Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Menyfunktioner kostar ingenting i produktion, knappar kostar lite för varje kamera.
Det är väl därför de har råd med att ha knappar för dessa funktioner på en 1DX...
  • Driftläge
  • Exponeringsvariation
  • Autofokus
  • Sekvenstagning
  • Ljusmätmetod
  • Blixtexponeringskompensation
  • Vitbalans
  • Exponeringskompensation
  • ISO
Med det priset på kameran är det förstås lättare att få med en flock knappar i budgeten.
 
Nu har jag en liten julafton här hemma. jag ska återkoppla om vad jag tycker om kameran som fd Nikonist.

Paket öppning.
 

Bilagor

  • 20130919_123538.jpg
    20130919_123538.jpg
    42 KB · Visningar: 99

Ok, det blir lite OT, men eftersom diskussionen startade med att WB-knappen inte finns på 70d, så OK :)

Jag drar ett exempel:

Vi befinner oss inomhus och huvudsakligt ljus kommer från ett stort fönster med dagljusinsläpp.

Jag plåtar med lös slavblixt för att balansera mot infallande ljus, men vill att blixten/arna ska se ut som vanligt glödljus.

Jag sätter ett orange CTO-filter på blixten och ställer kamerans vitbalans i incandescent (glödljus).

Resultatet blir att det ser ut som ljuset inne är vanliga glödlampor, medan världen utanför är sådär klädsamt blå som när man tar inomhusbilder i skymningen. Givet att jag sköter balanserandet rätt, då alltså :0)

Om jag inte sätter vitbalansen själv kommer kameran balansera för det infallande dagsljuset, och allt blir morotsorange när mina orange-gel-blixtar löser ut.

Det går självfallet utmärkt att ställa vitbalans med ex Q-menyn, så det är ingen stor grej. Och jag skulle aldrig avstå köp av en kamera pga detta. Jag gav bara ett case på för vem det kan vara en trevlig knapp att ha.

Ok förklaring?
 
Eller så fotograferar man i RAW så behöver inte allt det där krånglet ta uppmärksamhet så att man kan ägna sig åt att fånga rätt ögonblick, komposition och sånt istället :)

/Mats
 
Du är fri att använda vilket arbetsflöde du vill - men det är en snygg gest att respektera den som valt ett annat flöde.

Jag vet.
Tycker inte jag var så respektlös heller. Därav smiley t.ex.

Kan väl vara en snygg gest att ge ett tips som gör allting så mycket enklare och bättre också, eller hur?

Det är väl inte alltid så att man valt en metod avsiktligt, utan man kanske inte har all information.

Har man gjort ett informerat och medvetet val så är det såklart en annan sak.

Jag trodde en gång i tiden att det var svårt och "avancerat" med RAW, så jag har också krånglat med massa kamerainställningar innan jag upptäckte hur supersmidigt, enkelt och mycket bättre det är.

Men det kanske finns nån fördel med jpeg som jag inte har förstått, kan dock inte komma på vad det skulle kunna vara.


/Mats
 
Jag vet.
Tycker inte jag var så respektlös heller. Därav smiley t.ex.

Kan väl vara en snygg gest att ge ett tips som gör allting så mycket enklare och bättre också, eller hur?

Det är väl inte alltid så att man valt en metod avsiktligt, utan man kanske inte har all information.

Har man gjort ett informerat och medvetet val så är det såklart en annan sak.

Jag trodde en gång i tiden att det var svårt och "avancerat" med RAW, så jag har också krånglat med massa kamerainställningar innan jag upptäckte hur supersmidigt, enkelt och mycket bättre det är.

Men det kanske finns nån fördel med jpeg som jag inte har förstått, kan dock inte komma på vad det skulle kunna vara.


/Mats

Jag fotar 99% RAW utom när jag behöver buffert. Mitt val handlar inte om JPG vs RAW, utan andra fördelar.

Anledningen till att jag ställer vitbalans, ISO etc själv när jag _fotar uppdrag med blixt_ är:

1) Det tar en minut extra i början av sessionen, men efterarbetet går minst dubbelt så snabbt eftersom väldigt mycket justeringar går att applicera på alla bilder samtidigt, då alla har samma vitbalans och ISO.

2) Jag får redan i kameran grundkoll på i vilket härad slutresultatet kommer landa och vilken känsla bilderna får, och kan visa bilderna direkt på skärmen när vi diskuterar om vi gillar resultatet eller om vi ska ändra något.

När jag nöjesfotograferar för egen skull är det till 99% med auto-ISO och auto-WB.

Och när man ska ställa om mellan det ena eller det andra är allt som gör att det går fortare ett välkommet stöd.

I mitt flöde skulle jag använda C-läget på 70d och programmera det som M, f/4, ~1/125, bas-ISO och daylight WB (eller cloudy WB beroende på hur kall kameran är i grundfärg). Och den enda knapp jag då egentligen skulle sakna är WB-knappen för de fall när jag sätter annan ljustemperatur än daylight - MEN det _skulle inte göra så mycket_! Q-menyn är finfin, och skulle göra jobbet för mig.

Jag har aldrig klagat över att WB-knappen saknas på 70d, det rör mig inte i ryggen, jag försökte bara ge ett exempel när den är skön att ha.

Och både blixt- och sportbuffert-flöden är goda exempel på när något som är irrelevant för många kan vara viktigt för andra.

:)
 
Nu har jag en liten julafton här hemma. jag ska återkoppla om vad jag tycker om kameran som fd Nikonist.

Paket öppning.

nu har jag varit ut i ett par timmar med kameran och tagit ca 300 bilder.
det finns en specifik funktion som jag saknar i denna canon 70D jämfört med min tidigare D7100
och det är att kunna välja längsta tillåtna slutartid i AV läget under auto ISO inställningarna, det var en funktion som jag alltid använde mig av vid fotande med teleobjektiv.

annars är jag ganska nöjd överlag, bildkvaliten och skärpan tycker jag var snäppet bättre i D7100, det gick att beskära hårdare men ändå behålla en stor del "krispighet"
det finns även ingen möjlighet att köra med utökad mitt punkt i autofokusen, det saknar jag också.

känslan på själva kameran är ok, den känns inte lika kvalitativ som tex 7D men den ligger nära D7100, avtryckaren på Nikon upplever jag som lite bättre men det är en smaksak.

en sak som 70D helt klart är mycket bättre på är bufferten som va D7100 absoluta akilleshäl.

jag kan rekommendera denna kamera utan att skämmas och jag tycker att den faktiskt står sig bättre än 7D, jag fick några fler keepers under gårdagen än vad bror min fick med 7D.
(vi fotar båda med 400mm 5.6)
batterigreppet till 70D är MYCKET bekvämare att hålla i än 7D:s stora monsterblaffiga grepp.

AI-servo fungerar mycket bra, hade inga problem att följa både stora och små fåglar "in flight" med denna, där känner jag att den faktiskt spöar D7100, Autofokusen är för mig den viktigaste funktionen.

Bruset vid högre ISO upplever jag som betydligt mindre störande än Nikons, även fast man rampar upp ISO:t duktigt så behålls bra med detaljer i bilden vilket gör dom ganska lätta att rädda.

Mer kommer senare när jag lär känna kameran bättre.

Mvh Peter
 
nu har jag varit ut i ett par timmar med kameran och tagit ca 300 bilder.
det finns en specifik funktion som jag saknar i denna canon 70D jämfört med min tidigare D7100
och det är att kunna välja längsta tillåtna slutartid i AV läget under auto ISO inställningarna, det var en funktion som jag alltid använde mig av vid fotande med teleobjektiv.

annars är jag ganska nöjd överlag, bildkvaliten och skärpan tycker jag var snäppet bättre i D7100, det gick att beskära hårdare men ändå behålla en stor del "krispighet"
det finns även ingen möjlighet att köra med utökad mitt punkt i autofokusen, det saknar jag också.

känslan på själva kameran är ok, den känns inte lika kvalitativ som tex 7D men den ligger nära D7100, avtryckaren på Nikon upplever jag som lite bättre men det är en smaksak.

en sak som 70D helt klart är mycket bättre på är bufferten som va D7100 absoluta akilleshäl.

jag kan rekommendera denna kamera utan att skämmas och jag tycker att den faktiskt står sig bättre än 7D, jag fick några fler keepers under gårdagen än vad bror min fick med 7D.
(vi fotar båda med 400mm 5.6)
batterigreppet till 70D är MYCKET bekvämare att hålla i än 7D:s stora monsterblaffiga grepp.

AI-servo fungerar mycket bra, hade inga problem att följa både stora och små fåglar "in flight" med denna, där känner jag att den faktiskt spöar D7100, Autofokusen är för mig den viktigaste funktionen.

Bruset vid högre ISO upplever jag som betydligt mindre störande än Nikons, även fast man rampar upp ISO:t duktigt så behålls bra med detaljer i bilden vilket gör dom ganska lätta att rädda.

Mer kommer senare när jag lär känna kameran bättre.

Mvh Peter

På min 70D går det utmärkt att ställa in längsta tillåtna tid i Av och autoISO, finns på menyn ISO-inställningar, du har nog bara förbisett det ?

//Benny
 
Nejdå, jag har inte förbisett det, kortast tillåtna är bara 1/250, det är alldeles för långt med ett 400mm på huset..

På nikon kunde man välja vad som helst, var bara att ange en tid så var det klart..
 
Nejdå, jag har inte förbisett det, kortast tillåtna är bara 1/250, det är alldeles för långt med ett 400mm på huset..

På nikon kunde man välja vad som helst, var bara att ange en tid så var det klart..

Ok, men du skrev "och det är att kunna välja längsta tillåtna slutartid i AV läget under auto ISO inställningarna, det var en funktion som jag alltid använde mig av vid fotande med teleobjektiv.".... vilket jag tolkade som att det inte går att välja alls, men som du säger så är 1/250 max.

//Benny
 
Ok, men du skrev "och det är att kunna välja längsta tillåtna slutartid i AV läget under auto ISO inställningarna, det var en funktion som jag alltid använde mig av vid fotande med teleobjektiv.".... vilket jag tolkade som att det inte går att välja alls, men som du säger så är 1/250 max.

//Benny

Jag skulle nog ha uttryckt mig bättre än vad jag gjorde men 1/250 med tele är oanvändbart anser jag. Tack för att du påpekade det.

Mvh Peter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.