskin ur en absolut kvalitetssynvinkel. Men visst är 7D en bättre kamera, rent bildmässigt. Hur mycket? För vissa "massvis", för andra "obetydligt".

Mycke bra sammanfattning. canon hade kunnat släppt en 40Dx med nya monitorn, och den fina 12mp-sensorn som 450D fick innan 50D hastigt kastades ut på marknaden. /Bengt.

7D ser riktigt trevlig ut, dock känns som budgeten lite tight för att motivera ett köp. Än så länge är jag nöjd med min 50D & den får spela med ett tag till. Är dock väldigt nyfiken för de som köper huset hur fokuspunkterna fungerar i IRL.

Jag missar nog poängen med denna kommentar. Att du har stora krav är uppenbart och helt OK. Att en "familjefotograf" gott kan klara sig med en kompakt är väl dock inte den logiska slutsatsen, det måste finnas steg där emellan.

Fråga som ställdes var om skillnaden mellan 7D och 40D skulle vara som skillnaden mellan natt och dag. Några av oss försökte tona ner förhoppningarna till realistiska nivåer. Det tror jag är hälsosamt.

klokt och bra svarat, så himla skönt med jordnära gubbar som återställer balansen, och inte glömmer oss glada amatörer, vi kanske inte har råd med den finaste utrustningen, men vi vill också ta fina bilder.

Jag missar nog poängen med denna kommentar. Att du har stora krav är uppenbart och helt OK. Att en "familjefotograf" gott kan klara sig med en kompakt är väl dock inte den logiska slutsatsen, det måste finnas steg där emellan.

Fråga som ställdes var om skillnaden mellan 7D och 40D skulle vara som skillnaden mellan natt och dag. Några av oss försökte tona ner förhoppningarna till realistiska nivåer. Det tror jag är hälsosamt.

"Familjeanvändning" intoducerades av TheSuedeII i hans sammanfattning ( som du uppskattade) och det var väl det som Macrobild svarade på.
Sen kan man om man är på det humöret haka upp sig på att någon säger att en kompakt duger åt vissa men glöm inte bort helheten i all fantastisk rapportering och utprovning från båda dessa herrar.

"Familjeanvändning" intoducerades av TheSuedeII i hans sammanfattning ( som du uppskattade) och det var väl det som Macrobild svarade på.
Sen kan man om man är på det humöret haka upp sig på att någon säger att en kompakt duger åt vissa men glöm inte bort helheten i all fantastisk rapportering och utprovning från båda dessa herrar.

Ja..ha du menar Enicar, att om man klappar ett barn med högra handen, så kan man slå ett annat med den vänstra handen.

Ja..ha du menar Enicar, att om man klappar ett barn med högra handen, så kan man slå ett annat med den vänstra handen.
Slå barn?
Har inte det här blivit väldigt överdrivet.

Vad jag menade var att man i sammanhanget kanske inte skulle överreagera på familjefoto och kompaktkamera

Senast ändrad:

Det beror nog på att ni lägger olika betydelse i ordet famlijefotograf.

Mvh Mattias

Idag fyller jag år så jag tänkte berätta om min stora dröm.

Tänk att få se dom bilder man tagit i den upplösning som bilderna har.
Med min 50D kommer 15.1 MP till men på skärmen ser jag som mest 1920 x 1080 och det blir ju endast ca 2 MP.

Så visst vore det väl påtiden att datorskärmarna blir bättre och matchar dagens digitala kameror.

Men sen vaknade jag och tänkte att den drömmen hade redan gått i uppfyllelse, för jag såg ju bilden i sin hela prakt när jag tog den.

Varsågoda och ta en tårtbit !

Bilagor

• Tårta2.gif
    Tårta2.gif
    57.7 KB · Visningar: 672
Idag fyller jag år så jag tänkte berätta om min stora dröm.

Tänk att få se dom bilder man tagit i den upplösning som bilderna har.
Med min 50D kommer 15.1 MP till men på skärmen ser jag som mest 1920 x 1080 och det blir ju endast ca 2 MP.

Så visst vore det väl påtiden att datorskärmarna blir bättre och matchar dagens digitala kameror.

Men sen vaknade jag och tänkte att den drömmen hade redan gått i uppfyllelse, för jag såg ju bilden i sin hela prakt när jag tog den.

