ANNONS
Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är knappast 1/250s tillräckligt på långa vägar, visste dock inte att det var detta objektiv det handlade om. Verkar som också icke IS på långa telen blir mer och mer ovanligt eller?

Nix.

Knepigt att kameran inte känner av aktuell brännvidd samt om gluggen är stabiliserad eller ej, och anpassar slutartid efter detta. Har för mig att min D7000 gjorde detta. Kan iofs minnas fel...

Canon gör mycket bra kameror (jag har själv flera stycken) men ibland får jag intrycket att Nikons ingenjörer faktiskt använder kameror praktiskt och tar med sig sina erfarenheter till ritbordet.

Å andra sidan kan det ju finnas mycket bra finesser i EOS 70D som Nikonkameror saknar, men som p_stman inte har upptäckt än. :)

Canon gör mycket bra kameror (jag har själv flera stycken) men ibland får jag intrycket att Nikons ingenjörer faktiskt använder kameror praktiskt och tar med sig sina erfarenheter till ritbordet.

Å andra sidan kan det ju finnas mycket bra finesser i EOS 70D som Nikonkameror saknar, men som p_stman inte har upptäckt än. :)

Har haft min 70D i några veckor nu. Vass o bra kamera. Mycket finesser. Men jag uppskattar hittills bildkvalitet, skärmen, wi-fi och den nämnda inställningen av maxtid för auto-ISO.

Nöjd så här långt, bytte från 650D, vilken var bra, men nog är det stor diff här. AF är också mycket bra, särskilt vid filmning.

//Benny

Jag skulle nog ha uttryckt mig bättre än vad jag gjorde men 1/250 med tele är oanvändbart anser jag. Tack för att du påpekade det.

Mvh Peter.

Den där maxtidinställningen är tänkt att användas tillsammans med vidvinkliga objektiv eftersom kameran vid Av känner av brännvidden och anpassar slutartiden till den. Det kan ju ibland vara lite opraktiskt att kameran väljer 1/15 s vid 15 mm brännvidd för FF eller en 1/15 s vid 10 mm för aps-c.

Vid tele är det bättre att välja Tv och den längsta slutartid man anser sej eller motivet klara...

Den där maxtidinställningen är tänkt att användas tillsammans med vidvinkliga objektiv eftersom kameran vid Av känner av brännvidden och anpassar slutartiden till den. Det kan ju ibland vara lite opraktiskt att kameran väljer 1/15 s vid 15 mm brännvidd för FF eller en 1/15 s vid 10 mm för aps-c.

Vid tele är det bättre att välja Tv och den längsta slutartid man anser sej eller motivet klara...

den känner även av brännvidden med telet på också, dock så lägger sig kameran på 1/500 vilket är för lång tid med 400mm på crop sensor.

Fler bilder på ett minneskort, längre sekvenstagningar innan bufferten är full.

Och bilderna är användbara direkt från minneskortet, vilket kan vara praktiskt när någon behöver låna ett par bilder "nu på en gång". (för ordningens skull: jag använder både jpg och raw, beroende på tillfälle)

(för ordningens skull: jag använder både jpg och raw, beroende på tillfälle)
Det gör jag också.
Angående det här med att ställa längsta önskade slutartid för att det ska passa med ett EF 400 mm f/5.6L USM, så är det ett "icke-problem", något som också antyddes ovan. Ställ kameran i Tv och auto ISO. Om du låter kamerans ISO gå ner lågt nog kommer objektivet att användas med full öppning hela tiden, men ISO justeras upp. Har du dessutom Safety Shift på kommer slutartiden att göras längre om ISO-området inte räcker till. Blir det för ljust med lägsta önskade ISO kommer bländaren att stängas.

Blir så automatiskt man kan önska sig.

Angående avsaknad av dedikerad knapp för WB.
Gör det verkligen så mycket, när nu pekskärmen säg vara så bra?
Det känns som att Q-knappen nästintill blir överflödig då.

Inte för att jag på något vis skulle föredra pekskärm framför dedikerade snappknappar då, men smidigare än Q-konceptet lär det ju vara.

