Annons

Canon EOS 7D

Du kanske hade tryckt på FEL knappen på din 7D.

Det billigare 18-50 macro har ju tyvärr inte EX utan sämre F/2.8-4.5 men istället har den OS och kostar inte mer än 2500 Kr. Mot EX modellen utan OS ca. 3500 Kr. Båda har ju en bra pris bild menjag har inte känt på någon av dem men vill nog ha känslan av EXs byggkvalité samt OS så drar det iväg till 6500 Kr. Ja det kostar att ligga på topp !

E D någon som vet om det är bättre att ha stabiliseringen inbyggd i kameran eller i objektivet ?
Jag ser ju rörelsen större vid objektivet så det måste väl vara mest effektivt där.

Jag är tveksam till att Sigmat skulle vara skarpare än 15-85. Jag tror det är tvärtom. 15-85 är nog ett av de bästa EF-S objektiven Canon byggt. 17-85 är inte i närheten. Det är anmärkningsvärt att Canon väljer att byta ut ett såpass relativt nytt objektiv redan efter några år. Ett av skälen är Nikon 16-85 som på alla sätt var bättre än 17-85. Sigmat ger ljusstyrkan, men Canons IS är bättre tex. 15-85 är skarpt över hela omfånget och ut i kanterna. Omfånget är ingen slump, det är samma som 24-105 på FF. Jag har också haft 24-105L och även om jag gillade det så tycker jag inte det matchar 15-85. Det är anpassat för högpixlade kameror som 7D, och det märks på skärpan och de krav som numer ställs på objektiv.

Så snöa inte helt in på Sigmat, med eller utan OS, utan att kolla upp 15-85 lite mer blir mitt tips! :)

EDIT: ser att det finns för attraktivt kitpris med 7D nu dessutom. Det kommer inte hända med Sigmat. Vilket innebär att så länge du inte tänker köpa kameran separat av någon skum anledning så blir det ett kap...

Blir ju svårt att välja här tror jag !
Det sades att Canon utvecklat 15-85:an med nano teknik och det låter ju fint hehe. Men skulle inte Sigma med ett kortare Zomm 17-50 samt bättre ljusstyrka borde ju ha förutsättning för att bli skarpare men sjutton också att man inte sett någon VS test mellan dessa objektiv. Men till 7Ds höga pixeltäthet så kan det ju vara så att dom speciellt tagit fram denna 15-85:a.

Du kanske hade tryckt på FEL knappen på din 7D.

Det billigare 18-50 macro har ju tyvärr inte EX utan sämre F/2.8-4.5 men istället har den OS och kostar inte mer än 2500 Kr. Mot EX modellen utan OS ca. 3500 Kr. Båda har ju en bra pris bild menjag har inte känt på någon av dem men vill nog ha känslan av EXs byggkvalité samt OS så drar det iväg till 6500 Kr. Ja det kostar att ligga på topp !

E D någon som vet om det är bättre att ha stabiliseringen inbyggd i kameran eller i objektivet ?
Jag ser ju rörelsen större vid objektivet så det måste väl vara mest effektivt där.

Jag menade aldrig det billigare utan alternativt EX-modellen med eller utan OS.
Du har inte stort val vad gäller bildstab i kameran eller objektivet. Ska du ha bildstab till 7D så måste det bli i objektivet.
Har testat bildstab i objektiv och i kamerahus av olika fabrikat. På så här pass kort brännvidder tycker jag inte det gör någon större skillnad. Däremot upplever inbyggd IS i objektivet som säkrare på längre brännvidder. Andra kanske anser annorlunda, men det är min åsikt.

Jag är tveksam till att Sigmat skulle vara skarpare än 15-85. Jag tror det är tvärtom. 15-85 är nog ett av de bästa EF-S objektiven Canon byggt. 17-85 är inte i närheten. Det är anmärkningsvärt att Canon väljer att byta ut ett såpass relativt nytt objektiv redan efter några år. Ett av skälen är Nikon 16-85 som på alla sätt var bättre än 17-85. Sigmat ger ljusstyrkan, men Canons IS är bättre tex. 15-85 är skarpt över hela omfånget och ut i kanterna. Omfånget är ingen slump, det är samma som 24-105 på FF. Jag har också haft 24-105L och även om jag gillade det så tycker jag inte det matchar 15-85. Det är anpassat för högpixlade kameror som 7D, och det märks på skärpan och de krav som numer ställs på objektiv.

Så snöa inte helt in på Sigmat, med eller utan OS, utan att kolla upp 15-85 lite mer blir mitt tips! :)

EDIT: ser att det finns för attraktivt kitpris med 7D nu dessutom. Det kommer inte hända med Sigmat. Vilket innebär att så länge du inte tänker köpa kameran separat av någon skum anledning så blir det ett kap...

Skarpare är väldigt svår att mäta med ögonen. Jag gjorde mig av med 15-85:an efter 1 dag p g a ljusstyrkan. Annars ett väldigt bra objektiv.

Eftersom jag provat båda kan jag lugnt säga att följande helt obestridliga sanning: Sigmat är ooootrooooligt mycket bättre på f/2.8 :):)

Vid nedbländning till 4.0 och 5.6 vill jag nog ändå anse Sigman som aningen giftigare. Det hela förutsätter naturligtvis att man jämför 2 bra exemplar. Men ett nedbländat Sigma vid f/4.5 och 50mm är bättre än 15-85:an vid 50mm eftersom den då kör på full öppning. Det gör den visserligen mycket bra, men för min privata del väger f/2.8 över hela brännvidsområdet över.

IS räddar ju inte någon situation där man behöver kortare slutartid för att frysa en rörelse.

Men 15-85:an ar ett bra objektiv, fast på 85mm och ett stegs nedbländning har det redan nått diffraktionsgränsen på en aps-c.

Eftersom jag provat båda kan jag lugnt säga att följande helt obestridliga sanning: Sigmat är ooootrooooligt mycket bättre på f/2.8 :):)
.

Ja där har du något och helt rätt Sigman är klart bättre vid F/2.8 än Canon 15-85 som är rätt usel vid F/2.8.

Jo menvisst inte har Canon och Nikon stabilisering i kamera huset. Jag vet du har Sony så du vet säkert hur det skiljer sig åt. Det blir större vinkel när man rör en kamera vid optik kontra kamerahus.

Sen kanske detta med IS eller OS spelar mindre roll inne i studion på stativ.

Men som Wilhiam skrev så får man ju en bra rabatt vid kit köp. Via en NNN nätetbutik har ett jäkla bra pris på 7D + 15-85 samt ett 8GB Extreme CF kort NUUUUUU !
Endast 17490 Kr. Ligger över 3000 Kr. under andra.

Bilagor

• Guben Lennart på gasen.jpg
    Guben Lennart på gasen.jpg
    97.3 KB · Visningar: 378
Ja där har du något och helt rätt Sigman är klart bättre vid F/2.8 än Canon 15-85 som är rätt usel vid F/2.8.

Jo menvisst inte har Canon och Nikon stabilisering i kamera huset. Jag vet du har Sony så du vet säkert hur det skiljer sig åt. Det blir större vinkel när man rör en kamera vid optik kontra kamerahus.

Sen kanske detta med IS eller OS spelar mindre roll inne i studion på stativ.

Men som Wilhiam skrev så får man ju en bra rabatt vid kit köp. Via en NNN nätetbutik har ett jäkla bra pris på 7D + 15-85 samt ett 8GB Extreme CF kort NUUUUUU !
Endast 17490 Kr. Ligger över 3000 Kr. under andra.

Rätt och fel: Jag använder företrädesvis Canon (7D o 5DMKII) men har ett sidosystem (privat) bestående av Sony A900+några Zeissgluggar som är ljusstarka.

För det lilla det nu kan vara värt med ett råd från en lat men ändå yrkesverksam fotograf: Köp gärna paketet och du blir säkert nöjd men komplettera med en ljusstarkare glugg. Nu har du ju råd som "sparat" 3000:-. Offra åtminstone 2 av de lakanen på ett litet 50/1.8.

Vackert förnamn du har förresten:)

Någon som vet om man kan begränsa kameran att inte gå under tex 1/100 i slutartid när man använder P-läget på programratten?

Jag tycker ofta att kameran väljer låg iso och 1/60 slutartid.

Med auto ISO i P och Av väljer 7D slutartid efter vilken brännvidd du har. Om du inte gillar dess val kan du inte göra något annat åt det än att exempelvis välja Tv och ställa in den slutartid du vill ha.

Det är inte lätt med ironi. Han menar att objektiv som har f/2,8 är rätt mycket bättre på just f/2,8 än vad objektiv som inte har f/2,8 är.

Någon som vet om man kan begränsa kameran att inte gå under tex 1/100 i slutartid när man använder P-läget på programratten?

Jag tycker ofta att kameran väljer låg iso och 1/60 slutartid.

Canons autoiso strävar alltid mot 1/brännvidden som slutartid. Mest kontroll får du med autoiso i M-läget, där kan du välja tid och bländare så väljer kameran iso för en korrekt exponering. Tyvärr kan du inte bestämma vad som är en korrekt exponering utan du är hänvisad till vad kameran tycker är korrekt...

Undrar om de hade sina sinnen fulla med sake, när de kom på akronymen FEL? Eller var det samma projektgrupp som hostade ur sig bilmodellnamnet Honda Fitta?

Canons autoiso strävar alltid mot 1/brännvidden som slutartid. Mest kontroll får du med autoiso i M-läget, där kan du välja tid och bländare så väljer kameran iso för en korrekt exponering. Tyvärr kan du inte bestämma vad som är en korrekt exponering utan du är hänvisad till vad kameran tycker är korrekt...

Stäng av Auto ISO så kan du bestämma vad som är korrekt exponering.

Undrar om de hade sina sinnen fulla med sake, när de kom på akronymen FEL? Eller var det samma projektgrupp som hostade ur sig bilmodellnamnet Honda Fitta?

I Israel säljer Mazda Lantis mycket bra. I Brasilien finns en bil som hette (KK-at) Gurgel.
Bjud en engelsman på några Pricks kakor skall du få se.

De var nog bara sanningsenliga. FEL=fel och fel är det på din blixtstyrning när du trycker på knappen FEL.
Vad Honda anbelanger kan man ha många teorier men med din skånska bakgrund och uttrycket "Fy hondan" blir det ju direkt förolämpande mot det vackra skötet. "Nakna kommo vi ur kvinnans sköte och nakna skola vi dit återvända".
Naturligtvis skulle de tänkt på oss i Sverige och namnat bilen Honda Vagina.

Och tänk om Volvo hade varit japanskt och de döpt nästa modell till Volvo Vulva.

Skänk även en tanke till den stackars killen som blev ombedd att märka sina gymnastikkläder med sina initialer. Han råkade heta Karl Uno Karlsson!

Och hur kul är det att bo mitt i lilla semester-Deutschland som jag gör? V uttalar de som F. I början var det roligt, men nar man blivit stoppad på vägen och en tysk frågar för femtiotolfte gången frågar: "Wie kommt man nach Vittaryd?" börjar man snart bli nervvrak.

Och de stackars engelsmännen som dels ska köra högertrafik här i Sverige och dels hålla ögonen efter vägskyltar: " Infart, Utfart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar