Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på vad o hur man fotat.

/Stefan

Självklart, men får ändå inte ihop det. Fotar man med stativ, tar nattbilder osv så vill man väl inte skicka iväg det oredigerat.

Vad är är det för oredigerade bilder man inte kan ta med en bra smartphone, som läggs upp på tex FB eller man skickar till familjen?

Ofta när jag påpekade att jag önskade 6D hade bättre följande AF och att förutom mittpunkten så sög de andra AF-punkterna så fick man alltid det svaret att de enbart använde mittpunkten för att sedan komponera om. Hmmm och nu när 6D Mk2 kommit med 45st korsformade AF så klagar man på det istället. Det är lite komiskt. :)
Mitt svar blir till dom då. Fortsätt använd mittpunkten o komponera om :)

/Stefan

1. Skulle misstänka att det inte är samma personer. Det finns personer som innehar olika åsikter - tom. på forum som detta.

2. Sedan finns det väl alltid väldigt "lojala fans" som alltid försvarar precis allt Canon gör (precis som med hard core Sony-fans, Nikon-fans, Fuji-fans, etc).

Självklart, men får ändå inte ihop det. Fotar man med stativ, tar nattbilder osv så vill man väl inte skicka iväg det oredigerat.

Vad är är det för oredigerade bilder man inte kan ta med en bra smartphone, som läggs upp på tex FB eller man skickar till familjen?

Bl.a. denna skickade jag nyligen direkt till en gäst oredigerad på plats. Uppskattades av alla som fick bilder on fly och helt omanipulerade. Lite visitkort gick också åt samt de fick ju mitt tfn nummer direkt i mobilen eller mitt facebook alias. Superbra sätt att marknadsföra sig på.

För att ta ditt exempel på nattbilder så skickar vi bilder till varandra på nätterna för att visa hur det ser ut på nu SOOC där vi är. Rätt kul.

Men inte drar jag fram telefonen för att fota om ett ögonblicksbild när jag redan har den i betydligt bättre bildkvalité i kameran. Sällan lägger jag även ut bilder vid fotad i dunkla miljöer med mobilen om jag kan ta det med kameran och skicka över det direkt till mobilen till persner, vänner, sociala medier eller annat.

/Stefan

Bilagor

• received_10155365156910758.jpeg
    received_10155365156910758.jpeg
    208.1 KB · Visningar: 33
1. Skulle misstänka att det inte är samma personer. Det finns personer som innehar olika åsikter - tom. på forum som detta.

2. Sedan finns det väl alltid väldigt "lojala fans" som alltid försvarar precis allt Canon gör (precis som med hard core Sony-fans, Nikon-fans, Fuji-fans, etc).

Ibland behöver man inte försvara utan man kan försöka se bortom en konsuments önskningar och konstatera fakta. "Canonfenomenet" eller "Applefenomenet" är inget nytt under solen, men ändå vid varje produktcykel så ska det bli häpna miner. Otroligt tycker jag.

/Stefan

De flesta som skriker på internet tänker så snävt som enbart från en konsuments sida, men aldrig ifrån ett företags. Canon är ett Aktiebolag, en som ska tjäna pengar till sina ägare.

Fast jag (vi) köpare tänker ju främst på mig (oss) själv(a) i första hand. Jag (vi) är här för att tillvarata mina (våra) egna intressen och synpunkter.

Jag jobbar inte för Canon. Canos vinst oroar jag mig inte för. Det är inte mitt jobb eller ansvar. Det får deras ägare oroa sig för och ta hand om.

Jag agerar, och därmed uttrycker åsikter, endast från mitt perspektiv som fotograf och slutkonsument.

Därmed jämför jag inte kameror utifrån vad som är bäst ur Canons synvinkel att jag skall tycka eller tänka. Jag ser det utifrån de olika alternativ som jag har att välja mellan på marknaden. Så baserar jag mina inköp, och så "egoistisk" är jag.

