Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det ju, många vill ha mer oavsett vad. Även vid löneförhöjning.
Men man får fortfarande tänka på att det är en budget FF från Canon. Oavsett vad de andra märkena har för alternativ så är det ju deras prislista som gäller.
Vad gäller funktioner så har ju Canon en armada av modeller. En en del av flottan är ju enbart för filmindustrin. 5D Mk4 eller 6D Mk2 ska inte ta marknadsdelar från nån del av sina egna modeller. Särskilt ifrån de allt dyrare modellerna.
De flesta som skriker på internet tänker så snävt som enbart från en konsuments sida, men aldrig ifrån ett företags. Canon är ett Aktiebolag, en som ska tjäna pengar till sina ägare. En sak de gör väldigt bra på-
Jag vill också ha en 5D Mk4 som vi kallar för 6D som ska kosta halva priset. Låter absurt!
Vad hade hänt om Canon stoppat in dubbla minneskort, 4K och utspridda AF punkter? Blir inte en 5D Mk4? Inte många som kommer köpa den 15k dyarare modellen (18k dyrare när den släpptes).

/Stefan

Kanske vanesak? Har inga problem med den alls. Kanske inte lika snabbt som joysticken hos 5D Mk3, men fullt tillräckligt (som alltid är det ju personlig sak vad som är tillräckligt)

Vad felar hos dig? Varför blir du galen?

/stefan
Saknar verkligen joystick på 6D. Magic Lantern har åtminstone förbättrat kameran med att sätta SET-knappen som centrumpunkt, så var man än är någonstans bland fokuspunkterna trycker man på SET-knappen och vet att man hamnar i mitten.

Saknar verkligen joystick på 6D. Magic Lantern har åtminstone förbättrat kameran med att sätta SET-knappen som centrumpunkt, så var man än är någonstans bland fokuspunkterna trycker man på SET-knappen och vet att man hamnar i mitten.

Fattar inte. Vet man inte var man är på fokuspunkterna? Vänster höger upp och ner funkar ju. Joysticken på 5D Mk3 var ju likadant.
Vrider man ratten så åker den upp/ner och pekfingerratten är sidledes.
SET-knappen är växling mellan mittpunkt och alla.

/Stefan

Ja inte kommer våra små inlägg ändra något men min fru och dotter slipper höra mig muttra om dålig sökartäckning😃. Jag får vädra mina tankar med andra och ibland säger någon saker som får mig att se saker ur ett annat perspektiv. Dock inte denna gång. Småbildskamera med autofokus för aps-C är inte ok i dessa prisklasser. Det är att stympa en kamera och ta bort fotoglädje. Inte för alla men för många. Jag är medveten om att Canon är ett företag som struntar i min fotoglädje, köp vår 5dmkiv istället. Behöver jag gilla eller försvara dem för det? Nej jag vill vädra att de nått en snikenhetsgräns som jag tror de snart får äta upp.

Fattar inte. Vet man inte var man är på fokuspunkterna? Vänster höger upp och ner funkar ju. Joysticken på 5D Mk3 var ju likadant.
Vrider man ratten så åker den upp/ner och pekfingerratten är sidledes.
SET-knappen är växling mellan mittpunkt och alla.

/Stefan
Samma sak som med att trycka på joysticket inåt på en 7D. Man hamnar i mitten utan att behöva stega sig fram till mitten.

Helt väntat att de kör gränssnitt som i 80D. Dock för de som har 6D II som andrakamera blir det struligt. Jag är ingen fan av bakre skrollhjulet på amatörkamerorna. Hopplöst med handskar. Det rejälare hjulet och joystick är mycket bättre som på 7DII och 5D III och IV.

Helt väntat att de kör gränssnitt som i 80D. Dock för de som har 6D II som andrakamera blir det struligt. Jag är ingen fan av bakre skrollhjulet på amatörkamerorna. Hopplöst med handskar. Det rejälare hjulet och joystick är mycket bättre som på 7DII och 5D III och IV.

Håller helt med, man kan tom använda handskar, vilket är perfekt i vårt lite kyliga klimat.

Scrollhjulet har väl tre funktioer, scroll, joystick och mittpunkt. Vilket kan göra en frustrerad :)

Ser att man kapat 2% av OVF sökaren också, den visar 98% av sökarbilden, så lite att det förmodligen inte märks, men Canon har då räknat på en besparing där förstås.
98% är aningen mer än vad Canon 6D (I) har, om jag inte minns jättefel.

Något som jag inte har lyckats hitta en säker uppgift om är om 98% avser ytan eller sidorna. Om den linjära täckningen är 98% så betyder det att yttäckningen är 96%.

Jag skulle älska en enkel och stabil koppling mot min Smartphone och vidare till Facebook och andra sociala medier. Har aldrig riktigt fått till det med min 6D trots att funktionen finns där. Ni som kan de tekniska spelarna för uppkoppling: Blir det bättre på något sätt med 6D2 i detta avseende?
Det finns åtminstone förutsättningar för en stabil och långvarig koppling mellan kameran och en telefon. EOS 6D II har Bluetooth så den kan hålla kontakten med telefonen på ett strömsnålt sätt och sen dra igång en WiFi-koppling när bilder ska överföras.

Om Canon har fått det att fungera bra har jag förstås ingen aning om.

