Annons

Canon EOS 7D

Jag tackar Ove och Lennart för sina beskrivningar om macro !

Sigma 70 /2.8an ger mycket skarpa bilder men som du skrev så kommer motivet mycket nära vid 1:1 så nu funderar jag på macroblixt.
Samt Sigman hade varit bra mycket bättre om det hade haft IF och en HSM motor.
Men man kan ju inte få allt här i livet och skärpan är det ju inget problem
med.

Nu inväntar jag bara 5D mk 3an. Som kommer att ta Canon till historien.

Jag hade tamrons macro blixt men sålde den när jag skulle köpa canons ring blixt Mr-14ex då köpte jag även canons macro optik. När jag sedan började köra med Nikon så valde jag åter igen tamron för den ger bättre bildkvalitet än Nikons orginal.

Annars brukar jag inte vara mycket för pirat märken om det inte står zeiss på dom.
Du behöver inte invänta 5D mk 3 för tvåan är riktigt bra och räcker till för dom flesta. Duger inte den då är det bakstycke som gäller.
 
Det blir väl partiet Canondemokraterna för att hålla undan alla Nikonister och andra oönskade element.

Får nog bli en människorättsorganisation istället. Eftersom barnens rätt i samhället finns (BRIS) så får det kanske bli BRUS istället: Befolkningens Rätt Utanför Storstockholm.

Utanför tullarna betraktas vi ju som bonnlurkar allihop (Ursäkta alla eventuella läsare av denna tråd som råkar ha det hedervärda agrara yrket).
 
Om det är bättre att vara hysterisk än historisk finns det hopp för både Lennart och mig.

Nej, hoppet är nog ute för båda såvida du inte har någon "blixtrande" idé. Vi blir båda deporterade till Leif Benghts paviljong. Men se det från den ljusa sidan: Där finns fäbodar att plåta och när du väl överridit Canons blixtproblem och tagit den gamla magnesiumblixten till heders igen så tar det säkert fyr i någon av dalabodarna.

För övrigt anser jag att Nikons blixtsystem överhuvudtaget är överlägset Canons. E-TTL varierar resultaten för mycket och är ganska oförutsgbart (eller förutsägbart i bemärkelsen att det är osäkert).
 
Jag vill ha ett API till min kamera, så att jag kan skriva egna balla funktioner och ladda ner i kameran. Kameratillverkarna är ju stockkonservativa som tror att en systemkamera idag måste se ut som och fungera likadant som en systemkamera för 30-40 år sen.
Undra hur länge det skulle dröja innan man hade Tetris i kameran? :p

Frågan är ju om man vill stoppa in nått som en hemmapulare gjort i en dyr kamera. Jag skulle vara väldigt tveksam att stoppa i nått som jag själv gjort, men vad kul det skulle vara. :)

Tänk när virusen börjar komma... :/
 
Nej, hoppet är nog ute för båda såvida du inte har någon "blixtrande" idé. Vi blir båda deporterade till Leif Benghts paviljong. Men se det från den ljusa sidan: Där finns fäbodar att plåta och när du väl överridit Canons blixtproblem och tagit den gamla magnesiumblixten till heders igen så tar det säkert fyr i någon av dalabodarna.

<tagit bort lite OT>

Ni är sååå välkomna!

Sitter inlåst och uppsurrad i specialtröjan men jag lyckades sno tandlösa överläkarinnan Ana Logorovas tandborste så jag sitter med den i munnen och pickar fram en partislogan på datorn, samtidigt som jag undrar var i hel%&¤vete hon har använt den nånstans, tandborsten alltså.... Urk...

Nåja...

Vad tror ni om denna: Mera rus i pixlarna och brus till bonnlurkarna. Hmm...har ett b hamnat lite fel kanske?..
Äh, vi får ta det på partimötet på paviljongen...när vi väl lyckats kvalificera er med era "blixtrande" idéer...

Var det 7D kameran hette?
(Ett desperat försök att komma OT igen)
 
Då är det nog med avsikt som Canons ingenjörer har ändrat uppträdandet hos E-TTL i 7D. Nu är det nämligen helt förutsägbart: Överexponerat utav helskotta.

För stunden tröstar jag mig med att de känner till saken och sitter och tänker. Kameran är ju inte oanvändbar.
 
Då är det nog med avsikt som Canons ingenjörer har ändrat uppträdandet hos E-TTL i 7D. Nu är det nämligen helt förutsägbart: Överexponerat utav helskotta.

För stunden tröstar jag mig med att de känner till saken och sitter och tänker. Kameran är ju inte oanvändbar.

Hörru Anders jag blir nyfiken på ditt fotograferande där du använder blixt.
Jag har alltid köpt till den största blixten till mina tidigare kameror, men nu när kamerorna klarar rätt höga Iso värden så har sällan blixten kommit fram.

Samt att jag alltid fått höra av proffsen att blixt "nä det gillar vi inte"
Hellre pressa filmen än att sätta på en blixt sade dom flesta.

Fast själv tycker jag att med flera blixtar på rätt ställe placerade kan ge schysta effekter.
 
Det beror väl alltid på "vad", och "hur" man fotograferar? Allt är ju inte "konst"... Det finns ganska många gånger då blixt är användbart i rent praktiska syften, även om de (eventuellt) ger en mindre "artistisk" rendering av bilden (om man bara använder blixten monterad på kameran)
 
Frågan är ju om man vill stoppa in nått som en hemmapulare gjort i en dyr kamera. Jag skulle vara väldigt tveksam att stoppa i nått som jag själv gjort, men vad kul det skulle vara. :)

Om du kör egenskrivna program på din dator så kan du väl göra det på din kamera också?
 
Samt att jag alltid fått höra av proffsen att blixt "nä det gillar vi inte"
Hellre pressa filmen än att sätta på en blixt sade dom flesta.

Det är till stor del en skröna som fortfarande odlas friskt här på FS av proffs-wannabees.

Självklart är det skönt att slippa använda blixt om man får ÖNSKAT resultat utan, men vid många tillfällen är blixten skillnaden mellan en bild och ingen bild alls. Den yrkesfotograf som inte tar med sig en blixt med laddade batterier på ett uppdrag vill inte jag kalla "proffs".

Även om blixten sitter monterad i tillbehörsskon går den ju att stänga av/sätta på vid lämpliga tillfällen.

Vill påstå att många som tycker det inte är "fint" att använda blixt utgörs av en skara som inte lärt sig hantera den eller dem (ofta används flera blixtar). Personligen är jag väl bara halvlärd i konsten att hantera blixt för det är verkligen en konst om der ska bli snyggt.

Sedan kan man ju undra varför så många på FS i trådar som handlade om 5D och 5DMkII tyckte det var ett minus att den inte hade inbyggd pop-upblixt? (Den fick ju inte plats pga det större prismat). Vidare varför det säljs så många blixtar och varför det annonseras efter blixtar under "köpes" på FS annonssidor.

Typ alla har blixt men ingen vill erkänna det och smusslar med den som de kände sig ertappade med någon idiotisk bortförklaring liknande den klassiska porrtidningsbortförklaringen: "Jag bara kollade den i studiesyfte".

Det är lätt att förfula ett motiv med blixt och det är lätt att förfula ett motiv utan blixt. Allt beror på förutsättningarna och kunskapen.

Att det sedan i vissa sammanhang är förbjudet att använda blixt är en annan sak.

Så tillbaks till Canons blixtsystem: Nikons system är bättre (enklare) att använda vad gäller att göra snygga upplättningar med, även med blixten pang på motivet. Canons system anser jag över/underexponerar för ofta på ett ganska ologiskt sätt. Och det gäller både med bouncer, vinklad för att reflektera mot annan yta innan ljuset når motivet.
Det värsta är ju överexponering. Jag har ofta min 580 ställd på minus 1EV för att mildra detta. Ändå kan 3 exponeringar på samma motiv ge 2 helt olika utlysningsresultat. Det händer inte på samma brutala sätt med Nikons eller Sonys blixtsystem. Så jag har börjat ställa blixten helt manuellt. Men i snabba pressammanhang är det inget man hinner med.
 
Jasså du Lennart du har blixt du !

Sedan någon gång under början av 80 talet så körde jag med en Nikon blixt som hade 2 blictar i samma kropp.
Detta tyckte jag var en otrligt bra lösning, så man alltid hade en upplättnings för att undvika skuggor i ansiktet.

Denna typ av blixt försvann och verkar aldrig ha kommit tillbaka hos Nikon eller Canon.
Men Metz 58 AF-1 Digital har 2 rör och fungerar perfekt.
http://www.konsumentguiden.se/kamer...1-p-f4f29665-679e-8d15-ecfa-133f8a5fe1f5.html

När jag var och fotograferade ett dop så vet jag att prästen inte gillar att man knäpper kort i kyrkan, så det blev utan blixt i smyg och jag förvånas att man idag klarar sig så bra i en kyrka utan blixt.

Tidigare på den analoga tiden så fick man pressa filmen för att ihuvudtaget få bilder. Det enda problemet jag hade i kyrkan var ljusinsläppen från fönster som gav högdagrar. Som tur är så springer dom ju inte omkring i kyrkan vid dopen. Men visst är det konstigt att guden inte förstår sig på den nya tekniken och kan ge prästen en vink att det passar sig mycket bra att förverkliga så viktiga saker som händer i ens liv..

Synd att ha blixt be om bod och bättring Lennart !
 
Ni är sååå välkomna!