Angående avsaknad av dedikerad knapp för WB.
Gör det verkligen så mycket, när nu pekskärmen säg vara så bra?
Det känns som att Q-knappen nästintill blir överflödig då.

Inte för att jag på något vis skulle föredra pekskärm framför dedikerade snappknappar då, men smidigare än Q-konceptet lär det ju vara.

Det är nästintill suveränt smidigt att använda kameran med två tummar. Högra tummen på Q och vänstra tummen direkt till det alternativ man vill gå ha på Q-skärmen och sedan ändra värdet med högra tummen på snurrhjulet.

Vet inte om det nämnts än i denna tråden. Antagligen är jag lite för lat som inte kollar. Men 'Michael the Maven' har gjort en ganska noggrann shoot-out jämförelse mellan 70D och D7100. Och den korta storyn är att även om båda kamerorna är jättebra, så sopar ändå 70D banan med D7100. Även vad gäller hög-ISO-prestanda! Det är värt att notera att även om Nikonen har bättre dynamikområde vid lågt ISO, och detta är till dess fördel i det fallet, så finns andra skillnader i bildåtergivningen som DxO's kurvor inte redovisar och som betyder mer för bildkvaliten vid högre ISO. Jag måste säga att jag föredrar Canons resultat, även om Michael till slut gav D7100 totalsegern för bildkvalitet (Nikons HDR-funktion var helt överlägsen). Vidare är naturligtvis Canon'ens autofokus överlägsen (som vanligt), snabbare och exaktare. Liksom multishot förmågan. Teori från specs är en sak, verklig praxis en annan.
Också lite paradoxalt (mot antagande som ofta görs, med tanke på Nikons avsaknad av lågpassfilter) vann Nikon Moiré-testet överlägset (gjordes bara för videofilmning, - då bara ett färre antal fotosites används)

http://www.youtube.com/watch?v=bOM4r1gxsbs

Det är nästintill suveränt smidigt att använda kameran med två tummar. Högra tummen på Q och vänstra tummen direkt till det alternativ man vill gå ha på Q-skärmen och sedan ändra värdet med högra tummen på snurrhjulet.

Betyder det alltså att skärmen är "låst" normalt sett, och att man låser upp den för justering med Q-knappen?

Vet inte om det nämnts än i denna tråden. Antagligen är jag lite för lat som inte kollar. Men 'Michael the Maven' har gjort en ganska noggrann shoot-out jämförelse mellan 70D och D7100. Och den korta storyn är att även om båda kamerorna är jättebra, så sopar ändå 70D banan med D7100. Även vad gäller hög-ISO-prestanda! Det är värt att notera att även om Nikonen har bättre dynamikområde vid lågt ISO, och detta är till dess fördel i det fallet, så finns andra skillnader i bildåtergivningen som DxO's kurvor inte redovisar och som betyder mer för bildkvaliten vid högre ISO. Jag måste säga att jag föredrar Canons resultat, även om Michael till slut gav D7100 totalsegern för bildkvalitet (Nikons HDR-funktion var helt överlägsen). Vidare är naturligtvis Canon'ens autofokus överlägsen (som vanligt), snabbare och exaktare. Liksom multishot förmågan. Teori från specs är en sak, verklig praxis en annan.
Också lite paradoxalt (mot antagande som ofta görs, med tanke på Nikons avsaknad av lågpassfilter) vann Nikon Moiré-testet överlägset (gjordes bara för videofilmning, - då bara ett färre antal fotosites används)

70D sopar banan med D7100, men D7100 vinner totalsegern för bildkvalitet? Personligen rankar jag bildkvalitet otroligt högt på en kamera. Och att Canons autofokus skulle vara "överlägsen" betvivlar jag starkt. Ditt påstående att detta dessutom är "som vanligt" plockar väck allt hopp om att du ska kunna framstå som marginellt objektiv i sammanhanget. Betvivlar inte för en sekund att 70D är vassare gällande filmning, p.g.a. AF specifikt för detta ändamål, i övrigt betvivlar jag att skillnaden är så stor som du tidvis försöker få det att framstå som. Det faktum att Canon fortfarande inte lyckats kravla sig över 12 stegs dynamiskt omfång är något som bör påpekas. Sämre färgdjup även, mindre skärm med lägre upplösning, sämre täckning på sökaren, som dessutom är mindre. Baserat på de jämförelse jag sett sopar inte heller 70D banan med D7100 gällande högt iso, ser mer ut som dött lopp. Jag betvivlar inte för en sekund att det finns saker 70D är bättre på, men att försöka få det att framstå som någon överlägsen seger känns lite väl magstarkt.