Fast jag (vi) köpare tänker ju främst på mig (oss) själv(a) i första hand. Jag (vi) är här för att tillvarata våra egna intressen.

Jag jobbar inte för Canon. Canos vinst oroar jag mig inte för. Det är inte mitt jobb eller ansvar. Det får deras ägare oroa sig för och ta hand om.

Jag agerar, och därmed uttrycker åsikter, endast från mitt perspektiv som fotograf och slutkonsument.

Därmed jämför jag inte kameror utifrån vad som är bäst ur Canons synvinkel att jag skall tycka eller tänka. Jag ser det utifrån de olika alternativ som jag har att välja mellan på marknaden. Så baserar jag mina inköp, och så "egoistisk" är jag.

Absolut! Men oavsett det så måste man förstå hur marknaden fungerar.

/Stefan

Absolut! Men men oavsett det så måste man förstå hur marknaden fungerar.

/Stefan

Precis!

Canon har inte monopol. Även om de är störst (i dagsläget) så har de hela tid en enormt stark konkurrens från Sony, Nikon och Fuji (och till viss del även Panasonic och Olympus).

Så för att fortsätta leverera och sälja lika bra som idag så måste de i längden ha kunder som är nöjda med deras produkter.

Även om marknaden, precis som alla större ekosystem med vissa inlåsningseffekter, är lite trögrörlig, så är den långt ifrån "orörlig". Det är ett potentiellt problem även för Canon på sikt om de inte levererar det som efterfrågas och som konkurrenter levererar bättre på.

Annars tröttnar vissa kunder till slut och kanske då överväger att byta system.

Bl.a. denna skickade jag nyligen direkt till en gäst oredigerad på plats. Uppskattades av alla som fick bilder on fly och helt omanipulerade. Lite visitkort gick också åt samt de fick ju mitt tfn nummer direkt i mobilen eller mitt facebook alias. Superbra sätt att marknadsföra sig på.

För att ta ditt exempel på nattbilder så skickar vi bilder till varandra på nätterna för att visa hur det ser ut på nu SOOC där vi är. Rätt kul.

Men inte drar jag fram telefonen för att fota om ett ögonblicksbild när jag redan har den i betydligt bättre bildkvalité i kameran. Sällan lägger jag även ut bilder vid fotad i dunkla miljöer med mobilen om jag kan ta det med kameran och skicka över det direkt till mobilen till persner, vänner, sociala medier eller annat.

/Stefan
/Stefan

Då menar jag förutom skärpedjupet. Så spelar den storleken på bilden som du nu visar upp, ytterst marginell roll om det är en kamera för 50000kr eller en bra smartphone. Har inte exprimenterat med min iPhone på det sättet, med det kanske går att få kort skärpedjup på den också?

Jag får inga vibes, att just en specifik kamera skulle kunna leverera den bilden, det fixar alla moderna kameror idag.

Sedan kan folk bli glada som får bilden, men det har i min värld ingenting med kameran att göra :)

Hur menar du? Menar du att fota med telefonen istället för systemkameran?

/Stefan

Skulle starkt misstänka att det är så de flesta/många gör.

Så även jag. Trots att jag har WiFi på många av mina kameramodeller så har jag inte orkat använda det (det är helt enkelt så lätt att använda mobilen för att direkt fota/posta till Facebook).

Snurrhjulet som även ska funka som joystick, värdelöst. Har blivit galen flera gånger :)

Kanske utvecklat på 6DII?

Ok. Då är jag helt med. Vet vissa som inte gillar "amatörratten" hos Canon, och de Nikonhus som inte är yrkeskameror. Själv har jag inget emot den (därav att jag undrade).

Gällande bakre snurrhjulet så är jag helt med. Har aldrig gillat det på mina Canon kompaktkameror, och inte heller så förtjust i det på 6D (annars så tycker jag även gamla 6D är ett himla trevligt kamerahus i mångt och mycket).