Ofta när jag påpekade att jag önskade 6D hade bättre följande AF och att förutom mittpunkten så sög de andra AF-punkterna så fick man alltid det svaret att de enbart använde mittpunkten för att sedan komponera om. Hmmm och nu när 6D Mk2 kommit med 45st korsformade AF så klagar man på det istället. Det är lite komiskt. :)
Mitt svar blir till dom då. Fortsätt använd mittpunkten o komponera om :)

/Stefan

5dsr har bara fast skärm. Med wi-fi kan jag förhoppningsvis komponera i låga och gubbovänliga positioner. Jag har inga uppdrag som kräver direkt leverans av bilder. För dessa fotografer finns bättre lösningar. På resor kan det vara kul att dela någon bild på sociala medier utan att behöva fota även med telefonen. Igen, trevlig funktion med wi-fi men inte avgörande.

Hur gör du då, förminskar du bilden kameran för att göra den hanterbar?

Tycker själv det är kul att dela bilder, kör med min iPhone som är suverän tycker jag. Lätt att hantera plus att den är både smidigt och ger bra bilder.

Det finns åtminstone förutsättningar för en stabil och långvarig koppling mellan kameran och en telefon. EOS 6D II har Bluetooth så den kan hålla kontakten med telefonen på ett strömsnålt sätt och sen dra igång en WiFi-koppling när bilder ska överföras.

Om Canon har fått det att fungera bra har jag förstås ingen aning om.

Det låter omständigt. Förts ta bilden med en FF-kamera, skicka bilden till mobilen (för strippning till hanterbar storlek?). Sedan skicka iväg bilden oredigerad som JPG.

Vill man redigera bilden använder man väl inte telefonen som mellansteg och varför inte använda en bra smartphone direkt?

Hur gör du då, förminskar du bilden kameran för att göra den hanterbar?

Tycker själv det är kul att dela bilder, kör med min iPhone som är suverän tycker jag. Lätt att hantera plus att den är både smidigt och ger bra bilder.

6D skickar över lågupplösta JPG bilder som jag skickar vidare till andra eller sociala medier. Redigering gör man i tefefonen.

/Stefan

6D skickar över lågupplösta JPG bilder som jag skickar vidare till andra eller sociala medier. Redigering gör man i tefefonen.

/Stefan

Tycker spontant att det låter tungt att använda en FF-kamera för att skicka lågupplösta JPG-bilder till sociala medier. När smartphones är så fantastiskt bra idag?

Undrar om mottagaren ser någon skillnad?

Det låter omständigt. Förts ta bilden med en FF-kamera, skicka bilden till mobilen (för strippning till hanterbar storlek?). Sedan skicka iväg bilden oredigerad som JPG.

Vill man redigera bilden använder man väl inte telefonen som mellansteg och varför inte använda en bra smartphone direkt?
Jag använder sällan WiFi för att överföra bilder, men ibland är det praktiskt. T.ex. om man vill fotografera tjudrat men slippa sladd.

Fall som du tar upp kan väl vara hyfsat vanliga också? Man kanske inte i förväg vet om man ska skicka en bild till Facebook eller liknande. Det tycks för mig lite småjobbigt att hela tiden tänka på att eventuellt byta till att använda telefonkameran, men jag är inte medlem i Facebook eller liknande så jag vet inte riktigt hur folk brukar göra.

Fast frågan var ju mer en teknisk fråga om det skulle gå bättre att koppla ihop kameran med en telefon jämfört med föregångaren. Det tror jag alltså att det finns förutsättningar för, men ingen behöver ju använda det om den inte vill.

Hur menar du? Menar du att fota med telefonen istället för systemkameran?

/Stefan

Absolut. Tycker telefonen ger suveräna bilder, och vill man dela bilder direkt så räcker det hur långt som helst.

Poängen med systemkamera tycker jag är redigeringsbiten, att kunna behandla bilderna i efterhand och sedan lägga upp bilderna med hög kvalité.

Det blir två sidor av samma mynt, antingen skicka iväg oredigerade JPG eller redigerade RAW > JPG.

Jag använder sällan WiFi för att överföra bilder, men ibland är det praktiskt. T.ex. om man vill fotografera tjudrat men slippa sladd.

Fall som du tar upp kan väl vara hyfsat vanliga också? Man kanske inte i förväg vet om man ska skicka en bild till Facebook eller liknande. Det tycks för mig lite småjobbigt att hela tiden tänka på att eventuellt byta till att använda telefonkameran, men jag är inte medlem i Facebook eller liknande så jag vet inte riktigt hur folk brukar göra.

Fast frågan var ju mer en teknisk fråga om det skulle gå bättre att koppla ihop kameran med en telefon jämfört med föregångaren. Det tror jag alltså att det finns förutsättningar för, men ingen behöver ju använda det om den inte vill.

Tycker man ska göra det som känns bäst :) För mig finns det en poäng med själva hanteringen. Att smidigheten har ett värde.

Har följt en kille sedan länge, Jeff Clow. Han har lagt upp fina landskapsbilder på 500px, och det är bilder fotat med hans iPhone. Tycker det säger en del :)

Absolut. Tycker telefonen ger suveräna bilder, och vill man dela bilder direkt så räcker det hur långt som helst.

Poängen med systemkamera tycker jag är redigeringsbiten, att kunna behandla bilderna i efterhand och sedan lägga upp bilderna med hög kvalité.

Det blir två sidor av samma mynt, antingen skicka iväg oredigerade JPG eller redigerade RAW > JPG.

Beror på vad o hur man fotat.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar