Samt att jag alltid fått höra av proffsen att blixt "nä det gillar vi inte"
Hellre pressa filmen än att sätta på en blixt sade dom flesta.
Det är till stor del en skröna som fortfarande odlas friskt här på FS av proffs-wannabees.
Självklart är det skönt att slippa använda blixt om man får ÖNSKAT resultat utan, men vid många tillfällen är blixten skillnaden mellan en bild och ingen bild alls. Den yrkesfotograf som inte tar med sig en blixt med laddade batterier på ett uppdrag vill inte jag kalla "proffs".
Även om blixten sitter monterad i tillbehörsskon går den ju att stänga av/sätta på vid lämpliga tillfällen.
Vill påstå att många som tycker det inte är "fint" att använda blixt utgörs av en skara som inte lärt sig hantera den eller dem (ofta används flera blixtar). Personligen är jag väl bara halvlärd i konsten att hantera blixt för det är verkligen en konst om der ska bli snyggt.
Sedan kan man ju undra varför så många på FS i trådar som handlade om 5D och 5DMkII tyckte det var ett minus att den inte hade inbyggd pop-upblixt? (Den fick ju inte plats pga det större prismat). Vidare varför det säljs så många blixtar och varför det annonseras efter blixtar under "köpes" på FS annonssidor.
Typ alla har blixt men ingen vill erkänna det och smusslar med den som de kände sig ertappade med någon idiotisk bortförklaring liknande den klassiska porrtidningsbortförklaringen: "Jag bara kollade den i studiesyfte".
Det är lätt att förfula ett motiv med blixt och det är lätt att förfula ett motiv utan blixt. Allt beror på förutsättningarna och kunskapen.
Att det sedan i vissa sammanhang är förbjudet att använda blixt är en annan sak.
Så tillbaks till Canons blixtsystem: Nikons system är bättre (enklare) att använda vad gäller att göra snygga upplättningar med, även med blixten pang på motivet. Canons system anser jag över/underexponerar för ofta på ett ganska ologiskt sätt. Och det gäller både med bouncer, vinklad för att reflektera mot annan yta innan ljuset når motivet.
Det värsta är ju överexponering. Jag har ofta min 580 ställd på minus 1EV för att mildra detta. Ändå kan 3 exponeringar på samma motiv ge 2 helt olika utlysningsresultat. Det händer inte på samma brutala sätt med Nikons eller Sonys blixtsystem. Så jag har börjat ställa blixten helt manuellt. Men i snabba pressammanhang är det inget man hinner med.