Helt väntat att de kör gränssnitt som i 80D. Dock för de som har 6D II som andrakamera blir det struligt. Jag är ingen fan av bakre skrollhjulet på amatörkamerorna. Hopplöst med handskar. Det rejälare hjulet och joystick är mycket bättre som på 7DII och 5D III och IV.

Kan bara instämma.

Då menar jag förutom skärpedjupet. Så spelar den storleken på bilden som du nu visar upp, ytterst marginell roll om det är en kamera för 50000kr eller en bra smartphone. Har inte exprimenterat med min iPhone på det sättet, med det kanske går att få kort skärpedjup på den också?

Jag får inga vibes, att just en specifik kamera skulle kunna leverera den bilden, det fixar alla moderna kameror idag.

Sedan kan folk bli glada som får bilden, men det har i min värld ingenting med kameran att göra :)

Det går inte att få den bilden igen. Inte springer jag omkring med telefonen och fotar på ett uppdrag för att skicka iväg. Har ju en systemkamera jag jobbar med. Inte heller när jag fotar cyklister/bilar och kör panorering tar jag upp mobiltelefonen. Har inte samma kontroll där eller tele som kameran. Dessutom missar man tillfället när de svischar förbi. Sen är det bara o tanka bilderna och skicka iväg. Tillräcklig bra upplöst för nyhetsbilder på internet eller annat.

/stefan

Ibland behöver man inte försvara utan man kan försöka se bortom en konsuments önskningar och konstatera fakta. "Canonfenomenet" eller "Applefenomenet" är inget nytt under solen, men ändå vid varje produktcykel så ska det bli häpna miner. Otroligt tycker jag.

/Stefan

Vad jag menar var en kommentar till att du undrade varför vissa tidigare försvarade att 6D (I) bara hade användbar mittpunkt, och nu klagade på att AF-matrisen (verkar) i stort vara en APS-C-matris som satts i ett FF-hus.

Mitt svar är att det (förmodligen) inte är nödvändigtvis samma personer (då får du peka ut de om så är fallet). Att olika människor har olika behov, och därmed även olika åsikter torde inte vara någon nyhet. Än minde så på forum som detta.

Sedan finns det alltid "lojalister" som skall i ur och skur försvara "sitt" företag och dess alla produkter, och produktval. Om det sedan är Canon, Sony eller Apple, eller vilket annat som helst varumärke, har underordnad betydelse (tycker jag).

Att peka är fult. De som känner sig träffade får göra det. De som inte gör det behöver inte det heller.

/Stefan

6D hade omodern AF då den kom. 6D II är också bakom tiderna lite i relation till nypriset. Vad jag syftade på - varför bry sig om att sätta alla 45 inom ett sådant litet område? Då de är så klustrade hade man haft samma nytta av halva antalet. Att stoltsera med 45 punkter i specarna och sedan i parentesen notera att alla är nästan på samma ställe är inte helt seriöst i min mening. Lite för mycket marknadsföringsautofokus. Detta är en 80D med större sensor, större prisma och större slutare för att täcka den större sensorn. Jag kan lova att tillverkningskostnaden inte är det dubbla mot 80D och det finns ju ingen utvecklingskostnad - allt är "off the shelf". Hade man bara varit lite mer generös med AF området hade detta varit en fullträff för stillbildsfotografer. Ja, vi får väl se var priset hamnar sent i höst efter det första förmodade prisfallet.

Det går inte att få den bilden igen. Inte springer jag omkring med telefonen och fotar på ett uppdrag för att skicka iväg. Har ju en systemkamera jag jobbar med. Inte heller när jag fotar cyklister/bilar och kör panorering tar jag upp mobiltelefonen. Har inte samma kontroll där eller tele som kameran. Dessutom missar man tillfället när de svischar förbi. Sen är det bara o tanka bilderna och skicka iväg. Tillräcklig bra upplöst för nyhetsbilder på internet eller annat.

/stefan

Tror vi pratar förbi varandra..

Har man ett "mission" så använder man självklart den utrustning man har, finns ju ingen anledning att använda en smartphone.

Jag var inne på när man random lägger upp bilder på sociala medier.

Det här tycker jag är en typisk "social" random bild, min nya kompis som had dött om jag inte tog hand om henne. Hon ska småningom få ett eget pass och kunna flyga med hem till Sverige.

Jag hade kunnat tagit bilden med min Canon med bra objektiv, men det hade inte blivit roligare för det. Har bara gjort bilden liggandes och direkt ur smartphonen.

Bilagor

• TS 77-0631.jpg
    TS 77-0631.jpg
    392 KB · Visningar: 24
Så är det ju, många vill ha mer oavsett vad. Även vid löneförhöjning.
Men man får fortfarande tänka på att det är en budget FF från Canon. Oavsett vad de andra märkena har för alternativ så är det ju deras prislista som gäller.
Vad gäller funktioner så har ju Canon en armada av modeller. En en del av flottan är ju enbart för filmindustrin. 5D Mk4 eller 6D Mk2 ska inte ta marknadsdelar från nån del av sina egna modeller. Särskilt ifrån de allt dyrare modellerna.
De flesta som skriker på internet tänker så snävt som enbart från en konsuments sida, men aldrig ifrån ett företags. Canon är ett Aktiebolag, en som ska tjäna pengar till sina ägare. En sak de gör väldigt bra på-
Jag vill också ha en 5D Mk4 som vi kallar för 6D som ska kosta halva priset. Låter absurt!
Vad hade hänt om Canon stoppat in dubbla minneskort, 4K och utspridda AF punkter? Blir inte en 5D Mk4? Inte många som kommer köpa den 15k dyarare modellen (18k dyrare när den släpptes).

/Stefan

Kanske inte vore fel med en mellanmodell, stort hopp upp till 5D4 och C:A 15k i skillnad, 6D2 kommer nog att få ett bra pris nästa vår förmodar jag, kan vara vettigt att inte vara för ivrig när något nytt kommer.

Fast jag (vi) köpare tänker ju främst på mig (oss) själv(a) i första hand. Jag (vi) är här för att tillvarata mina (våra) egna intressen och synpunkter.

Mycket bra skrivet, och väl formulerat. Tillika ditt svar-inlägg 162.

6D hade omodern AF då den kom. 6D II är också bakom tiderna lite i relation till nypriset. Vad jag syftade på - varför bry sig om att sätta alla 45 inom ett sådant litet område? Då de är så klustrade hade man haft samma nytta av halva antalet. Att stoltsera med 45 punkter i specarna och sedan i parentesen notera att alla är nästan på samma ställe är inte helt seriöst i min mening. Lite för mycket marknadsföringsautofokus. Detta är en 80D med större sensor, större prisma och större slutare för att täcka den större sensorn. Jag kan lova att tillverkningskostnaden inte är det dubbla mot 80D och det finns ju ingen utvecklingskostnad - allt är "off the shelf". Hade man bara varit lite mer generös med AF området hade detta varit en fullträff för stillbildsfotografer. Ja, vi får väl se var priset hamnar sent i höst efter det första förmodade prisfallet.[/QUOTE

Skönt att höra fler som tycker Canon gjort en miss och bra förtydligat.

Kanske inte vore fel med en mellanmodell, stort hopp upp till 5D4 och C:A 15k i skillnad, 6D2 kommer nog att få ett bra pris nästa vår förmodar jag, kan vara vettigt att inte vara för ivrig när något nytt kommer.

Fast ska det behövas en fullformat till för att kunna komponera sin bild utan att omkomponera. Är inte detta grundläggande 2017? Canons syn på detta vet vi men det betyder inte att vi måste svälja det och tycka det är ok.

Fast ska det behövas en fullformat till för att kunna komponera sin bild utan att omkomponera. Är inte detta grundläggande 2017? Canons syn på detta vet vi men det betyder inte att vi måste svälja det och tycka det är ok.

För min del tycker jag det går väl så snabbt att köra med AF ON (tumfokus) och omkomponera som att flytta fokuspunkten med joysticken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar