Annons

Canon EOS 7D

Hmmm, jag la min beställning 1 september men har inte hört nått från dem.

Mvh Mattias

ja men misströsta inte.. la min beställning med medelandet köplats.. där av han ringde upp om och kollade att jag fortfarande var intresserad.. så att säga.
har du fåt nå mail om nytt levdatum då på den ställt till vecka 40?

ja men misströsta inte.. la min beställning med medelandet köplats.. där av han ringde upp om och kollade att jag fortfarande var intresserad.. så att säga.
har du fåt nå mail om nytt levdatum då på den ställt till vecka 40?

Nopp inte ännu, men jag hoppas på ett besked på onsdag att kameran är på väg :)
(inte för jag tror på ett sådant besked då jag hade köplats 21 när jag frågade)

Mvh Mattias

Nopp inte ännu, men jag hoppas på ett besked på onsdag att kameran är på väg :)
(inte för jag tror på ett sådant besked då jag hade köplats 21 när jag frågade)

Mvh Mattias

men verkar ju konstigt om du beställde kameran före mig elelr missar jag nå nu?
fick som sagt en bekräftelse på mail om att dom fåt preliminärt lev datum v40, detta fick jag i början av veckan och i dag uppringd om leverans under slutet av nästa vecka, eller att dom får in den då.

För en (mig) som är någorlunda fototekniskt okunnig:
Kan man ur specarna tolka om det är som dag och natt mellan 40D och 7D, eller är skillnaderna fina (knappt märkbara) vad gäller bildkvalitet (skärpa, dynaismkt omfång osv..)?

Ursäkta om svaret kanske redan finns i tråden, men.... 60+ sidor.

Skilnaden är nu märkbar, du får högre upplösning och lägre brus med 7d. Detta baserat på testrawfiler från imagen-resource.
Även det visuella dynamiska omfånget verkar större på 7d jämfört med tidigare kameror, detta kan man se i dels högdager där mer detaljer kan ses och i lågdager där bruset är mindre, alltså ett förfinat uttag, samt mindre brus ger ett större DR

Kan man ur specarna tolka om det är som dag och natt mellan 40D och 7D, eller är skillnaderna fina (knappt märkbara) vad gäller bildkvalitet (skärpa, dynaismkt omfång osv..)?

Ursäkta om svaret kanske redan finns i tråden, men.... 60+ sidor.

Skillnaden kommer med all sannolikt INTE var som natt och dag. Hur stor den är beror nog mycket på vad man lägger i begreppet skillnad. Om du skriver ut en 10 x 15 cm eller lägger ut en 600 x 400 på webben kommer det nog att vara väldigt svårt att avgöra vilken kamera som använts. Kollar du däremot i 100% på datorn kan man säkert hitta avgörande skillnader.

Jag har beställt min 7D för att få tillgång till filmfunktion, snabbare bildserie, blixtstyrning, mm, mm. Allt detta är finesser som jag uppskattar. Om sedan bildkvalitén i verkligheten är ett steg bättre än min 40D ser jag det som en bonus.

Om vi bara pratar bildkvalitet och resultat så tror jag knappast att det handlar om några mirakel. Min tolkning är att om man nu behöver 18mpix så får man det till liknande brusnivåer som 40D's 10mpix.
Det som man får är en definitivt bättre hårdvara. Autofokus, handhavande, knappar, vädertätning, snabbhet, blixtstyrning, sökare etc.

Man har inte fått till liknande egenskaper som 40d , Canon har fått till bättre egenskaper. Gå tillbaka lite i tråden till bildexemplen som jag och Joakim har redovisat så ser du att 7d kommer ha bättre egenskaper, upp mot ca ett steg jämfört med 40d. 50d. Detta baserat på rawfiler och camera raw.
Ett steg bättre egenskaper och dessutom klart synbar ökning i upplösning betyder mycket iaf för mig som arbetar med bilder.

Senast ändrad:
Man har inte fått till liknande egenskaper som 40d , Canon har fått till bättre egenskaper. .

Hoppas du har rätt....kollat på både dpreview och imaging-resource och tycker att det ser lovande ut....jämförde med 5d och hade svårt att se skillnad när det gällde brusnivåer....fast sånt kan ju färgas av önsketänkande....Däremot tyckte jag väl att 5d verkade lite skarpare på absoluta pixlar men det var väl lite förväntat...objektiven är nog en begränsande faktor här...Tänkte fota lite interiörer och byggnader och letade efter ett raktecknande vidvinkelzoom...Hittade Canon 10-22 som verkade bäst på den punkten o då blev det ju denna kamera som gällde...tänkte ett tag och sen blundade jag och tryckte på beställaknappen...och sen kommer man att hitta en massa fel som man alltid gör när man köper dyra grejer hehe.

Nu är det några på Dpreview som har fått deras EOS 7D. Batterigreppet BG-E7 verkar dock inte finnas någonstans ännu vilken jag tycker är lite märkligt.

//Daniel

Den finns (fanns) också i butik hos Jessops i London kan jag rapportera... :) i nästan 12 minuter enligt expiditen iaf!

Pierre:
Njae, riktigt som 5D är den inte. Men nästan. Orginal-5D är precis som du säger skarpare per pixel, och har ett betydligt bättre färgfilterupplägg. På ISO800 har 5D och Nikons D700 "gått ikapp", och 7D har inte längre någon upplösningsfördel. 5D2 är ca ett steg bättre (förutom "banding noise" då...) och behåller sin upplösningsfördel upp genom alla ISO-tal.

Att det är marknadens bästa hög-ISO-maskin i crop-format är det nog ingen tvekan om dock. Med synlig, och inte bara "mätbar" marginal. Färgproblemen blir dock bara värre ju högre i ISO man går... :-/ Men detta kommer nog inte bekymmra speciellt många användare.

Mr.Lind:
Vill du ha svar på den frågan får du definiera "natt och dag"... :)

Den lär vara bättre. Den kommer inte brusa mer än 40D, men ge dig betydligt högre upplösning (35% större bilder). Beroende på hur du använder dina bilder kan detta ge dig ganska mycket - eller väldigt lite... Vid normalanvändning kan man säga att högre upplösning-samma brus ger en upplevelse av större dynamik i bilden. Färgerna är en del annorlunda än de i 40D, men om du använder jpg i kamera, eller Canons DPP så lär inte detta ställa till med något märkbart problem.

Utskrivet till A4-förstoring på lägre ISO? Njae.
Utskrivet till 30x45, på vad som helst över bas-ISO? jo, det finns en märkbar skillnad, jämfört sida vid sida.

Från en 20D-30D är skillnaden ganska stor. Från en 40D så beror det helt på användaren om skillnaden är "stor" eller "knappt märkbar".

Ursäkta om svaret är lite undvikande, men det är omöjligt att veta vad jag svarar på... :) Vem är du? är du jättepetig med dina bilder? brukar du efterbehandla bilderna mycket? lyfta skuggorna mycket, ofta använda höga ISO-tal? Är det viktigt med rätt färg, och inte bara "trevlig färgåtergivning"? :)

Helt ärligt - för normal familjeanvändning och enstaka 20x30-förstoringar är skillnaden antagligen större på AF-delen och en del andra praktiska hanteringssaker med kameran, än sett som bildmaskin ur en absolut kvalitetssynvinkel. Men visst är 7D en bättre kamera, rent bildmässigt. Hur mycket? För vissa "massvis", för andra "obetydligt".

Det blir ju kul att att undersöka och värdera. Rawfilerna från tidigare kameror och 7d skvallrar om ca 0.75- ett stegs bättre återgivning + högre upplösning.
En cropad bild från de två ger svaret från basiso och uppåt vilken ev nytta jag har av 7d jämfört med tidigare APS från canon
Nu är jag ingen vanlig familjefotograf, de kan köpa en liten kompakt som väl duger för uppgiften eller varför inte nya Iphone.

Senast ändrad:
Helt ärligt - för normal familjeanvändning och enstaka 20x30-förstoringar är skillnaden antagligen större på AF-delen och en del andra praktiska hanteringssaker med kameran, än sett som bildmaskin ur en absolut kvalitetssynvinkel. Men visst är 7D en bättre kamera, rent bildmässigt. Hur mycket? För vissa "massvis", för andra "obetydligt".

Bra sammanfattning tycker jag.

kameran verkar att vara en Nikon dödare. Nikon måste nog släppa en D400 nu, denna film var väl en produkt av Canon. Men det ser otäckt bra ut, även om man tänker på Risedal och Joakims testbilder som verkar bekräfta att Canon denna gång verkligen fått till isoförmågan som man inte nådde med 50D. Jag noterar också det megastora intresse som denna modell drar till sig, nästan i klass med att Jesus har återvänt till jorden. Övriga kamera märken faller i total skugga, intresset från yrkesfotograferna riktar sig med full fokus på canikons semipromodeller, till stor glädje för alla canikon-amatörer dom får fantastiska, utförliga testgenomgångar serverade. man blir en aning avundsjuk på Canikon, men det är bara att bita ihop. Den gode Gunnar kanske har skrivit något trevligt om ihoppressade plastsäcke kameran, som inte många ängar en tanke på. /Bengt.

Nu är jag ingen vanlig familjefotograf, de kan köpa en liten kompakt som väl duger för uppgiften eller varför inte nya Iphone.

Jag missar nog poängen med denna kommentar. Att du har stora krav är uppenbart och helt OK. Att en "familjefotograf" gott kan klara sig med en kompakt är väl dock inte den logiska slutsatsen, det måste finnas steg där emellan.

Fråga som ställdes var om skillnaden mellan 7D och 40D skulle vara som skillnaden mellan natt och dag. Några av oss försökte tona ner förhoppningarna till realistiska nivåer. Det tror jag är hälsosamt.

Beträffande jämförelsen med Nikon D300. Jag hade nöjet att vara ute på en trevlig fotopromenad igår. Kompisen har en D300 och jag provade förstås. Jag tycker det är påtagligt vilken enorm kvalitetskänsla den kameran utstrålar. Bara när man håller i den och fyrar av en serie känns det helt rätt. Min Canon 40D kändes och låter som en leksak efter att ha hållit i en 300D. Bilmässigt gjorde jag inga jämförelser men just "känslan" var läcker.

Skall bli skoj att se om 7D kan tillföra lite av detta.

Om jag vore ägare av en Nikon D300 skulle jag dock inte oroa mig alltför mycket - det är nog långt ifrån död! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar