Ja, det är fel av mig att skriva "bisarrt mycket bättre"- Det jag menar är "bisarrt mycket bättre för mig"
Jag värdesätter väldigt mycket själva bildkvaliteten. Jag fotar mycket i svagt ljus, och dokumentationsfotar konst och liknande. Där är en fullformat överlägsen (mindre brus, bättre färgåtergivning).
En annan personlig åsikt är att jag verkligen gillar looken fullformatsbilder har. Det jag talar om är att kunna separera motivet från bakgrunden även vid vidare brännvidder. Att ta en fullfigursbild på någon fem meter bort @40mm och bländare 2,8 och få motivet i fokus och bakgrunden suddig. Jag gillar det, och det går inte med en crop-kamera. Men det är en personlig preferens.
Sen gillar jag en stor, ljus sökare.....
Detaljåtergivningen är nog ung. samma kan jag tänka, min 60d var fanstastisk när det gällde det och jag har inte sett stor skillnad med min 6d.
Enda nackdelen jag hittat med 6d är att jpg-bilderna ur kameran har "dålig" detaljskärpa (Detta är en RAW-kamera!) och att Live-view AF är långsam. Där verkar ju 70d överlägsen.