Det behövs inga trix på APS-C det finns Tokina`s 11-16/2,8 skulle motsvara ett 18-26 på en APS-C kamera men jag vet inte om det räcker i din värld eller om det är tillräckligt trixigt,
om man vill kan man ju tejpa lite också.(sorry)
Visst jag skulle också vilja äga en FF men det är för dyrt och jag anser att APS-C är inte odugligt på något vis.
Om jag skaffade en FF så skulle jag defenetivt behålla
APS-C`n för den har ju förderar gentemot FF .
Argumenten att fota på höga ISO tal tycker inte jag håller,det är ju i extrem situationer som man gör det typ 5% och dessa 5%èn får man väl kompensera med ett stativ tex (som man antagligen ändå har)
Visst FF är bättre men till vilken kostnad.
Mvh Mikael
Precis som telesidan aldrig är tillräckligt lång så är vidvinkelsidan aldrig tillräckligt vid.
På FF fixar man telesidan enkelt med en 1,4x TC med fungerande AF.
Cropfaktorn jämfört med APS-C blir då 1,6/1,4 ~ 1,14. Ur en 21 Mpix FF croppar du då ut 21/1,14^2 ~ 16 Mpix, fler än Canons bästa APS-C alltså.
Motsvarande "TC-cropfaktor" för Nikon m.fl. blir 1,5/1,4 ~ 1,07.
Med en tejpad 1,4x TC på en APS-C-kamera blir AF väldigt knackigt och eg obrukbart. Tro mej för jag har verkligen försök och försökt men gett upp de krånglet.
På vidvinkelsidan finns ingen motsvarighet för APS-C under 16 mm FF, inte ens med "tejptrix".
När jag är ute och fotograferar tele med mitt 400 IS så använder jag inställningar på lägst iso400, och mycket ofta mellan iso800 - iso6400.
Jag har en APS-C själv och jag säger inte att den är oduglig men den ersätts mer och mer av min FF, även på telesidan. Det är i stort sett bara den snabbare seriebildstagningen som jag kan ha nytta av ibland, men eftersom jag inte är någon "sprayfotograf" så är det inte så ofta.