Sitter inlåst och uppsurrad i specialtröjan men jag lyckades sno tandlösa överläkarinnan Ana Logorovas tandborste så jag sitter med den i munnen och pickar fram en partislogan på datorn, samtidigt som jag undrar var i hel%&¤vete hon har använt den nånstans, tandborsten alltså.... Urk...

Nåja...

Vad tror ni om denna: Mera rus i pixlarna och brus till bonnlurkarna. Hmm...har ett b hamnat lite fel kanske?..
Äh, vi får ta det på partimötet på paviljongen...när vi väl lyckats kvalificera er med era "blixtrande" idéer...

Var det 7D kameran hette?
(Ett desperat försök att komma OT igen)

Damen ifråga kanske har svalt sina löständer och passade på att borsta dem när de kom ut från gömstället where the sun don´t shine? Eller också hade hon krökat till och led av så svårt bak(b)rus att hon hon tog fel. Alltså båda öppningarna tillhör ju matsmältningskanal.

"Pixlar är ett opium för folket" enligt tolkningen av ett visst manifest. Det gäller att se upp för en analog kontrarevolution.
Partivisan (kampsången) blir Björn J:son Lindhs och Janne Schaffers "Brusa högre lilla å" med viss modifiering av texten.

Och medicinen tycks hjälpa. Kameran heter fortfarande 7D, precis som Hästen heter Sverker och Glassen heter GB.

För att inte gå helt OT här så har jag nappat på pmd:s tanke att man själva skulle kunna skriva program för en dslr. Tänk om det funnes ett operativsystem med öppen källkod som kunde bli märkesöverskridande.

Natti!
 
Jasså du Lennart du har blixt du !

Tidigare på den analoga tiden så fick man pressa filmen för att ihuvudtaget få bilder. Det enda problemet jag hade i kyrkan var ljusinsläppen från fönster som gav högdagrar. Som tur är så springer dom ju inte omkring i kyrkan vid dopen. Men visst är det konstigt att guden inte förstår sig på den nya tekniken och kan ge prästen en vink att det passar sig mycket bra att förverkliga så viktiga saker som händer i ens liv..

Synd att ha blixt be om bod och bättring Lennart !

JA, jag har blixt och därtill är jag plattfotad på vänstra dojjan. lider av Gibsonaxel och har könshåret kvar. Endast min mor kunde älska mitt utseende och hon är död!

Jag tror fullt och fast på att Gud accepterar ny teknik och till och med blixtar i kyrkan, men ett stort skäl till att vara agnostiker är om det stämmer vad som skrives i Skapelseberättelsen; För om människan är Guds avbild torde hoppet om det mesta vara ute. Vem vill ha en gud som är lik människan som utan tvekan är jordens mest illasinnade varelse?

PS. Har aldrig under min yrkesverksamma tid som pressfotograf haft några som helst problem att plåta i kyrkor utan blixt. Kyrkor är som gjorda för det med många blandljuskällor.

Bättring kan jag be om, men bod har jag redan. I själva verket en sjöbod.DS

Natti en gång till!!!
 
Jag tror faktiskt att det kommer att bli så i framtiden


För vissa av Canons mobiler av senare snitt finns det "hack" att ladda ner och installera i mobilen som bla gör det möjligt att ändra ISO, komprimeringsgrad på jpeg:en mm mm. Dock är det nog så att det andra åldersgrupper och fler användare som kör med mobiler än med digitala systemkameror. Har dock för mig att finns "hack" för att fixa raw på några av Canons Powershot modeller.

Så det är nog bara en tidsfråga innan det kommer på den digitala system sidan.
 
För vissa av Canons mobiler av senare snitt finns det "hack" att ladda ner och installera i mobilen som bla gör det möjligt att ändra ISO, komprimeringsgrad på jpeg:en mm mm. Dock är det nog så att det andra åldersgrupper och fler användare som kör med mobiler än med digitala systemkameror. Har dock för mig att finns "hack" för att fixa raw på några av Canons Powershot modeller.

Så det är nog bara en tidsfråga innan det kommer på den digitala system sidan.

Med "mobiler" menar du egentligen "kompaktkameror", gissar jag.
 
För vissa av Canons mobiler av senare snitt finns det "hack" att ladda ner och installera i mobilen som bla gör det möjligt att ändra ISO, komprimeringsgrad på jpeg:en mm mm. Dock är det nog så att det andra åldersgrupper och fler användare som kör med mobiler än med digitala systemkameror. Har dock för mig att finns "hack" för att fixa raw på några av Canons Powershot modeller.

Så det är nog bara en tidsfråga innan det kommer på den digitala system sidan.

Finns till några av Canons systemkameror med, men inte i den utsträckningen.

400D är knäckt och så även 300D. Till 40D gick det att filma ett tag med, men hacket publicerades aldrig då tidsgränsen var för kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.