Den funkar riktigt bra till filmning kan man konstatera.
¨
AF verkar förbättrad, sitter direkt.

Det har jag hunnit med första veckan.

Några bra bilder har jag dock ej, men det beror på fotografen.

//Benny

Betyder det alltså att skärmen är "låst" normalt sett, och att man låser upp den för justering med Q-knappen?

ja... minnet är lite vagt.

Du kan trycka på skärmen beroende på vart du är. Och jag kan ha fel där kan vara så att man inte behöver börja med Q om skärmen är igång. Så jag är lite osäker på att man måste börja med Q i det fallet. Skärmen släcks iaf tillfälligt när man har kameran nära ansiktet, men om det är för att förhindra att skärmen används med tex näsan.

Men om den är släckt så väcks den med Q knappen. Så beror kanske på hur man har det inställt, själv har/hade jag skärmen på 700D av.

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

70D sopar banan med D7100, men D7100 vinner totalsegern för bildkvalitet? Personligen rankar jag bildkvalitet otroligt högt på en kamera. Och att Canons autofokus skulle vara "överlägsen" betvivlar jag starkt. Ditt påstående att detta dessutom är "som vanligt" plockar väck allt hopp om att du ska kunna framstå som marginellt objektiv i sammanhanget. Betvivlar inte för en sekund att 70D är vassare gällande filmning, p.g.a. AF specifikt för detta ändamål, i övrigt betvivlar jag att skillnaden är så stor som du tidvis försöker få det att framstå som. Det faktum att Canon fortfarande inte lyckats kravla sig över 12 stegs dynamiskt omfång är något som bör påpekas. Sämre färgdjup även, mindre skärm med lägre upplösning, sämre täckning på sökaren, som dessutom är mindre. Baserat på de jämförelse jag sett sopar inte heller 70D banan med D7100 gällande högt iso, ser mer ut som dött lopp. Jag betvivlar inte för en sekund att det finns saker 70D är bättre på, men att försöka få det att framstå som någon överlägsen seger känns lite väl magstarkt.

- Ha, va surt! ;)
Nåja, såg du videon? Titta gärna på den i 1080.
Härligt att vi har DxO-mark. Vad skulle vi gjort utan dem?
70D DxO score 68, D7100 DxO score 83.
En vacker dag måste vi ha en lång, ingående diskussion om varför, och vad det egentligen betyder.
...Meanwhile, så förankrar jag min verklighet i dpreviews jämförelsebilder.

Hur kan du säga att 70D sopar banan med D7100 när D7100 uppenbarlig har bättre bildkvalitet. ISO prestenda är inte överlägsen hos nån av kamerna. Den är nästan detsamma. En del säger att D7100 har lite bättre t,om.

....
Härligt att vi har DxO-mark. Vad skulle vi gjort utan dem?
70D DxO score 68, D7100 DxO score 83.
En vacker dag måste vi ha en lång, ingående diskussion om varför, och vad det egentligen betyder.
...Meanwhile, så förankrar jag min verklighet i dpreviews jämförelsebilder.

Kom bara ihåg att DxOMark anger slutpoäng i kvadratiska tal. 83 poäng motsvarar alltså ca 9,1 poäng linjärt och 68 motsvarar ca 8,2 poäng linjärt.

9,1/8,2 =~ 1,11. Skriver man ut en bild som är 100 cm lång med 68-poängaren kan man alltså skriva ut en bild som är 111 cm lång med 83-poängaren i samma kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar