Annons

Canon EOS 7D

sitter i sydafrika just nu, tro fan att canon gillar en sådan recention, jämför den mot vad dpreview kom fram till angående upplösning och dynamiskt omfång, har K&B testat överhuvudtaget blixtfunktionen?

Fröderberg delar i vanlig ordning ut supelativ (vem minns inte hans recention av 50d). Testa igenom kameran eller läs vad som har framkommit bla här på fotosidan där bla Anders har beskrivit problem med blixt, slavblixtar etc. Anders,jag har ingen 7d längre, går det att styra ut blixtarna som man kan förvänta dvs så som med Nikon? Ett av argumenten som bla K&B tog upp.

Dynamiskt omfång, här skall bli intressant att se DXO uppmätning , enligt dpreview har Nikon något större omfång, enligt Fröderberg har Canon större, själv har jag inte testat de två mot varandra.

Recensionerna nämner bara blixtmöjligheterna. Verkar inte ha testat.
FOTO däremot har en bild där funktionen använts och ett i övrigt ganska omfångsrikt test. Vid jämförelse 7D och D300s på kontrastrikt nattmotiv plåtade i raw med samma glugg /Sigma 18-50/2.8 EX och uppräknade i DPP resp Capture NX2 vid iso 3200 såg onekligen DR bättre ut på 7D. OBS: Gäller enbart utsnittet från bildcentrum. Men detaljerna i mellantoner och högdagrar såg bättre ut än 300s. Skuggteckningen verkade hålla jämnt skägg, fast man skulle behövt se hela bilden för att avgöra det.

Vad gäller blixtfrågan anser jag ff, till annat bevisats, att Canon lovat mer än man kunnat hålla alternativt misslyckats i produktionen.

ha det skönt i Afrika. Här ömsom fryser man häcken av sig eller också regnar det så där jäkligt så det skvalpar i dojorna.//Lennart
 
Så här års har Småland vanligtvis ett väder bara en groda kan älska. Finns det grodor i Afrika? Eller i Sjöhagen?

Bara du håller dig hemma någon kväll ska du få provblixtra, Lennart.
 
Så här års har Småland vanligtvis ett väder bara en groda kan älska. Finns det grodor i Afrika? Eller i Sjöhagen?

Bara du håller dig hemma någon kväll ska du få provblixtra, Lennart.

Vänta tills vi flyttat in till stan om 1-2 veckor så blir det lättare att träffas. Men Sjöhagen kommer att vara vår huvudsakliga bostad. Den lilla våningen i stan är bara till för att "övervintra" i samt fixa uppdrag lättare.

Kvack! kvack!
 
Jag måste haft hjärnsläpp vid mina blixttester eller möjligen i ivern att publicera resultatet här. Nu när jag har testat några omgånger till (för att det är så kul) så är det som för er andra: det är när FEL används som bilderna blir överexponerade, inte tvärtom. Alltså med vanligt direktavtryck funkar det bra. Har roat mig med att enhandsfotografera personer med blixten i vänster näve lätt neddragen. Blir kanon tycker jag, ett helt nytt sätt att fotografera.

Är det bara med FEL som det verkar så är det betydligt lättare att leva med problemet. Och Canon kan ju dessutom tänkas komma med ett fix.

Persson, du som kan förklara, när är det väldigt bra att använda FEL? Om man känner till problemet så kan man väl ersätta ned en snabb upp/neddragning av blixten, beroende på vad man ville uppnå med FEL. Hyffsad snabb iaf, FEL kräver ju trots allt ett knapptryck extra även det.

http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/flash/flash_exposure_lock_and_compensation.do
 
Ett djupt inlägg i debatten... :) Faktiskt. Kul video.

Hur höll 55-250 ihop på 7D Ingemar? Alltid varit intresserad av att prova den, men det har inte blivit tillfälle. Har en bekant som tänker uppgradera sina gamla 75-300IS (som är så glappig att den hänger som en banan fram på hans 50D... :)
 
Är det bara med FEL som det verkar så är det betydligt lättare att leva med problemet. Och Canon kan ju dessutom tänkas komma med ett fix.
Det är lättare att leva med, helt klart. Men från början fungerade min inte även om jag lät bli FEL. Detta "läkte" av sig självt innan jag stoppade in firmware 1.1.0. Därför finns det inget som säger att det inte kan komma tillbaka.

Man kan åstadkomma samma sak genom att justera blixtexponeringskompensationen. Men jag tycker att FEL fungerar kvickare, om man ser att "där har jag det jag vill prioritera blixtexponeringen på" sådär i flykten. Har man tid på sig går det ju lika bra, eller kanske bättre, att ställa in allting manuellt.

Jag menar inte att 7D är oanvändbar bara för att man inte kan använda FEL med slavblixtar som studsas i taket.
Däremot vägrar jag att acceptera att man betalar fullt pris för en mojäng, som har en viss specifikation, när någon del av denna specifikation inte fungerar. Canon har till mig sagt (i telefon) att detta inte går att fixa med firmwareuppgradering, utan kameran måste få någon del (blixtstyrmodul, pratade de om) utbytt på verkstad. Hittills har de verkstäder jag pratat med inte vetat hur detta ska gå till. Ska på dem igen för att se om informationen hunnit ut.
 
Gäller det här problemet med överexponering vid FEL bara när man använder den inbyggda blixten för att styra slavar?
Är det någon som provat med ST-E2?
 
Jag har inte provat med ST-E2, för jag har ingen. Men det fungerar som det ska om man använder en 580 EX II som master, så med största sannolikhet fungerar det med ST-E2 också.
Om Canon skickar med en gratis 580 EX II med varje 7D ska jag sluta gnälla.
 
Jag har inte provat med ST-E2, för jag har ingen. Men det fungerar som det ska om man använder en 580 EX II som master, så med största sannolikhet fungerar det med ST-E2 också.
Om Canon skickar med en gratis 580 EX II med varje 7D ska jag sluta gnälla.

Funkar det med 580 så funkar det säkert med ST-E2 också, tack för info.

Verkar vara en sådan sak som kommer att fixas med firmware för dom som vill använda den inbyggda. Att kunna använda FEL knappen är ett måste för mig.
 
Verkar vara en sådan sak som kommer att fixas med firmware för dom som vill använda den inbyggda.
Jag har skrivit det förr, men jag gör det igen: Enligt Canons "eskalerade support" är det inte möjligt att åtgärda problemet bara med firmware. Blixtstyrenheten i kameran behöver bytas ut, säger de, något som innebär att kameran måste till verkstad. Sist jag pratade med någon verkstad visste de inte hur det skulle gå till, men det är ett tag sedan nu. Jag ska kolla igen. Ingen större mening lämna en kamera till dem, om de inte vet vad de ska göra med den.
 
Självklart skall saker fungera. Kan de inte fixa kameran så kan du ju kräva återköp.

Kanske, men troligen inte. Enl ARN:s regler åligger det säljaren/producenten att åtgärda felet, alternativt ersätta defekt vara med icke deffekt. Under garantitiden gäller endast garantitegler. Och det är här som jag tror det blir ett moment 22.

Orsak: ingen testare, och efter vad jag förstått av Anders inlägg ej heller ÅF har uppmärksammat felet. Alltså "finns inte" felet, trots att Anders på Scandinavian Photo hittade sprillans nya ex som funkade lika illa vad gäller blixtfunktionen.

I bästa fall gäller 30 dagars ångerköp (med vissa förutsättningar) och pengar tillbaks.

Det är vad jag inhämtat. Någon kanske sitter på mer detaljerade uppgifter.
 
Ja och så finns Canon Nöjd kund garantin förstås.
Blir man inte nöjd är man inte nöjd. Alltid pengarna tillbaka och en klapp till jul.

Sen finns tysta ned garantin sk. Schyyyyy säg inget till någon annan så får du en Nikon istället.
 
Nä det spelar ingen teater vad verktyget/kameran heter, men det är ju det där med objektiven som börjar bli rätt många och dom passar inte på andra tillverkare.

Jag har ägt Nikon Canon Olympus Minolta Praktika Kodak mm. Men ingen Pentax hmmmm kanske är dags för en sån. Var och kände på Sonys nya A serie men fick inte så vill ha vibbar. Stora och plastiga men dom kommer snart igen med mer trevliga modeller när dom fått höra vad kunderna tyckte.

Men nya 7D kändes bra i handen. Fick nästan lust att köpa en. Men avvaktar och ser vad som händer med alla fel som uppdagats.

Fram med stakarna nu är snart 1:a advent här.
 
Kanske, men troligen inte. Enl ARN:s regler åligger det säljaren/producenten att åtgärda felet, alternativt ersätta defekt vara med icke deffekt. Under garantitiden gäller endast garantitegler. Och det är här som jag tror det blir ett moment 22.

Enligt konsumentköpslagen skall säljaren i första hand åtgärda problemet (antingen genom att reparera eller återleverera produkten). Kan detta inte ske inom skälig tid så kan du häva köpet och få pengarna tillbaka. Thats the law, förutsatt att du är konsument (ej företag) och att du handlat varan i sverige.

Se tex:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
 
Komplement till mitt föregåenden inlägg.

Kom också på att konsumentköplagen säger att man måste påtala felet (där man köpt den) så fort som möjligt efter att man upptäckt det. Så jag tycker alla som upptäckt felet (och bryr sig om att få det åtgärdat) skall göra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.