Varsågoda och ta en tårtbit !
Tack för tårtan :)

Jag har för mig att jag läste om en skärm med upplösning 3840x2160.
Eizo har en 56" men det är inte den jag tänker på. Det var en mindre för bildarbete. Fast det är ju en bra bit kvar till 15 MP

kameran verkar att vara en Nikon dödare. Nikon måste nog släppa en D400 nu, denna film var väl en produkt av Canon. Men det ser otäckt bra ut, även om man tänker på Risedal och Joakims testbilder som verkar bekräfta att Canon denna gång verkligen fått till isoförmågan som man inte nådde med 50D. Jag noterar också det megastora intresse som denna modell drar till sig, nästan i klass med att Jesus har återvänt till jorden. Övriga kamera märken faller i total skugga, intresset från yrkesfotograferna riktar sig med full fokus på canikons semipromodeller, till stor glädje för alla canikon-amatörer dom får fantastiska, utförliga testgenomgångar serverade. man blir en aning avundsjuk på Canikon, men det är bara att bita ihop. Den gode Gunnar kanske har skrivit något trevligt om ihoppressade plastsäcke kameran, som inte många ängar en tanke på. /Bengt.

Hehehehe personligen bryr jag mig inte vilket märke som ligger i toppen o som har mest "features" mm för tillfället då det ändrar sig så snabbt där uppe på toppen..men det är helt klart bra för oss konsumenter att dom olika kameratillverkarna sätter press på varandra med ständigt högre specar mm vilket leder till att vi ständigt få bättre "verktyg"..många har säkert användning för allt det som kameran innehåller men personligen fotar jag på ett väldigt "basic" sätt..använder bara dom nödvändigaste funktionerna mm så skulle jag köpa en kamera med såpass många/avancerade funktioner som 7D innehåller skulle jag nog max använda en tredjedel av kameran i slutändan/i det verkliga fotandet vilket hade gjort att ett köp av en sådan avancera kamera hade kännts rätt meningslöst på nått sätt..har helt enkelt inte användning för alla dess "features"...men helt klart så har Canon en riktig killer i 7D..den verkar ruskigt bra både när det gäller funktioner/specen och bildkvaliten för som det ser ut så har den allt som den messt krävanden avändaren kan önska sig..menar saknar man nått i en sådan här avancerad kamera ja då har man sjukliga krav..undantaget är väl att den inte är FF då.

För många är detta inte en nackdel. Kör man mycket extremtele/fågel t.ex så är en crop-kamera med bra AF och hög upplösning inte så helt fel... :-/

Jag försökte hitta ungefär var gränsen för den högre upplösningen går jämfört med en kamera med större sensor, och kom fram till att ungefär vid ISO800 så är D700 ikapp vad det gäller detaljering i strukturer i bilden. 18MP är då inte längre "mer" än 12MP för min del. I jämförelsen med den äldre Canon-motsvarigheten 50D så är det dock så att övertaget 18-15MP bara ökar ju högre i ISO man går! :) Men nu talar vi om skillnader [i skillnad] på detaljpetningsnivå.

Om man bara räknar "skärpa" som kontrasten mellan helsvart och helvitt så följer 7D's MP-övertag med en bit till dock, även jmf en FX-kamera. Detta anser jag personligen är ointressant, jag tycker inte om bilder som ser ut som om de är tagna med en brusreducerad mobiltelefon (dvs helt utan ytstrukturer i bilden). Det som oroar mig lite är att WB och kanal-linjäritet förändras i 7D efter hand som man går upp genom ISO, orsak = ?. En färgkalibrering gäller alltså bara inom ett visst avsnitt, med vissa vitbalanser. Går man för långt utanför detta så är det nya förutsättningar som gäller om man vill ha exakt färg. Precis som i de senaste Canon-släppen så är problemen störst i aqua (blågrönt) och avsnittet mitt från gult en bit mot rött. En "vanlig" kalibrering räcker inte, man måste dessutom lägga till färgtonsvridningar efter kalibrering för att få "rätt" färgupplösning - detta tyder på lätt assymetriska färgfilter. "Problemet" är dock så litet att de flesta kan bortse från det helt, min kommentar är ur en rent teknisk synvinkel. De som tyckte om Canons hudtoner förrut kommer inte bli besvikna.

Eftersom jämförelsebilden blev ganska stor så har jag uteslutit D5000 denna gång, men den hänger definitivt inte med 7D på ISO800 - den är bättre än 50D vad det gäller färgbrus, men även jmf mot 50D så har den en bit kvar i detaljering. På 1600 är den ikapp 50D, och ger då mindre/samma brus/mer detaljer.

Jag har denna gånga skalat övriga kameror TILL 7D's bildskala för att visa jämförelsens grundmening, dvs detaljering i bilden på högre ISO. Ingen brusreducering (eller rättare sagt LR2.5's "nollnivå"), men färgerna är jämställda genom raw-kalibrering och en viss eftervridning av just de oranga tonerna. Cropkamerorna tas tydligen ur en lite annan höjdvinkel, att olivoljan skiljer lite i färg är en perspektiv/transluscensfråga och inte något att hänga upp sig på. Kan någon hitta hur jag har "fuskat" med D700-bilden? :) - Den är INTE brusreducerad!

Jag har förstått att ISO800 är en viktig punkt för många användare av [alla möjliga kameror] - ofta är det ungefär här som man börjar tycka att bruset är "störande" på en nyare kamera. För mig är det dock ganska ointressant, jag ligger antingen på bas-ISO eller så högt det går, till största delen av all min fotografering... :-/ Men jämförelsen är intressant då detta är punkten då skillnader mellan olika kamerors lågljusegenskaper börjar synas "på riktigt".

Canon 7D, 50D, 5D2, Nikon D700 på ISO800: 1MB jpg sRGB 2000x1600:
http://pici.se/pictures/JjSRPMuUn.jpg

Nåja macrobild uttryckte sig väl inte så diplomatiskt, men det ligger ju ändock mycket i det. Många har varken kunskap eller behov för en mer avancerad kamera än en hyfsad kompakt, det framkommer det ena exemplet efter det andra här på forumet med såna som tror att bara de får en systemkamera i handen så blir de riktiga proffs, de skulle nog i många fall klara sig bättre med en kompakt än med nåt de inte behärskar. Men så finns det ju amatörer, vare sig de har familj eller inte, som är nog så goda fotografer och som både behärskar och kräver bra utrustning för sitt bildskapande.

Canons lite märkliga återgivning av bla rött kan enkelt åtgärdas genom att förskuta rött mot något gult.
Nu har Canon blivit bättre men en enkel test är att fotografera en av vägverkets vägkon i plast som är orange och som allt som oftast återges som röd av Canon.

Sedan , min kommentar angående SLR , familjebilder/familjefotograf etc så var det inte ämnad som en negativ kommentar från min sida, flertal kompaktkameror levererar ett mer färdigt jpg resultat än flera SLR kameror och är mer lämpliga som familjekamera om man inte vill hålla på att justera bilden i efterhand .

På dpreview har någon redan fått sin 7d kamera levererad i veckan, gissningsvis kanske de första exemplaren kommer nästa vecka

LEE: Tack för tårtan!
PS!
Det finns bioprojektorer som klarar 8.5MP, men räkna med att kreditkortet skriker och försöker gömma sig i ett otillgängligt hörn i plånboken när det börjar bli dags att betala. 1Mkr+ lär du hamna på med "budgetvarianterna" (Sony SRX-T105 främst då)...
DS

Slå barn?
Har inte det här blivit väldigt överdrivet.

Vad jag menade var att man i sammanhanget kanske inte skulle överreagera på familjefoto och kompaktkamera

om du tänker efter en kort stund, så finns det ironi i vad jag skrev, en form av liknelse, Risedal får mängder av berömm för sitt outtröttliga testande. har flera gånger tyckt att han kunde ta lite semester, när han får så mycke berömm får han räkna med lite inte alltid superhålla med i alla lägen, för även solen har fläckar, han är helt enkelt en människa han också, han skulle säkert kunna bidrag med roliga historier om misslyckade bilder han tagit. Ha det så bra./Bengt.

om du tänker efter en kort stund, så finns det ironi i vad jag skrev, en form av liknelse, Risedal får mängder av berömm för sitt outtröttliga testande. har flera gånger tyckt att han kunde ta lite semester, när han får så mycke berömm får han räkna med lite inte alltid superhålla med i alla lägen, för även solen har fläckar, han är helt enkelt en människa han också, han skulle säkert kunna bidrag med roliga historier om misslyckade bilder han tagit. Ha det så bra./Bengt.

Tänka efter en stund? Hur menar du? :)
Det är långt ifrån alltid jag lyckas med det.
Nu måste jag koncentrera mig på att tänka på att det faktiskt går att vänta med att köpa en 7D. Får se hur det går.
Tack för ditt svar
Ha de´ bra
Pa

Förresten har senaste iPhonen ett feature vi säkert kommer få se infört på DSLR:er vilket år som helst. Peta på skärmen i LiveView där du vill kameran ska sätta skärpan :)

Jag köpte min första nya bil 1989. Det var en Volvo 744 GLT 16 valve, som här i Sverige kostade ca 210000 kronor, färdigutrustad och klar.

Året efter var jag i USA för första gången. För skojs skull gick jag och tittade hos en Volvohandlare i Phoenix, Arizona. För motsvarande svensktillverkade bil med motsvarande utrustning ville han ha ungefär 150000.

Detta har förstås inte med kameror att göra, men visar lite på prisanpassningarna på olika marknader.

Jo Anders, Sverige är ett högkostnadsland :-(

/Janne Höglund

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar